
Helsingin Satama on aloittanut Länsisataman eteläkärjen laajennustyöt, joiden myötä sataman käytössä oleva kenttätila kasvaa noin 1,2 hehtaarilla. Töiden ensimmäinen vaihe käynnistyi elokuussa, kun Neptunuksenpuistossa alettiin valmistaa teräsbetonisia laiturin tukimuurielementtejä.
Valmistettavia elementtejä on yhteensä 67, ja ne ovat kooltaan vaikuttavia – jopa 14 metriä korkeita ja 250 tonnin painoisia. Elementtien rakennustyöt pyritään saamaan valmiiksi vuoden 2025 loppuun mennessä, ja ne asennetaan paikoilleen Länsisataman eteläkärkeen kesällä 2026 mereltä käsin.
Louhetta proomuilla, betonia tonneittain
Laajennusurakka näkyy Jätkäsaaressa erityisesti tulevina kuukausina, sillä tukimuurielementtien valut jatkuvat syksyyn asti. Syyskuun alussa alkavat myös Länsisataman eteläkärjen ruoppaus- ja täyttötyöt, joiden yhteydessä louhetta kuljetetaan työmaa-alueelle proomuilla Hernesaaresta ja Ruusuniemestä.
Vaikka työmaatoiminta vilkastuu, sataman normaalit toiminnot jatkuvat keskeytyksettä koko hankkeen ajan. Työmaa-alue merkitään selkeästi poijuilla, ja alueelle asetetaan nopeusrajoitus. Veneilijöiltä ja muulta vesiliikenteeltä toivotaan varovaisuutta alueella liikuttaessa.
Rakennustyöt jatkuvat vuoteen 2027
Länsisataman laajennusurakan toteuttaa YIT Infra Oy, ja sen kokonaisarvo on noin 28 miljoonaa euroa. Länsisataman uudistusten tavoitteena on rakentaa nykyaikainen, tehokas ja entistä toimivampi satama, joka on keskeinen osa Helsinkiä. Uudistukset jakautuvat kolmeen suureen osaan: nyt alkaneeseen kenttä- ja laiturialueiden laajennukseen, uuden matkustajaterminaalin rakentamiseen sekä satamatunneliin, joka siirtää raskaan liikenteen maan alle.
Hanke on osa Helsingin Sataman kehittämisohjelmaa, jonka tavoitteena on vapauttaa Eteläsatama kaupunkilaisille ja keskittää Tallinnan liikenne Länsisatamaan 2030-luvun alussa.