”Painotettu opetus oli sikahyvä päätös”

Pitäjänmäen peruskoulussa voi opiskella tanssin, liikkeen ja ilmaisun painotuksessa seitsemänneltä luokalta lähtien. Valintakoe järjestetään tammikuussa – eikä aiempaa kokemusta tarvitse olla.
Kyösti, 13, Miska, 13, Elli, 14, ja Isabel, 15, opiskelevat Pitäjänmäen peruskoulun tanssi, liike ja ilmaisu -painotuksessa. Kuva: Antti Nikkanen
Kyösti, 13, Miska, 13, Elli, 14, ja Isabel, 15, opiskelevat Pitäjänmäen peruskoulun tanssi, liike ja ilmaisu -painotuksessa. Kuva: Antti Nikkanen

Yhdeksäsluokkalaisten Ellin, 14, ja Isabelin, 15, koulupäivät sujuvat kuin tanssi, tai ainakin osa tunneista. He opiskelevat Pitäjänmäen peruskoulun tanssi, liike ja ilmaisu -painotuksessa. Tanssia harrastanut Elli päätti hakea painotettuun opetukseen, vaikka kaikki muut kaverit menivät lähikouluun. ”Se oli sikahyvä päätös. Koulussamme on hyvä yhteishenki ja olen saanut paljon uusia kavereita.”

Seitsemännen luokan alusta lähtien kouluviikkoihin on sisältynyt tavallisen opetuksen lisäksi painotukseen kuuluvia kursseja musiikista draamaan ja nykytanssista lavastukseen. Luokan kanssa on tehty vierailuja katsomaan musikaalia sekä balettia ja esiinnytty koulun erilaisissa juhlissa. Sekä Elli että Isabel aikovat hakea tanssipainotteiseen lukioon. Yhdeksännen luokan lopulla tehtävän päättötyön todistuksesta on hyötyä lukioon pyrittäessä. Isabel kannustaa hakemaan rohkeasti mukaan opetukseen, jos tanssin, liikkeen ja ilmaisun painotus yhtään houkuttaa: ”Täällä on helppo tutustua uusiin ihmisiin, sillä kaikilla luokkakavereilla on samanlaiset kiinnostuksen kohteet.”

Monipuolinen kurssitarjotin

Pitäjänmäen peruskoulussa voi opiskella seitsemänneltä luokalta alkaen tanssi, liike ja ilmaisu -painotuksessa. Opetuksessa korostetaan toiminnallisuutta, vuorovaikutusta sekä käytännön taitojen ja tietojen soveltamista.

Oppilas voi tanssin lisäksi erikoistua myös muuhun ilmaisuun ja viestintään oman kiinnostuksensa mukaan. Valittavana on kursseja esimerkiksi draamasta, liikkuvasta kuvasta, lavastuksesta, musiikista ja esitystekniikasta.

Painotetussa opetuksessa opiskellaan enemmän tiettyä oppiainetta tai aihealuetta. Kouluviikko voi olla oppilailla yhdestä kahteen tuntia pidempi kuin yleisopetuksessa opiskelevilla.

Helsingissä painotetun opetuksen hakuvaihtoehtoja ovat digitaalinen kuvataide, ilmaisu, kuvataide, latina, liikunta, liikunta ja kotitalous, luonto ja tiede, matematiikka, matematiikka ja luonnontiede, mediakasvatus, musiikki, nykytanssi, taideilmaisu, tanssi, liike ja ilmaisu, tanssitaide, teknologiakasvatus ja viestintä.

Painotettuun opetukseen haetaan keväisin valintakokeella, jolla testataan oppilaan valmiuksia opiskella hakemassaan painotuksessa. Valintakokeet järjestetään tammi-helmikuussa ja hakuaika on marras-joulukuussa. Helsinkiläiset kuudesluokkalaiset hakevat opetukseen Wilmassa täytettävällä lomakkeella.

