
Raitioliikenne palaa Mannerheimintien remonttialueelle (Reijolankadun ja Runeberginkadun välille) alkusyksyllä. Mannerheimintielle palaa raitiolinjat 2, 4 ja 10. HSL päivittää heinäkuussa reitit ja aikataulut HSL-sovellukseen ja Reittioppaaseen.
– Työt ovat edenneet urakassa vauhdikkaasti, ja urakka saadaan valmiiksi ennen vuoden loppua, joka oli alkuperäinen perälauta hankkeelle, sanoo projektinjohtaja Antti-Juhani Lehtinen Helsingin kaupungilta.
Tehokas rytmitys ja leuto talvi edistivät
Töitä peruskorjaustyömaalla rytmitettiin tehokkaasti ja esimerkiksi pohjoisosan sivukatujen korjaukset aloitettiin etuajassa, minkä ansiosta kaivutöitä saatiin tehtyä ripeästi.
Myös leuto talvi auttoi edistymisessä, kun säästä riippuvaisia työvaiheita päästiin aloittamaan aikaisemmin keväällä.
– Kiitosta pitää antaa urakoitsija VM Suomalaiselle sekä muille projektissa mukana olleille yhteistyökumppaneille. Yhdessä asiat ovat edenneet hyvää vauhtia ja ongelmiin ja poikkeamiin on aina löytynyt ratkaisut, sanoo Lehtinen.
Vesijohdot ja viemärit valmistuvat kesällä
Remonttialueen vesihuolto eli vesi- ja viemäriputket ovat suurelta osin jo valmiit, mutta viimeiset osat valmistuvat kesällä. Kesän ja syksyn aikana työmaalla viimeistellään kadun pintarakenteita, kuten kiveyksiä ja reunakiviä sekä asfaltoidaan.
Humalistonkadun kohdalla olevan entisen huoltoaseman paikalle rakennetaan uusi katuaukio, jonne tulee penkkejä ja istutuksia sekä HOK-Elannon sähköautojen latauspaikat sekä ruokakaupan noutopiste.
Syksyllä istutetaan katupuut
Syksy on paras aika puiden istuttamiseen. Mannerheimintielle ja sivukaduille istutetaan silloin uudet katupuut. Mannerheimintielle ja Toivonkadulle istutetaan lehmuksia. Ruusankadun ja Savilankadun uudet puut ovat pilaritervaleppiä.
Sallinkadulle on asennettu neljä köynnöspylvästä kadun viihtyisyyttä ja vehreyttä lisäämään. Kolme köynnöspylvästä lisättiin myös Mannerheimintielle Kisahallin päätyyn.
Helsingin suurin katuremontti tehtiin kahdessa osassa
Keväällä 2023 alkanut Helsingin tähän asti suurin kadun peruskorjaus on toteutettu kahdessa osassa. Ensimmäinen vaihe Kiasman ja Oopperan välillä valmistui aikataulussaan syksyllä 2024. Sen jälkeen työt siirtyvät Runeberginkadun ja Reijolankadun välille toiseen eli viimeiseen vaiheeseen.
Peruskorjauksessa on uusittu kadun alla olevat vesiputket, sähkökaapelit ja muu kunnallistekniikka, raitiotiekiskot ja Baanan ylittävä silta sekä rakennettu Mannerheimintielle yksisuuntaiset pyöräväylät.
Faktoja ja lukuja Mannerheimintien peruskorjauksesta
- Mannerheimintien vanhin käytössä oleva vesijohto oli vuodelta 1877 (Kivelänkadun kohdalla). Runeberginkadun ja Reijolankadun välillä vesijohdot olivat pääosin 1900-luvun alusta.
- Uusille remontissa asennetuille vesiputkille toivotaan ainakin 100 vuoden käyttöikää.
- Uutta vesijohtoa asennettiin yhteensä 2,3 km ja uutta sadevesiviemäriä 3,1 km. Remontissa valmistuu uudet raitiotien kiskot 2,6 km matkalle. Yksisuuntaista pyörätietä valmistuu 2,6 km matkalle.
- Raitiotiepysäkeille tehdään viherkatot. Kansallismuseon ja Hesperian pysäkeille tulee lisäksi myös samankaltaiset viherseinät kuin Hermannin rantatiellä.
- Uudet katupuut istutetaan kantavaan kasvualustaan, joka sisältää biohiiltä. Biohiili sitoo itseensä ravinteita ja vettä puiden käyttöön, ja sen käyttäminen kasvualustassa myös hillitsee ilmastonmuutosta, sillä biohiili hajoaa maassa hyvin hitaasti.
- Urakka-alueen pituus noin 2,8 km ja pinta-ala noin 102 000 m².