Suoraan sisältöön

Apotti ja Maisa käyttöön, mikä muuttuu palveluissa?

Helsinki on ottanut 24. huhtikuuta 2021 osassa sosiaali- ja terveyspalveluitaan käyttöön Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmän sekä Maisa-portaalin. Seuraava käyttöönotto on 29. toukokuuta, jolloin Apotti ja Maisa otetaan käyttöön vammaisten palveluissa.

Apotin käyttöönotto aiheuttaa hetkellistä palvelujen hidastumista. Puhelinpalveluajoissa on muutoksia ja vastanottoaikoja on tavallista vähemmän.

Kiireelliset asiat hoidetaan normaalisti.

Pahoittelemme asiakkaille mahdollisesti aiheutuvaa tilapäistä haittaa.

Muutokset ovat mahdollisia. Sivua päivitetään tietojen päivittyessä.

Palvelujen muutokset

Palvelu ja supistamisen ajankohta

Mitä tarkoittaa asiakkaalle?

Terveysasemat
26.4.–28.5.

  • Takaisinsoitto arkisin klo 8–15.
  • Kiireelliset tapaukset hoidetaan normaalisti.
  • Kiireettömissä aikojen saaminen viivästyy.
  • Matkailijoiden rokotuksia ja punkkirokotuksia ei anneta.

Neuvolat
26.4.-28.5.


  • Puhelinpalvelu arkisin klo 8–12, takaisinsoitto klo 8–16.
  • Äitiysneuvolakäynnit sekä 0–1-vuotiaiden lasten käynnit järjestetään normaalisti
  • Terveydenhoitajan tekemiä 3–6-vuotiaiden määräaikaistarkastuksia ei tehdä 1.3.–16.5.
  • Lääkärintarkastukset hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä.
  • 1,5-vuotiaiden ja 4-vuotiaiden lääkärintarkastuksia ei järjestetä.
  • Etäperhevalmennusta ei järjestetä.
Kouluterveydenhuolto
26.4.-28.5.
  • Ikäkausitarkastuksia toteutetaan hyvin rajatusti.
  • Vastaanottoaikoja tarjolla tavallista vähemmän.
Opiskeluterveydenhuolto
29.4.–28.5.
  • Vastaanottoaikoja tarjolla tavallista vähemmän.
Sisätautien poliklinikka
26.4.–28.5.
  • Puhelinpalvelu arkisin klo 8–11.
  • Vastaanottoaikoja tarjolla tavallista vähemmän.
Hammashoito
13.4.–21.5.
  • Kiireellisen hoidon ajanvaraus (ensiapu- ja peruutuspuhelut) toimii numerossa 09 310 51400  ma–pe klo  klo 7–14.
  • Kiireettömiä vastaanottoaikoja on tavallista vähemmän.
  • Sähköinen ajanvaraus ei ole käytössä 13.4.–7.5.
  • Chat palvelee kiireellisissä asioissa ma–pe klo 10–12.
Keskitetty ehkäisyneuvonta
13.4.-28.5.
  • Ehkäisyneuvonnan puhelinpalvelu on auki arkisin klo 8–12 (p. 09 310 45566).
  • Etusijalla kierukan- ja kapselinasetuksessa alle 25-vuotiaat, hiljattain raskaudenkeskeytyksen läpikäyneet asiakkaat sekä päihde- tai sosiaalihuollon piirissä olevat asiakkaat.
  • Muiden asiakasryhmien vastaanottoajat siirtyvät tavanomaista pidemmälle.
  • Muita asiakasryhmiä pyydetään ottamaan yhteyttä toukokuussa.
Psykiatria- ja päihdepalvelut
19.4.–21.5.
  • Kiireelliset tapaukset hoidetaan normaalisti.
  • Kiireettömät vastaanottoajat siirtyvät tavanomaista pidemmälle.
Geriatrian poliklinikka
19.4.–16.5.
  • Vastaanottoaikoja tarjolla tavallista vähemmän.
Palliatiivinen poliklinikka
19.4.–16.5.
  • Vastaanottoaikoja tarjolla tavallista vähemmän.
  • Uusien asiakkaiden jonotusajat pitenevät.
Toimintaterapia
19.4.–16.5.
  • Kiireellisiä tapauksia priorisoidaan.
  • Vastaanottoaikoja tarjolla vähemmän kuin normaalisti.
  • Uudet ajat siirtyvät tavanomaista pidemmälle.
Apuvälinepalvelu
19.4.-22.5.
  • Vastaanottoaikoja tarjolla vähemmän kuin normaalisti.
Seniori-info
19.4.–9.5.
  • Viivettä asiakaspuheluihin vastaamisessa.
Gerontologinen sosiaalityö
19.4.–16.5.
  • Asiakastapaamisia tavallista vähemmän.
  • Kiireelliset tapaukset hoidetaan normaalisti.
Kehitysvammapoliklinikka
22.4.–4.6.
  • Asiakastapaamisia tavallista vähemmän.