Näin Länsisataman rakentaminen etenee – uusia palveluita, asuntoja ja satamahankkeita

Helsingin Länsisataman kaupunginosassa jatkuu vilkas rakentaminen. Samalla alueen palvelut paranevat.
Ilmakuva osasta Länsisatamaa
Suurin osa Länsisataman rakentamisesta tapahtuu tällä hetkellä Jätkäsaaren asuinalueella. Kuva: Harri Saarinen

Jätkäsaareen suunnitellaan Helsingin mittakaavassa merkittävää uutta uinti- ja liikuntakeskusta. Hankesuunnitelma valmistui keväällä 2025, ja kaupunginvaltuuston hyväksyi hankesuunnitelman ja teki hankepäätöksen kokouksessaan 3. kesäkuuta.  

Keskukseen on luonnosteltu monipuoliset liikuntatilat, kuten 50 metrin kahdeksanratainen uima-allas sekä useita liikuntatiloja muun muassa palloilulajeille, ryhmäliikuntaan sekä kuntosaliharjoitteluun.  Keskuksen tontilta puretaan varastorakennus Bunkkeri. Sen ylimmät kerrokset ja osa sisätiloista purettiin kevään 2024 ja kevään 2025 välisenä aikana. Kesällä 2025 työ jatkuu, ja purku on tarkoitus saada valmiiksi kesällä 2026.

Rakentamisen on arvioitu alkavan vuonna 2026, jolloin uusi liikuntakeskus voitaisiin avata käyttöön loppuvuodesta 2029.  

Jätkäsaaren asukkaiden käytössä on jo laaja osa liikuntapuistoa, joka on valmistunut vaiheittain. Puistoon valmistui kesän alussa laajojen viheralueiden lisäksi pelikenttä, ulkokuntosali sekä seuraava pätkä ulkoilureittiä. Liikuntapuisto saadaan lopulliseen muotoonsa, kun uusi uinti- ja liikuntakeskus saadaan käyttöön ja käytössä oleva tilapäinen liikuntahalli siirrettyä alueelta.  

Liikuntapuisto toimii tärkeänä viher- ja harrastusalueena tiiviisti rakennetussa kaupunginosassa.  

Alustava havainnekuva Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskuksesta.
Alustavaan suunnitteluun pohjautuva luonnos uudesta Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskuksesta. Suunnitelmien tarkentuessa rakennuksen julkisivuun voi tulla muutoksia. Kuva: PES-Arkkitehdit Oy

Monipuolisia koteja merellisessä kaupunginosassa

Monien Jätkäsaaren uusien asuinkerrostalojen rakennustyöt ovat edenneet ja osa on jo muuttovalmiita.  

Hekan vuokratalo Tahitinkatu 1:ssä valmistui maaliskuussa 2025. Kohteessa on 76 asuntoa, jotka ovat kooltaan 31,5–106,5 m².  

Asuntosäätiön asumisoikeuskohde Atlantinkatu 8:ssa valmistui huhtikuussa 2025. Kuusi- ja kahdeksankerroksisista rakennuksista koostuva kohde tarjoaa 82 asuntoa, jotka vaihtelevat yksiöistä viiden huoneen perheasuntoihin.  

Ryhmärakennuttamishanke, As Oy Helsingin Gibraltar, on juuri valmistunut. Kahdeksankerroksinen asuinkerrostalo sijoittuu Jätkäsaaren Palvelukortteleiden eteläisen osan luoteiskulmaan, Atlantinkadun ja Länsisatamankadun risteykseen.  

Kesäkuussa 2025 valmistuu myös As Oy Helsingin Kotihelmi Naurunkadun ja Melkinlaiturin kulmaan. Talossa on 60 asuntoa ja muun muassa yhteiskäyttötiloja kattotasolla.  

As Oy Helsingin Ahdinlaituri Länsisatamankadulla on Hitas-omistusasuntokohde, joka koostuu kolmesta 5–15-kerroksisesta kerrostalosta. Yhtiössä on yhteensä 212 asuntoa ja neljä liiketilaa. Rakennuksen ylimpään kerrokseen sijoittuvat asukkaiden yhteiset saunatilat ja kattoterassi, josta avautuu näkymä merelle. Kohteen arvioitu valmistumisaika on joulukuussa 2025.  

