Työnantaja- ja yrityspalveluissa on potentiaalia, Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva näkee.
– Luomme kokonaispalvelua, jossa korostuvat helppous, löydettävyys ja selkeys. Helsinki korostaa asiakasymmärrystä.
Rinkinevan äänessä on aitoa innostusta. Suurin osa elinkeino- ja työllisyyspalveluista siirtyy valtiolta kunnille eli myös Helsingin kaupungin vastuulle vuoden 2025 alusta. Kaikki TE-toimiston asiakkaat siirtyvät Helsingin työllisyyspalveluihin. Osa palvelujen muotoiluista on vielä kesken, mutta paljon on jo saatu aikaan.
– Voimme lisätä alan toimijoiden yhteistyötä paikallisella tasolla. Ymmärrämme esimerkiksi työnantajien ja yritysten tarpeita hyvin, ja niihin on helpompaa etsiä ratkaisuja yhteistyössä myös pääkaupunkiseudun muiden kuntien kanssa, Rinkineva sanoo.
Tavoitteenamme on madaltaa kynnystä palkata ensimmäinen työntekijä, ja yksi tapa tukea yritystä siirtymisessä työnantajaksi on Helsinki-lisä. Kyseessä on taloudellinen tuki työnantajalle työttömän työnhakijan palkkaamiseen.
Brändituotteita myyvän Hel Goods -yrityksen toimitusjohtaja Paulus Ähtävä on tyytyväinen helppoon asiointiin Työllisyyspalveluiden kanssa.
– Helsinki-lisän avulla palkkasimme työntekijän kokopäiväiseen työhön. Sillä on merkitystä, koska alamme on kärsinyt osa-aikaisen ja määräaikaisen työn takia.
Helsingin kaupunki on pitkän linjan asiantuntija työnantaja- ja yrityspalveluiden saralla. Elinkeinopalveluita on kehitetty toista vuosikymmentä. Elinkeino-osaston innovaatio- ja yrityspalvelut tukevat yritysten kasvua elinkaaren eri vaiheissa. Yhteistyössä valtion ja muiden lähikuntien kanssa perustettu International House Helsinki auttaa työnantajia esimerkiksi henkilöstön rekrytoinnissa ulkomailta.
Uudet työnantajapalvelut koskevat rekrytoinnin ja taloudellisten tukien lisäksi esimerkiksi yhteistyötä henkilöstön kouluttamisessa ja muutosprosesseissa työpaikalla. Helsingin työllisyyspalveluissa on riittävästi osaamista niin, että työnantajat ja yritykset saavat palvelua työelämän erilaisissa tilanteissa.
– Helsingissä on 51 000 yritystä, joista 48 000 on pienyrityksiä ja 300 suuryrityksiä – osalla ei ole aikaa eikä resursseja rekrytointiin, sanoo Työnantajapalvelut-yksikön johtaja Risto Rantala.
Yhteistyö Business Helsingin, TE-toimiston ja työnhakijapalveluiden kanssa “on jo nyt ollut fantastista". Ei jää epäselväksi, että Helsingin kaupunki on tosissaan ja yksikön johtaja innostunut.
Kehitämme vuoden 2025 alusta aloittavan organisaatiomme palvelumalleja parhaillaan. Yksi konkreettisesta tavoitteesta on lyhentää aikaa potentiaalisen työntekijän löytämisessä työnantajille.
– Ensi vuonna siirtyy noin 60 osaavaa työntekijää TE-toimistosta – heillä on osaamista yritysyhteistyöstä, rekrytoinnista, muutosturvasta ja työnantajien taloudellisista tuista.
Helsinki siis uskoo työnantajapalveluiden potentiaaliin työllisyyden parantamisen kannalta, vaikka työpaikan löytäminen nykytilanteessa ei ole helppoa.
– Rakennamme kumppanuuksia työnantajien kanssa ja heidän tarpeisiinsa koulutamme osaavia työntekijöitä yhdessä oppilaitosten kanssa. Uudessa liikelaitoksessa parannamme yhdessä työnhakijoiden osaamista tai tunnistamme esimerkiksi työmarkkinoilla vaikeassa asemassa olevien asiakkaidemme potentiaalia. Palvelemme myös näitä asiakkaita mahdollisimman hyvin ja etsimme heille soveltuvia työpaikkoja, Rantala sanoo.
Monimuotoisuus työpaikalla on Rantalan mukaan työnantaja-asiakkaan etu.
Mitä asiakkaat muuten useimmiten tarvitsevat?
– Kerromme kaikista meidän palveluistamme työllisyyden tukemiseksi ja teemme itsemme tunnetuksi kaikille työnantajille. Kyllä se on enemmän ihan sitä peruspalvelua: osaavan työntekijän löytäminen, Rantala vastaa.