Maunulassa on kokeiltu tukioppilastoimintaa jo alakoulussa – ketään ei jätetä yksin

Maunulan ala-asteella tukioppilaat toimivat silminä ja korvina. Tavoitteena on parantaa koulun yhteishenkeä ja estää kiusaamista. Tukioppilaiksi valitut saavat tehtävään koulutuksen.
Maunulan ala-asteen tukioppilaat ja heitä ohjaavat opettajat koulun pihalla. Kuva: Laura Oja
Maunulan ala-asteen tukioppilaat ja heitä ohjaavat opettajat koulun pihalla. Kuva: Laura Oja

Kolmena välituntina viikossa tukioppilaiksi valitut 5.–6.-luokkalaiset oppilaat vetävät siniset liivit päällensä. Lahja, 12, Asta, 12, Olavi, 12 ja Leo, 12, ovat sitä mieltä, että liivi ei ole ehkä kaikkein trendikkäin asuste. Joskus se saattaakin sujahtaa puoliksi taskuun tai kietoutua hihaan.

Tärkeintä ei ole se, miten liivi on päällä, vaan se, että tukioppilaat tunnistetaan. Tukioppilastoiminnan ydintä on nuorten osallisuus, kouluhyvinvoinnin lisääminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy.

– Välituntivalvojana toimiva opettaja ei välttämättä näe kaikkea, mitä koulun pihalla tapahtuu. Me tukioppilaat pidämme silmämme auki ja käymme kertomassa aikuiselle, jos jossain on riitaa tai joku tarvitsee apua, Asta sanoo.

Hanna-Riikka Ikonen ja Monika Autio vetävät tukaritoimintaa. Tukioppilaat vasemmalta oikealle: Leo, Lahja, Asta ja Olavi. Kuva: Laura Oja
Hanna-Riikka Ikonen ja Monika Autio vetävät tukaritoimintaa. Tukioppilaat vasemmalta oikealle: Leo, Lahja, Asta ja Olavi. Kuva: Laura Oja

Tukioppilaat katsovat, ettei kukaan jäisi yksin.

– Jos huomaamme jonkun olevan yksin, käymme kysymässä, lähtisikö hän leikkiin mukaan. Joskus saa aluksi vähän houkutella, mutta yleensä vastaus on lopulta myönteinen, Olavi kuvailee.

Keppihevosen kyydissä

Maunulan ala-asteella on kokeiltu tukioppilastoimintaa puolentoista vuoden ajan. Toiminta on tuttua yläkouluista, joissa koulun vanhimmat toimivat tukioppilaina seitsemäsluokkalaisille. Tukioppilastoimintaa on Helsingissä kehitetty yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa.

Tyypillisesti yläasteella tukioppilaat voivat tutustuttaa oppilaita toisiinsa, esitellä koulua uusille oppilaille, pyytää yksinäisiä mukaan ja puuttua kiusaamiseen. Saman tyyppistä toiminta on myös ala-asteella, kertoo Maunulan ala-asteella tukioppilastoiminnasta vastaava luokanopettaja Monika Autio.

– Koulussamme painotamme välituntiaktiviteetteja. Kolme kertaa viikossa tukioppilaat toimivat kiertävissä vuoroissa.

Tiistaisin on ”kepparivälitunti”. Silloin koulun kentälle kerääntyy keppihevosharrastajia. Monet ovat ottaneet kotoaan mukaan itse tuunaamansa keppihevosen, ja koululla on tarjolla myös lainahevosia.

– Tukioppilaat ovat mukana ja saattavat viritellä vaikkapa esteradan. Mukana on joka viikko vakiintunut porukka.

"Jos huomaamme jonkun olevan yksin, käymme kysymässä, lähtisikö hän leikkiin mukaan", Olavi kertoo. Kuva: Laura Oja
"Jos huomaamme jonkun olevan yksin, käymme kysymässä, lähtisikö hän leikkiin mukaan", Olavi kertoo. Kuva: Laura Oja

Leikitysvälitunnilla tukioppilaat leikittävät oppilaita heidän toiveidensa mukaan tai ehdottavat itse aktiviteetteja. Viikon suosituin tapahtuma on keskiviikon hiljainen välitunti. Silloin ruokatunnin jälkeen keskellä päivää saa pysyä sisällä ja pötkötellä jumppasalissa patjojen päällä. 

