
Miten menee, huikkaa logistiikkaoperaattori Harri Saarinen katukiveystä tekevälle työmiehelle Tahitinkadulla. Mies hymyilee ja jatkaa kivien paukuttelua kumilekallaan; kaikki on kunnossa tänään. Viime viikolla Saarinen järjesti kivimiehille enemmän työskentelytilaa työmaa-aitoja siirtämällä. Se on yksi esimerkki Saarisen työnkuvasta Jätkäsaaressa.
– Otan huomioon ja hoidan asioita, joita kukaan muu ei, Saarinen sanoo.
Seuraavaksi päivittäinen kävelykierros jatkuu Hyväntoivonpuistoon.
Siellä eteen tulee puu, josta on katkennut paksu oksa. Silmiin osuu myös reikä kiipeilypaikan pehmeässä kumirouhepinnoitteessa. Rikki menneen pinnoitteen alta on noussut kadulle mustaa kumirouhetta.
– Musta rouhe on liukasta jalan alla, Saarinen näyttää.
Hän ottaa kuvat pinnoitteen reiästä ja katkenneesta oksasta raportoidakseen niistä kaupungille viikoittaisessa koosteessaan.
Tällaisten epäkohtien esiin nostaminen on tärkeää, sillä ne voivat aiheuttaa vaaratilanteita ihmisille. Kaupungin työntekijät käyvät korjaamassa kohteet oman aikataulunsa mukaisesti.
Logistiikkaoperaattori on pyörinyt Jätkäsaaren kaduilla jo yli kymmenen vuotta. Saariselle tullaan juttelemaan ja kertomaan sotkuista tai rikotuista paikoista tai kyselemään meneillään olevista rakennusprojekteista ja niiden aikatauluista. Keltaisissa huomioliiveissään kulkeva pitkä mies on tullut tunnetuksi alueella.
– Minua kutsutaan täällä Mr. Jätkäsaareksi, Saarinen nauraa.
Drone lentämään!
Aina palaute ei ole myönteistä tai hyvää. Esimerkiksi Hyväntoivonpuiston vuosia kestänyt rakennusprojekti aiheutti asukkaille harmia. Työmaan takia kulkeminen oli vaikeaa ja ulkoilumahdollisuuksia ei ollut. Oli melua ja pölyä, ja näkymä puistoon oli ankea.
– Ihmiset kypsyivät jatkuvaan työmaahan. Minulta kysyttiin syitä asioille ja ehdotettiin parannuksia järjestelyihin. Nyt yleinen ilmapiiri alueella on onneksi jo paljon parempi.
Yksi Saarisen tehtävistä on kuvata Jätkäsaarta dronella joka viikko.
Ylilennoilla hän dokumentoi rakentamisen eri vaiheita ja bongailee epäkohtia. Videotallenteista hän ottaa kuvakaappauksia raporttejaan varten ja kertoo niiden avulla alueen tilanteesta kaupungille.
Dronelentoja hän on tehnyt viisi vuotta Jätkäsaaren lisäksi myös muilla Helsingin rakentuvilla alueilla, kuten Kalasatamassa, Kuninkaantammessa ja Pasilan Postipuistossa. Videotallenteet ylilennoista Saarinen julkaisee omalla YouTube -kanavallaan. Aina kuvaukset eivät ole menneet ihan putkeen. Isot sakot on rapsahtanut kaksi kertaa.
– Tuli lenneltyä lentokieltoalueilla. Olen ottanut tapauksista opikseni, Saarinen sanoo.
Logistiikkaoperaattorin toimi Jätkäsaaressa on ainutlaatuinen. Saarisen työ palvelee rakentuvan kaupunginosan toimijoita ja asukkaita, ja dronekuvaaminen tarjoaa uusia kuvakulmia alueeseen. Tallenteista saadaan valokuvia laajoista kokonaisuuksista tai vaikka yksittäisistä rakennuksista. Saarinen viihtyy työssään hyvin, sillä papereiden pyörittelyn sijaan saa olla tekemisissä ihmisten kanssa ja liikkua ulkona. Hän toivoo saavansa tehdä työtä vielä pitkään.
Tällä hetkellä Saarinen on mukana myös Hernesaaren rakentamishankkeessa.
Hän toivoo, että oppia on otettu Jätkäsaaresta esimerkiksi siihen, miten ihmisten eläminen ja kulkeminen on parasta järjestää työmaan keskellä.
– Rakentaminen tulisi toteuttaa aina turvallisuus ja ihmisten tarpeet edellä.

Mikä ihmeen logistiikkaoperaattori?
Logistiikkaoperaattorin tehtävänä on välittää tietoja ja ylläpitää yhteistyökuvioita eri tahojen kesken Jätkäsaaren rakennusprojekteissa.
Tahoja ovat muun muassa Helsingin kaupunki, urakoitsijat sekä paikalla asuvat ihmiset. Operaattori havainnoi rakentuvan Jätkäsaaren epäkohtia, dokumentoi niitä kuvaamalla ja raportoi eteenpäin. Helsinin kapungilla on logistiikkaoperaattoritoimintaa kaikilla suuremmilla aluerakentamisprojektialueilla sekä erikseen sovituissa haastavissa yksittäisissä hankkeissa.
Vuodesta 2012 Jätkäsaaren logistiikkaoperaattorina on toiminut rakennusinsinööri Harri Saarinen suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Sitowisestä.
Saarisen päiviin kuuluu jalkautumista Jätkäsaaren kaduille, puistoihin ja rakennustyömaille, keskustelua työmiesten ja paikallisten asukkaiden kanssa sekä dronekuvaukset, joita Saarinen on tehnyt Jätkäsaaressa viikoittain viiden vuoden ajan. Dronekuvaamista hän tekee kaupungin pyynnöstä kaikilla rakentuvilla alueilla Helsingissä.
Huomioistaan Jätkäsaaressa Saarinen kokoaa raportin kaupungille.
Huomioita käydään läpi viikoittaisissa kokouksissa, joihin osallistuu kaupungin rakentamiseen, suunnitteluun, tiedottamiseen ja valvontaan kuuluvia henkilöitä.
Lisäksi Saarinen osallistuu asioiden sujuvoittamiseksi erilaisiin kokouksiin, kuten rakennuskohteiden työmaakokouksiin ja erilaisiin katselmuksiin, joissa kiinnitetään huomiota muun muassa turvallisuuteen, työmaa-aitauksiin ja ajoreitteihin.
Kerran kuukaudessa Saarinen on mukana logistiikkaseurantakokouksissa, joihin osallistuu pari-kolmekymmentä yhteistyökumppania.
Saarinen kertoo huomioitaan ja ehdotuksiaan asioiden kehittämiseksi sekä tarjoaa apuaan. Viimeaikaisia onnistumisia ovat Saarisen aloitteesta tehdyt sorapolut Hyväntoivonpuistoon asukkaiden nurmeen tallaamille oikoreiteille.
Artikkeli on julkaistu alun perin Jätkäsaari-Ruoholahti -lehdessä 3.10.2025.