
Sulun aloitus ajoitettiin vuoden alkuun, jotta sataman rahtiliikenne voi käyttää tunnelia vielä joulunalusviikkojen aikana. Työt tunnelissa alkavat kaikkien vanhojen teknisten järjestelmien purkamisella sekä tunnelirakenteiden korjaamisella.
– Vuosaaren tunneli on palvellut alueen liikennettä jo lähes 20 vuotta. Jotta tunnelissa voidaan ajaa turvallisin mielin ja ilman yllättäviä häiriöitä myös tulevina vuosina, on sen tekniikka vaihdettava. Työt ovat mittavia, ja niiden aikana uusitaan kaikki tärkeät järjestelmät, kuten paloilmoittimet, savunpoisto ja ilmanvaihto sekä kamerat ja valaistus. Samalla korjataan myös tunnelin rakenteita ja uusitaan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät, kertoo Fintrafficin hankepäällikkö Jukka Värri.
Valmistelevat työt tunnelin ulkopuolella alkavat jo loppukesästä muun muassa uuden laitetilan rakentamisella. Valmistelutöiden aikana tunnelin ulkopuolella on käytössä tilapäisiä liikennejärjestelyjä. Samalla tunnelin sulkuajankohtaa on saatu lykättyä, eikä se mene päällekkäin Vuosaaren metrosillan korjauksen ja metroliikenteen katkoksen kanssa. Tällä on varmistettu, että alueen liikenteeseen kohdistuvat vaikutukset pysyvät mahdollisimman hallittuina.
Turvallisuusmääräykset edellyttävät täyssulkua
Tammikuussa 2026 alkavien rakennustöiden ajaksi Vuosaaren tietunneli suljetaan kokonaan liikenteeltä. Tunneleiden tiukat turvallisuusmääräykset eivät salli liikennettä tunnelissa, jonka turvallisuusjärjestelmät eivät ole käytössä. Nämä järjestelmät ovat välttämättömiä, jotta häiriötilanteissa tunnelista voidaan pelastautua turvallisesti. Turvallisuusjärjestelmiin kuuluvat muun muassa paloilmoitin-, savunpoisto-, ilmanvaihto-, sammutusvesi- ja häiriönhavaintojärjestelmät. Lisäksi rakennustöiden työturvallisuus edellyttää riittäviä poistumisteitä, jotka pitkässä tunnelissa johtavat viereiseen tunneliin. Näistä syistä myös viereinen tunneli on suljettava liikenteeltä.
– Olemme tutkineet laajasti eri toteutusvaihtoehtoja, mutta valitettavasti saneerausta ei voida toteuttaa ilman tunnelin täyssulkua. Ymmärrämme, että sulku aiheuttaa alueella haittaa, vaikka vaikutusten minimoimiseksi onkin tehty paljon eri toimenpiteitä. Tunneliturvallisuusvaatimukset eivät mahdollista myöskään kaksisuuntaista liikennettä yhdessä tunneliputkessa. Tästä syystä purku- ja saneeraustöitäkään ei voida tehdä turvallisuusmääräysten mukaisesti pienemmissä osissa, esimerkiksi vain yhdessä tunneliputkessa kerrallaan, jatkaa Jukka Värri.
Liikenne siirtyy parannetulle kiertotielle
Vuosaaren tietunneli on suljettu korjaustöiden vuoksi noin vuoden ajan, jolloin kiertotienä toimii sen virallinen varareitti Kehä III–Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Satamakaari–Vuosaaren satama. Virallinen varareitti on ollut säännöllisesti käytössä jo aiemmin muun muassa tunnelin huoltotöiden aikana, joten se on monelle tuttu jo entuudestaan.
Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat toteuttaneet varareitillä useita parannuksia. Merkittävimmät toimenpiteet ovat olleet lisäkaistojen rakentaminen Itäväylän ja Kallvikintien liittymään sekä Niinisaarentien ja Kallvikintien kiertoliittymään. Lisäksi Niinisaarentien ja Porslahdentien kiertoliittymää sekä Niinisaarentien ja Satamakaaren liittymää on parannettu vastaamaan erikoiskuljetusten vaatimuksia. Talvelle on luvassa myös tehostettua talvihoitoa, jotta erityisesti satamaan kulkeva raskas liikenne pääsee liikkumaan liukkaammissakin keleissä eikä matka pysähdy nousuissakaan.
Hanketietoa
Vuosaaren tietunneli vie Kehä III:lta Itäväylän eritasoliittymästä Vuosaaren satamaan. Tunneli on noin 1,5 kilometriä pitkä, ja siinä on kaksi ajokaistaa kumpaankin suuntaan. Eri suuntiin kulkevat autot ajavat omissa tunneliputkissaan. Päivittäin tunnelissa ajaa keskimäärin noin 7 650 henkilöautoa ja 2 700 raskasta ajoneuvoa. Tunneli avattiin vuonna 2008, ja yli puolet sen liikenteestä on satamaliikennettä.
Vuosaaren tietunnelin korjaushankkeesta ja rakennustöiden toteuttamisesta varareitillä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta vastaavat Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus. Tunnelin saneerauksen toteuttaa Destian ja Normivalaistuksen muodostama työyhteenliittymä.