– Sali on usein täynnä, sillä moni kaipaa rauhoittumista. Tukioppilaiden tehtävä on asettaa patjat saliin, päästää oppilaat sisälle ja valvoa yhdessä paikalla olevan opettajan kanssa, että jokainen käyttäytyy rauhallisesti.

Hiljaisten välkkien aikana oppilaat saavat pötkötellä patjoilla ja hengähtää kesken koulupäivän.  Kuva: Laura Oja
Hiljaisten välkkien aikana oppilaat saavat pötkötellä patjoilla ja hengähtää kesken koulupäivän. Kuva: Laura Oja

Vahva yhteishenki

Aution mukaan kokemukset tukioppilastoiminnasta ovat pelkästään positiivisia. Sen lisäksi, että tukioppilastoiminnassa pystytään puuttumaan yksinäisyyteen, se vahvistaa koko koulun yhteishenkeä.

– Oppilaat näkevät ja tuntevat, että heidän hyvinvoinnistaan välitetään.

Maunulassa tukioppilaat valitaan hakulomakkeiden ja haastatteluiden kautta. Haastatteluissa selvitetään muun muassa oppilaiden motivaatiota. Moni hyvä hakija on jäänyt rannalle, sillä halukkaita tukioppilaiksi on ollut enemmän kuin mitä on pystytty ottamaan.

Tänä vuonna koulussa toimii yhteensä 12 tukioppilasta. Heistä tukioppilaskonkarit osallistuivat lukuvuoden aluksi tukioppilaiden valintaan Aution ja koulun toisen tukioppilastoiminnasta vastaavan opettajan Hanna-Riikka Ikosen kanssa.

Hanna-Riikka Ikonen ja Monika Autio toivovat, että tukioppilastoiminta leviäisi muihinkin alakouluihin.  Kuva: Laura Oja
Hanna-Riikka Ikonen ja Monika Autio toivovat, että tukioppilastoiminta leviäisi muihinkin alakouluihin. Kuva: Laura Oja

Tukioppilaat koulutetaan tehtävään. Noin tunnin mittaisia koulutuksia ja tapaamisia järjestetään muutaman kerran lukukaudessa koulupäivien aikana. Muutoin tukioppilaat osallistuvat normaalisti opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen.

Auttaminen palkitsee

Vastuuopettajana toimiva Autio toivoo, että tukioppilastoiminta leviäisi muihinkin ala-asteen kouluihin.

– Alussa olisi tärkeää, että toiminnan suunnittelulle olisi varattu tarpeeksi aikaa. Myös oppilaita kannattaa ottaa suunnitteluun mukaan, sillä heillä on paljon hyviä ideoita.

Tukioppilaat järjestävät säännöllisesti välituntitoimintaa, josta tiedotetaan koulun ikkunassa. Kuva: Laura Oja
Tukioppilaat järjestävät säännöllisesti välituntitoimintaa, josta tiedotetaan koulun ikkunassa. Kuva: Laura Oja

Myös Maunulan ala-asteen tukioppilaat kannustavat muita kouluja lähtemään toimintaan mukaan. Heidän mielestään tukioppilastoiminta on ollut hauskaa, mielenkiintoista ja antoisaa. Parasta on päästä suunnittelemaan ja toteuttamaan välituntiaktiviteetteja.

– Tuntuu hyvältä, kun pystyy auttamaan toisia ja rohkaisemaan mukaan. Yhdessä on kivempaa kuin yksin, Lahja sanoo.

Kuudesluokkalaiset siirtyvät syksyllä yläkouluun. Koulun vaihdos sekä jännittää että houkuttaa. Onneksi siellä heitä ovat vastassa tukioppilaat. 

Välillä on hyvä rentoutua kesken hektisen koulupäivän. Kuva: Laura Oja
Välillä on hyvä rentoutua kesken hektisen koulupäivän. Kuva: Laura Oja

Teksti: Eveliina Lauhio

Lisätietoa ja tukea tukioppilastoiminnan aloittamiseen alakoulussa:  
www.mll.fi/tukioppilastoiminta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

 

Artikkeli on osa kokonaisuutta, jossa esitellään Helsingin tekoja hyvän tulevaisuuden rakentamiseksi yhdessä, meistä jokaiselle.

#koulutus2030 #helsinkioppii #helsinkioppiitulevaisuudentaidot

 

Juttua päivitetty 26.2. klo 15.40: Lisätty tieto siitä, että tukioppilastoimintaa on kehitetty yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa.