Terveysaseman takaisinsoitossa ruuhkaa – hyödynnäthän sähköisiä palveluja

Koronatilanteen vaikeutuessa pääkaupunkiseudulla sosiaali- ja terveydenhuollon kuormitus on kasvanut entisestään.
Nuori selaa puhelimen näyttöä.

Koronatilanteen vaikeutuessa pääkaupunkiseudulla sosiaali- ja terveydenhuollon kuormitus on kasvanut entisestään. Myös terveysaseman takaisinsoittopalvelu on Helsingissä ruuhkautunut.

Hyödynnä kiireettömissä asioissa sähköisiä palveluja

Jos asiasi on kiireetön, hyödynnä jos mahdollista Omaolo(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)- ja Maisa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)-palveluja.

Jos asiasi koskee koronaa, voit tehdä netissä Omaolon koronaoirearvion (24 h). Omaolo-palvelussa voit varata myös ajan koronavirustestiin.

Maisan kautta tuleviin kiireettömiin yhteydenottoihin vastataan noin kolmen arkipäivän aikana. Maisa-viestit tallentuvat asiakas- ja potilastietojärjestelmään.

Soita takaisinsoittopalveluun vain yhden kerran. Puhelinnumerosi tallentuu järjestelmäämme ja sinulle soitetaan takaisin kiireettömissä asioissa. Odota puhelua rauhassa, soitamme takaisin myös iltaisin ja viikonloppuisin.

”Koronatilanteesta johtuen puhelinpalvelumme on valitettavasti ruuhkautunut. Jos kyseessä ei ole kiireellinen asia, suosittelemme soittamaan terveysasemalle vasta aamukymmenen jälkeen”, terveysasemien johtava ylilääkäri Jarja Ijäs toivoo.


Terveysasemien ollessa kiinni Päivystysapu palvelee äkillisissä terveysongelmissa

Kun terveysasemat ovat kiinni tai tarvitset kiireellistä apua takaisinsoiton ollessa ruuhkautunut, soita Päivystysapuun p. 116 117 (24h).

Henkeä uhkaavissa tilanteissa (esim. kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet, kouristelu) soita hätänumeroon 112.

Terveysasemien takaisinsoitto palvelee arkisin klo 8–15.


hel.fi/terveysasemat


Kuva: Paul Hanaoka