Asunto Oy Helsingin Merenranta Naurunkadulla tarjoaa 79 Hitas-asuntoa, jotka sijaitsevat meren äärellä Melkinlaiturin ja Naurunkadun kulmassa. Kohde koostuu kolmesta 4–6-kerroksisesta rakennuksesta, ja sen siipeen on suunniteltu neljäkerroksinen kerrostalon ja rivitalon välimuoto. Rakentaminen alkoi kesäkuussa 2024, ja arvioitu valmistumisaika on kesäkuussa 2026.  

As Oy Helsingin Ahdinlaiturin havainnekuva
As Oy Helsingin Ahdinlaiturin arvioitu valmistumisaika on joulukuussa 2025.

Uutta pysäköintitilaa ja merellisiä harrastusmahdollisuuksia

Melkinlaiturin uusi pysäköintilaitos valmistuu juhannukseen mennessä, ja sen käyttöönotto käynnistyy vaiheittain heti kesän jälkeen. Ensimmäisessä vaiheessa halliin siirretään tilapäisesti P-Saukonlaiturissa olleet pysäköintioikeudet sekä muilta väistöalueilta taloyhtiöille osoitetut autopaikat.

Myöhemmin P-Melkinlaiturissa aloitetaan myös lyhytaikainen pysäköinti, joka palvelee alueen asukkaita ja heidän vieraitaan satunnaisissa tarpeissa. Lyhytaikainen pysäköinti on tarkoitus ottaa käyttöön 1. syyskuuta 2025, ja se toimii muiden Jätkäsaaren pysäköintilaitosten tapaan Easypark-sovelluksella.

Saukonnokan altaaseen suunnitellaan uutta pienvenesatamaa. Alueelle on valmistunut toiminnallinen yleissuunnitelmatarkastelu. Tavoitteena on toteuttaa alueelle moderni ja toimiva satama pienveneille, mutta samalla huomioida virkistyskäyttö – esimerkiksi talviuinti, suppailu ja melonta ovat suunnitelmissa mukana.

Laadittavan yleissuunnitelman perusteella suunnittelua jatketaan rakennussuunnitelmien laatimisella, joiden on tarkoitus valmistua tämän vuoden loppuun mennessä. 

Taidekangas talon seinässä
As Oy Gibraltarin päätyjulkisivuun asennettu taide-kangas on ote Kuningasprotea-nimisestä muraaliaiheesta, joka on suunniteltu Jätkäsaaren palvelukortteliin elävöittämään sisätiloja ja julkisivuja. Kuva: Harri Saarinen

Satama uudistuu: satamatunneli, Merikeskus ja uusia laitureita

Länsisataman satamatoiminnot ovat suuressa muutoksessa. Uudistusten tarkoituksena on mahdollistaa koko Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen keskittäminen Länsisatamaan. 

Länsisatamassa puretaan parhaillaan vanhaa matkustajaliikenteen käytöstä poistunutta T1-terminaalia. Purku valmistuu syksyyn 2025 mennessä. Terminaalin paikka ei kuitenkaan jää tyhjäksi: välittömästi purkamisen jälkeen alue tasoitetaan väliaikaiseksi satamakentäksi, jota hyödynnetään laivaliikenteen käytössä siihen asti, kunnes samalle paikalle rakennetaan uusi moderni terminaalirakennus 2030-luvun taitteessa. Uuden Merikeskuksen tarkoituksena on terminaalitoimintojen lisäksi toimia jätkäsaarelaisten olohuoneena, joka palvelee sekä matkustajia että kaupunkilaisia.

Elintärkeänä osana sataman kehitystä on Länsisataman satamatunneli, joka on edennyt suunnittelupöydiltä kohti toteutumista. Satamatunneli yhdistää tulevaisuudessa Länsisataman suoraan Länsiväylään, jolloin Jätkäsaaren katuverkosta siirtyvät pois raskas rekkaliikenne ja satamaliikenteen autojonot. Satamatunneli parantaa myös sataman saavutettavuutta ja liikenneturvallisuutta sekä ilmanlaatua Jätkäsaaressa. Lisäksi se vähentää liikennemelua.

Tunnelin asemakaavaehdotus oli nähtävillä keväällä 2025, ja kaava etenee kaupungin päätöksentekoon syksyn aikana. Satamatunneli voisi olla käytössä vuonna 2032, jolloin Tallinnan liikenne keskitetään Länsisatamaan. 

