Uusia taitoja ja tietoja
Gizem Öztürk on opiskellut suomea kaksi ja puoli vuotta. Kielitaito kehittyy työn arjessa jatkuvasti. Öztürk kokee myös, että kielitieteilijän taustasta on hyötyä uutta kieltä opetellessa.
– Koulutuksessa opimme, miten Suomen koulutusjärjestelmä toimii ja mitä lakeja siihen liittyy. Saamme samalla kielitukea, jota tarvitsemme töiden kanssa, Öztürk kertoo.
Öztürk on oppinut myös, mitä koulunkäynninohjaajan työ Suomessa käytännössä tarkoittaa.
– Aluksi oli haastavaa löytää oma roolini, koska Turkissa opettaja tekee kaiken yksin. Suomessa luokassa on useampi aikuinen, ja ohjaaja tukee opettajaa ja oppilaita monin tavoin, hän kuvailee.
Uusi alku päiväkodissa
Ukrainasta sodan vuoksi Suomeen muuttaneella Liudmyla Stetsiukilla on takanaan yli kahdenkymmenen vuoden ura varhaiskasvatuksen opettajana ja lastenpsykologina.
Hän törmäsi kansainvälisten pedagogien koulutuspolun mainokseen sosiaalisessa mediassa ja tarttui tilaisuuteen.
– Kun näin mainoksen tästä koulutuksesta, asuin Seinäjoella, opiskelin lastenohjaajaksi ammattiopistossa ja työskentelin siivoojana, Stetsiuk kertoo.
Stetsiukin elämä mullistui, kun hänet valittiin projektiin. Muutto Helsinkiin tapahtui parissa viikossa.
– Kaikki ovat olleet niin avuliaita. Asuntokin järjestyi suomalaisen perheen kautta, josta kuulin ukrainalaiselta tutultani.
Nyt Stetsiuk työskentelee päiväkoti Vaahteramäessä varhaiskasvatuksen opettajana määräaikaisessa työsuhteessa.
Kohti vakituista työtä
Projektista kaiken kaikkiaan kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa on tällä hetkellä töissä Helsingin kaupungin päiväkodeissa.
Hankkeen puitteissa varhaiskasvatukseen on luotu myös oma malli kieli- ja kulttuuritietoisesta työskentelystä. Maahan muuttaneille varhaiskasvatuksen opettajille sekä heitä ohjaaville työpariopettajille on nimetty myös oma mentori. Mentoroinnin tarkoituksena on ammatillisen ja pedagogisen kehittymisen tuki.
Tavoitteena on, että hankkeen kautta työllistetyillä varhaiskasvatuksen opettajilla on määräaikaisen työsuhteen jälkeen valmiudet työskennellä kasvatusvastuullisena varhaiskasvatuksen opettajana Helsingin kaupungilla.
– Minun pitää kehittää vain kielitaitoani, Liudmyla Stetsiuk sanoo.
– Lapset ymmärtävät, ja tulemme toimeen helposti. Keskustelut vanhempien kanssa ovat välillä haastavia, mutta kun pyydän puhumaan hitaammin, he ovat aina tosi ymmärtäväisiä.
Kiinni työhön ja yhteiskuntaan
Stadin AO:n opettajat jalkautuvat opiskelijoiden työpaikoille viikoittain. Tapaamisissa sekä perjantain koulupäivissä Stadin AO:n tiloissa käydään yhdessä läpi viikon aikana askarruttaneita ammatillisia asioita, alan sanastoa ja kielen rakenteita sekä harjoitellaan erilaisissa kasvatus- ja ohjaustilanteissa toimimista.
Ammatillisten opettajien oma tausta opinto-ohjaajina antaa mahdollisuuden ohjata myös urasuunnittelussa ja tutkintojen rinnastamisessa.
Opettajien tuki on helpottanut elämää – saan apua kaikissa käytännön asioissa.
– Autamme myös asunnon löytämisessä, työhaastatteluissa, asioinnissa Opetushallituksen kanssa ja tarvittaessa pätevöittäviin opintoihin hakemisessa. Pyrimme tukemaan kiinnittymisessä yhteiskuntaan ja työhön, Maarit Rantalaiho kertoo.
– Opettajien tuki on helpottanut elämää – saan apua kaikissa käytännön asioissa. Ennen tein kaiken yksin ja olin hermostunut, Liudmyla Stetsiuk sanoo.
Stetsiuk ja hänen työparinsa, vastavalmistunut varhaiskasvatuksen opettaja, oppivat myös toisiltaan joka päivä: ukrainalainen pedagogi pääsee jakamaan pitkän kokemuksen kautta kertynyttä osaamistaan, ja oppii samalla työpariltaan, miten suomalaisessa päiväkodissa suunnitellaan ja toteutetaan toimintaa tiiminä.