Ruskeasuon katujen uudistus valmistui etuajassa

Hieman yli vuoden kestänyt Ruskeasuon katu-urakka valmistui syyskuun lopussa, noin kuukauden etuajassa. Ruskeasuolle rakennettiin uudet katurakenteet pintoineen, 170 metriä meluaitaa ja melkein kilometri raitiovaunulinjaa uusine pysäkkeineen. Maan alle kätkeytyvä uusi kunnallistekniikka palvelee pitkään alueen asukkaita.
Ilmakuva Mannerheimintien ja Korppaanmäentien risteyksestä. Kuva: Miikka Kalke / Helsingin kaupunkiympäristö
Ilmakuva Mannerheimintien ja Korppaanmäentien risteyksestä. Kuva: Miikka Kalke / Helsingin kaupunkiympäristö

Mittava katu-urakka alkoi Ruskeasuon ja Pikku Huopalahden alueilla elokuussa 2022. Mannerheimintien molemmin puolin, vilkkaassa liikenteen solmukohdassa, sijainneella työalueella peruskorjattiin vuoden aikana katuja ja uusittiin kunnallistekniikkaa. Ruskeasuon uudistuvalle raitiovaunuvarikolle rakennettiin raideyhteys. 

Raitiovaunulinja 10 palasi reitilleen Mannerheimintieltä Pikku Huopalahteen elokuun puolivälissä. Samaan aikaan liikennejärjestelyt Mannerheimintien, Koroistentien ja Korppaanmäentien risteysalueella palasivat ennalleen.  

Ruskeasuon katu-urakan tärkeimmät uudistukset  

Kaikki hankealueen kadut saivat uudet katurakenteet pintoineen, ja viemäreitä, kaapeleita sekä vesijohtoja uusittiin. Pieniä viimeistelyjä tehdään syksyn aikana. Muita uudistuksia ovat: 

  • Uudet raitiovaunupysäkit rakennettiin Mannerheimintielle (aiemmin Korppaanmäentien alussa). 

  • Suojateiden esteettömyyttä parannettiin.  

  • Korppaanmäentien raitiotielinja uusittiin ja Nauvontielle sekä Koroistentielle rakennettiin uusi raitiotie keskelle katua. 

  • Nauvontien viereen rakennettiin yli 170 metriä pitkä ja kaksi metriä korkea meluseinä vaimentamaan raitioliikenteestä Ruskeasuon siirtolapuutarhalle kantautuvaa melua.  

  • Mannerheimintien pyörätiet muutettiin yksisuuntaisiksi, ja pyöräilijöille rakennettiin odotusalueet kääntymistä varten.  

  • Korppaanmäentien ja Koroistentien toiseen reunaan rakennettiin pyöräkaista ja toiseen yksisuuntainen pyörätie.  

Töitä liikenteellisesti poikkeuksellisen haastavassa paikassa  

Työmaa oli liikenteellisesti poikkeuksellisen vilkkaalla alueella, osin Mannerheimintiellä ja osin Ruskeasuon ja Pikku-Huopalahden asuinalueille johtavien katujen varsilla. Lisäksi työmaan lähellä oli muun muassa bussivarikko, iso toimistotalo ja urheiluareena. 

”Kiinnitimme erityistä huomiota liikennejärjestelyihin, jotta työmme vaikuttaisi liikkumiseen mahdollisimman vähän. Mannerheimintie on Helsingin isoin keruuväylä. Koko urakan ajan käytössä oli kaksi kaistaa suuntaansa”, kertoo projektinjohtaja Antti-Juhani Lehtinen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.    

Rakentaminen edellytti odotettua enemmän louhintaa. Myös louhintaa hidasti työskentely vilkkaan liikenteen ympäröimänä ja sijainti asutuksen läheisyydessä. Vesihuollon rakentaminen edellytti jopa viisi metriä syviä kaivantoja vilkkaasti liikennöidyllä alueella. 

Ruskeasuon katutyömaa oli Helsingin katutyömaiden joukossa keskikokoinen hanke, jonka kokonaisurakan budjetti oli noin 9 miljoonaa euroa. Urakoitsijana hankkeessa toimi VM Suomalainen Oy.