Apotti ja Maisa otetaan Helsingissä käyttöön lauantaina 24.4.

Uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti ja sen asiakasportaali Maisa otetaan käyttöön Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa portaittain 24.4. alkaen.
Kaksi kotihoidon työntekijää tietokoneen ääressä.

Uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti otetaan käyttöön Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa portaittain 24.4. alkaen. Samalla sähköisessä asioinnissa siirrytään Maisa-portaaliin.

Ensimmäinen käyttöönotto on ensi lauantaina klo 4 aamuyöllä. Se koskee suurta osaa Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluja, esimerkiksi terveysasemia, neuvoloita, hammashoitoloita, psykiatria- ja päihdepalveluja, seniorikeskuksia, sairaaloita, kotihoitoa ja osaa sosiaalipalveluja.

Vammaispalveluissa Apotti otetaan käyttöön 29.5. Työikäisten ja lapsiperheiden sosiaalipalveluissa sekä lastensuojelussa Apotti otetaan käyttöön marraskuussa.

Sähköinen asiointi on jatkossa yksinkertaisempaa

Sähköisessä asioinnissa siirrytään käyttämään Maisa-verkkopalvelua 24.4. alkaen.

”Maisa tekee sähköisestä asioinnista asiakkaalle sujuvampaa ja yksinkertaisempaa”, toteaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.

Maisaan voi kirjautua pankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella osoitteessa www.maisa.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Maisa-sovelluksen voi ladata ilmaiseksi matkapuhelimeen tai tablettiin sovelluskaupoissa.

Työntekijät tekevät muutoksen

Ensi viikonlopun käyttöönotto koskee Helsingin sosiaali- ja terveystoimessa 12 100 työntekijää. Apotti-koulutukset käynnistyivät jo viime vuoden puolella.

”Jotta siirtyminen Apottiin sujuisi mahdollisimman sujuvasti, olemme kouluttaneet henkilöstöämme kuukausia sen käyttöön. Osa työntekijöistämme toimii tiimiensä tukihenkilöinä Apotin käytössä”, terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen kertoo.

Käyttöönotossa on tukena yhteensä 2 500 Apotti-tukihenkilöä, joilta Helsingin soten työntekijät voivat kysyä neuvoa, jos ongelmia tulee eteen.

”Haluamme, että henkilöstö seisoo muutoksen takana. Työntekijät tekevät Apotin tuoman positiivisen muutoksen”, Turpeinen jatkaa.

Apotti-järjestelmän käyttöönoton tavoitteena on asiakas- ja potilasturvallisuuden sekä hoidon ja palvelujen laadun parantaminen.

Asiakkaille Apotin käyttöönotto näkyy lähiviikkoina tilapäisenä hitautena palveluissa. Uuden järjestelmän hyödyt alkavat näkyä, kun järjestelmä on otettu käyttöön.

”Kiireelliset asiat hoidetaan normaalisti. Pahoittelemme asiakkaille mahdollisesti aiheutuvaa tilapäistä haittaa”, Turpeinen sanoo.

Tietoa verkkosivuilla

Apotin käyttöönottoon liittyviä ajankohtaisia vaiheita voi seurata Helsingin kaupungin verkkosivuilla: Apotin käyttöönoton seuranta.

Kaupungin verkkosivuille on koottu tietoa Apotin käyttöönoton aiheuttamista muutoksista: