Jätkäsaari kasvoi satamasta asuinalueeksi – kuvat näyttävät huomattavan muutoksen

Entinen satama-alue on muuttunut 15 vuodessa vilkkaaksi ja vetovoimaiseksi kaupunginosaksi, jossa asuu jo yli 16 000 helsinkiläistä.
Ilmakuva Jätkäsaaresta kesältä 2010
Vuonna 2010 alue oli vapautunut aluerakentamisen käyttöön ja konttisatama oli jo vetäytynyt Jätkäsaaresta. Kuva: Suomen ilmakuva Oy

Jätkäsaaren ilme on muuttunut huomattavasti vuodesta 2010 lähtien. Ilmakuvapari paljastaa, kuinka entisestä satama- ja teollisuusalueesta on rakentunut moderni ja merellinen kaupunginosa – yksi Helsingin suurimmista aluerakentamisalueista.

Jätkäsaaren rakentaminen käynnistyi toden teolla vuonna 2010, kun satamatoiminnot siirtyivät pääosin Vuosaareen. Tähän mennessä alueelle on valmistunut tai on rakenteilla jo yli 8 600 asuntoa, ja valmiina oleva uusi kerrosala ylittää 750 000 kerrosneliömetrin rajan vuoden 2025 aikana. Alue houkuttelee erityisesti nuoria aikuisia ja lapsiperheitä; yli 40 prosenttia asunnoista soveltuu perheasumiseen.

– Jätkäsaaren rakentuminen on edennyt suunnitelmallisesti, ja kun tätä kuvaparia katsoo, muutos on suorastaan valtava. Harvoin kaupunkikehityksessä on näin nopeasti saatu rakennettua uutta kaupunkia näin suurella volyymilla - ja vielä arkkitehtuurista ja kaupunkikuvasta tinkimättä. Ei voi olla muuta kuin ylpeä tästä yhteisestä saavutuksesta, alueen projektinjohtaja Tuomo Sipilä toteaa.

Asukkaita Jätkäsaaressa on tällä hetkellä yli 16 000, ja vuoteen 2030 mennessä määrä nousee arviolta 20 000:een. Työpaikkoja alue tarjoaa jo yli 3 000. Kaupungin investoinnit Jätkäsaareen vuosina 2008–2023 ovat olleet yhteensä yli 400 miljoonaa euroa – ja lisäpanostuksia on luvassa vielä usean sadan miljoonan euron edestä.

Ilmakuva Jätkäsaaresta vuodelta 2025
Jätkäsaaren aluetta rakennetaan pääasiassa osa-alue kerrallaan. Ensimmäisenä valmistui Hietasaaren alue, ja rakentaminen etenee vaiheittain eteläisiä rantoja kohti. Kuva: Suomen ilmakuva Oy

Palveluita, puistoja ja pikaratikka

Jätkäsaari on kehittynyt myös palveluiden ja saavutettavuuden osalta. Alueella on tällä hetkellä seitsemän julkista päiväkotia. Jätkäsaaren peruskoulu toimii jo, ja Melkinlaiturin alueelle rakennetaan uusi koulu- ja päiväkotirakennus, jonka on määrä valmistua vuonna 2027. Jätkäsaaressa toimiva Helsingin kansainvälinen koulu (International School of Helsinki) suunnittelee myös laajennusosaa nykyisiin tiloihinsa.

Myös vapaa-ajanviettomahdollisuudet ovat vahvistuneet: noin viidennes Jätkäsaaren pinta-alasta muuttuu puistoiksi. Hyväntoivonpuisto on jo valmistunut, ja sen laajuus on noin yhdeksän hehtaaria.

Katuvihreää lisätään alueelle vielä kaupunkilaisten OmaStadi –hankkeena istuttamalla lisää puita Jätkäsaareen. Lisäksi liikuntapuisto on valmistunut suurimmilta osin. Puistot lisäävät alueen viihtyvyyttä. Jätkäsaarta kuvaakin hyvin Jätkäsaari-seuran äänestyksellä valitsema iskulause “Jätkäsaari – hyvän tuulen saari”.

Alueen julkisten liikenneyhteyksien runkona toimii raitiotieverkosto, jota täydentää tulevaisuudessa Länsisataman pikaratikka. Uusi pikaraitiotie yhdistää Jätkäsaaren muun muassa Kaivokadun, Hakaniemen ja Kruunuvuorenrannan kautta 2030-luvulla. Lisäksi Ruoholahden metroasema on aivan kivenheiton päässä saaren pohjoisreunasta.

Länsisataman liikennettä kehitetään niin, että Tallinnan-liikenne keskitetään alueelle ja rekkaliikenne siirretään tulevaan satamatunneliin pois katuverkosta.

Tulossa: kouluja, liikuntakeskus ja uusi uimaranta

Jätkäsaaren alueen kehitys jatkuu myös seuraavan vuosikymmenen aikana. Tulevia kaupungin investointikohteita ovat muun muassa:

  • Ahdinaltaan uimaranta ja ranta-alueet (esirakentaminen aloitettu)
  • Crusellin koulun Melkinlaiturin toimipiste (2025–2027)
  • Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskus (2026–2029)
  • Saukonnokan pienvenesatama (2027–2030) 

Suosituksia sinulle

Suosittelut luodaan automaattisesti sisältöjen perusteella.