Siirrettävä kontti tuo uusinta oppimisteknologiaa koulujen ja päiväkotien ulottuville

Helsinki kehitti uudenlaisen liikkuvan oppimisympäristön, kokeilukontin, jossa oppilaat pääsevät käyttämään ja testaamaan erilaisia teknologisia sovelluksia ja laitteita kätevästi oman koulun tai päiväkodin pihalla. Kontissa on myös välineitä, joita opettajat voivat lainata luokkiinsa käytettäväksi.
Siirrettävä kontti tuo uusinta oppimisteknologiaa koulujen ja päiväkotien ulottuville. Kuva: Vesa Laitinen
Siirrettävä kontti tuo uusinta oppimisteknologiaa koulujen ja päiväkotien ulottuville. Kuva: Vesa Laitinen

Ensikokemukset kokeilusta ovat rohkaisevia

Teklaksi nimettyä kokeilukonttia pääsivät ensimmäisenä kokeilemaan Sakarinmäen peruskoulun oppilaat ja opettajat, kun kontti parkkeerasi koulun pihalle muutamaksi viikoksi. Opettaja Eija Saavalainen kertoo, että koululla on oltu erittäin innostuneita testaamaan konttia ja hyödyntämään sitä opetuksessa.

– Östersundomissa sijaitsevasta koulustamme on pitkä matka museoihin ja muihin käyntikohteisiin, joten kontti on tarjonnut vaihtelua ja uusia kokemuksia sekä oppilaille että opettajille, Saavalainen iloitsee. Yksi kontin keskeinen ajatus onkin mahdollistaa tasa-arvoisempaa pääsyä uusimpien teknologioiden, laitteiden ja sovellusten pariin.

– Olemme saaneet kontissa mukavaa ja innostavaa ohjausta. Meille opettajille kontti on tuonut tietoa uusimmista teknologioista ja toiminut siten täydennyskoulutuksena. Esimerkiksi ohjelmointiin on ollut mukava saada tukea ja mallia, Saavalainen jatkaa.

Ennakkoluulotonta kokeilemista ja onnistumisia

Sakarinmäen peruskoulun oppilaat ovat testanneet kontissa muun muassa äänimattoa, jonka avulla on tutustuttu uudella tavalla niin orkesterisoittimiin kuin lintujen ääniinkin. Oppilaat keksivät myös itse lisää käyttötarkoituksia äänimatolle; sillä voisi harjoitella vaikka englannin sanoja.

Kontin työpajoissa kaikki oppilaat ovat saaneet onnistumisen kokemuksia, kun oppimista on eriytetty ja nopeat oppilaat ovat saaneet lisätehtäviä. Saavalaisen oppilaat pitivät erityisesti Törmäys meteoriittiin -työpajasta, jossa he ohjelmoivat erilaisia laitteita, muun muassa legorobotteja. Oppilaat tekivät erilaisia kokeiluja, joiden pohjalta he tekivät johtopäätöksiä tehtävien ratkaisemiseksi.

– Toiminta oli leikinomaista ja siksi myös innostavaa ja hauskaa. Sosiaaliset taidot karttuvat myös, kun asioista pitää neuvotella ja päättää ryhmässä. Oppilailla ei myöskään ole ennakkoluuloja tai pelkoja uusista laitteista, vaan he ryhtyivät innokkaasti kokeilemaan, Saavalainen kertoo työskentelystä. 

Oppilaiden kokemuksia ja ideoita hyödynnetään tuotekehityksessä

Oppilaiden kokemukset ja palautteet ovat hyödyllisiä yrityksille, joiden laitteita ja sovelluksia kontissa käytetään ja testataan. Oppilaista on ollut kiinnostavaa osallistua uusien tuotteiden ja innovaatioiden kehittämistyöhön.

–  On vähän jännittävää, ja tuntuu kivalta kokeilla uusia keksintöjä ensimmäisten joukossa. Kokeilukontissa on erilainen tunnelma ja hauskaa, kertoo 5. luokan oppilas.

Oppilaat kertoivat myös, että heistä oli kiva tavata kontissa uusia aikuisia ja myös kuunnella englanninkielistä vierasta ja oppia uusia englannin sanoja.

– Oppilaat ovat kertoneet rohkeasti mielipiteensä kehitettävistä tuotteista ja innovaatioista, kiittelee Boniphace Kanyathare Ujuzilta, joka on yksi kontin kehittämistoiminnassa mukana olevista yrityksistä.

 

Tekla-kokeilukontti on osa Jakamisella viisautta – yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt (JAVIST) -hanketta, joka on Euroopan Unionin osarahoittama. Helsingin kaupungin osahanke toteutetaan kaupunginkanslian elinkeino-osaston ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.

Logo. Euroopan Unionin osarahoittama