Havainnekuva tulevasta satama-alueesta.
Havainnekuva näyttää Länsisataman 2030-luvulla. Länsisatama on taloudellisilta vaikutuksiltaan Helsingin Sataman merkittävin satamanosa, jonne ollaan keskittämässä koko Tallinnaan suuntautuva matkustaja-autolauttaliikenne. Kuva: PES-Arkkitehdit / Helsingin Satama

Ahdinaltaan alueen kehittäminen etenee – uimaranta suunnitteilla vuosikymmenen vaihteessa

Ahdinaltaan alueella on keväällä 2025 käynnistynyt loivennustäyttö ja painopengerurakka. Painopenger jää paikoilleenvähintään  kolmeksi vuodeksi tiivistämään maaperää, minkä jälkeen aluetta voidaan hyödyntää rakentamiseen. Tavoitteena on, että uusi uimaranta voisi valmistua 2020-luvun lopussa.  

Ahdinaltaan alueen toteutus etenee vaiheittain, ja alueen aikataulut tarkentuvat muun muassa  aluetta rajaavien hankkeiden etenemisen myötä.  

Katujen, siltojen ja maaperän parannustyöt etenevät

Porkkalankadun ja Selkämerenkadun saneeraus käynnistyy kesällä 2025. Työalue kattaa Porkkalankadun Länsisatamankadun ja Länsiväylän välillä sekä Selkämerenkadun. Katujen pyöräliikennejärjestelyt päivitetään, lisätään katuvihreää ja uusia puita ja valaistus uusitaan.

Jätkäsaaren Kannaksen sillan peruskorjaus jatkuu vuosina 2024–2026. Sillan uusimisen yhteydessä toteutetaan myös uusia kaistajärjestelyjä, lisätään katuvihreää ja uusitaan kunnallistekniikkaa sekä rantamuurit.

Saukonlaiturin ja Saukonnokanvenesatamanmaa-alueita pudotustiivistetään maaperän tulevaa rakentamista varten.  

Ruoholahden metroaseman korttelia ja sen lähiympäristöä on lähdetty kehittämään. Tavoitteena on rakentaa metroaseman ympäristöstä entistä elävämpi ja viihtyisämpi keskus, johon on ideoitu liiketiloja, palveluita ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Kehittämishankkeelle on haettu varausta, ja ennen sen käsittelyä vuorovaikutetaan kaupunkilaisia ja kiinnostuneita toimijoita esitetyistä ajatuksista ja ideoista. 

Urakka Ahdinaltaalla
Ahdinaltaalla urakoidaan. Kuva: Harri Saarinen

Rakentaminen jatkuu myös katu- ja rantarakenteissa

Jätkäsaaressa tehdään myös urakoita, jotka täydentävät alueen katuverkkoa ja infrarakenteita. Melkinlaiturin rantamuurien kunnostus on käynnissä, ja samalla rakennetaan uusia rantamuurirakenteita. Lisäksi alustavan aikataulun mukaan heinäkuussa alkaa Melkinlaiturin katu-urakka 3, jossa rakennetaan alueen katuja ja kunnallistekniikkaa.

Samanaikaisesti etenee Jätkäsaaren laaja pintarakenneurakka, jossa tehdään viimeistelyjä Atlantinkadulla, Kanariankadulla, Kiribatinkadulla, Länsisatamankadulla, Naurunkujalla, Samoankujalla, Tahitinkadulla ja Tongakujalla. Jätkäsaaressa viimeistellään katuja valmistuvien kortteleiden mahdollistavassa tahdissa myös tänä vuonna.

Lisäksi Suezinkadun välillä Tyynenmerenkatu–Jätkäsaarenlaituri käynnistyy oma katu-urakkansa syksyllä. 

Ilmakuva Länsisatamankadusta
Länsisatamankatua viimeistellään. Kuva: Harri Saarinen

Hernesaari: merellinen alue rakentuu 2020-luvun lopulla

Länsisataman kupeessa sijaitsevan Hernesaaren alueen kaavoitus on edennyt, ja tavoitteena on rakentaa uudesta kaupunginosasta koti noin 7 100 asukkaalle.  

Hernesaaressa eletään urbaania elämää osana kantakaupunkia, virkistäydytään rantapuiston liikuntamahdollisuuksien tai ravintoloiden parissa, pulahdetaan työpäivän päätteeksi avantoon tai katsellaan avomerta oman kotitalon yhteiseltä viherkattoterassilta.