Liikunnan ja tanssin opettaja Vilma Suhonen ja musiikin lehtori Pia Sandström kannustavat tulemaan painotetun opetuksen valintakokeisiin avoimin mielin. – Tärkeintä on rohkeus heittäytyä. Kuva: Antti Nikkanen
Liikunnan ja tanssin opettaja Vilma Suhonen ja musiikin lehtori Pia Sandström kannustavat tulemaan painotetun opetuksen valintakokeisiin avoimin mielin. – Tärkeintä on rohkeus heittäytyä. Kuva: Antti Nikkanen

Sykähdyttäviä juhlia

Liikunnan ja tanssin opettaja Vilma Suhonen ja musiikin lehtori Pia Sandström viihtyvät työssään Pitäjänmäen peruskoulussa. ”Pienessä, noin 500 oppilaan koulussamme, on hyvä yhteishenki. Oppilaat tulevat monista eri kulttuuritaustoista, mikä on rikkaus”, Pia sanoo.

Yksi yhteishengen tukipilareista on koulun lukuisat sykähdyttävät juhlat halloweenista joulujuhlaan ja kevään karkeloista vanhempainiltaan. Juhlien esityksistä vastaavat pitkälti painotetun opetuksen oppilaat. ”Rohkaisemme kaikkia esiintymään, vaikka se aluksi jännittäisikin. On ihanaa nähdä, miten oppilaat kannustavat toinen toisiaan”, Vilma kuvailee.

Seitsemännellä luokalla oppilaat tutustuvat monipuolisesti erilaisiin ilmaisullisiin lyhytkursseihin. Kahdeksannella ja yhdeksännellä luokalla oppilailla on mahdollisuus valita kursseja, joihin hän syventyy.

Jokainen pääsee kehittämään itseään oman taitotasonsa mukaan. Pelkästään tanssikursseilla tutustutaan laajasti eri lajeihin salsasta hip hoppiin. ”Vaikka olisi harrastanut tanssia vuosikausia aina joku laji on uusi. Pidempään tanssia harrastaneet pääsevät haastamaan itseään myös luomalla omia koreografioita”, Vilma sanoo.

Luovuuden herättelyä

Pitäjänmäen peruskoulun tanssi, liike ja ilmaisu -painotuksen valintakokeet järjestetään tammikuussa. Kokeessa arvioidaan hakijan liikunnallisia, musiikillisia ja tanssillisia valmiuksia sekä kykyä omaksua sanallisia ja liikkeellisiä ohjeita. Valintakokeessa voidaan antaa tehtäviä myös liittyen muihin taideaineisiin. ”Painotettu opetus on tarkoitettu jokaiselle, joka on siitä kiinnostunut. Vaikka monella oppilaalla on aiempaa harrastuneisuutta, se ei ole pääsyvaatimus. Jos oman luovuuden herättely kiinnostaa, kannustan hakemaan”, Pia sanoo.

Oma motivaatio on Pian mukaan tärkein pärjäämisen edellytys: ”Valintakokeeseen liittyy haastattelu, jossa kysymme, oletko sitoutunut kolmen vuoden päämäärätietoiseen opiskeluun. Kimmokkeeksi ei riitä se, että kaverikin on hakemassa samalle linjalle.”

Yhdeksännen luokan keväällä tehdään päättötyö, joka voi olla esimerkiksi tanssiesitys tai podcast. Sen arvioi sekä opettaja että oppilas. Päättötyöt esitellään painotuksen kevätnäytöksessä.

Vilman mielestä on upeaa seurata oppilaiden kehitystä: ”Tanssijasta on voinut kuoriutua kolmessa vuodessa taitava koreografi. Oppilas, joka ei ole koskaan harrastanut musiikkia, on saattanut laulaa soolon yhdeksännen luokan kevätjuhlassa.”

Teksti: Eveliina Lauhio

Musiikkisoittimia
Kuva: Antti Nikkanen