”Kirjoista saa erilaisia näkemyksiä maailmasta” – nuorten vinkkejä lukemiseen

Helsinki panostaa monin tavoin lukemiseen ja lukutaidon kehittämiseen. Vuoniityn peruskoulussa lukemisen kulttuuria vahvistetaan muun muassa viikoittaisilla lukutunneilla, pitämällä koulukirjasto auki välitunnilla, tarjoamalla kullekin oppilaalle sopivia kirjoja ja kannustamalla lukemisen pariin. Saimme myös nuorilta vinkkejä lukemiseen.
Vuoniityn peruskoulun 8.-luokkalaisten mielestä kirjoja kannattaa lukea, koska lukutaito on tärkeä ja lukeminen tekee hyvää aivoille. Kuva: Arto Alho
Vuoniityn peruskoulun 8.-luokkalaisten mielestä kirjoja kannattaa lukea, koska lukutaito on tärkeä ja lukeminen tekee hyvää aivoille. Kuva: Arto Alho

Vuoniityn peruskoulun 8.-luokkalaisilla on menossa lukutunti. Lukutunnilla keskitytään lukemaan kirjoja ja myös keskustellaan niistä. Nyt luetaan sellaisia kirjoja, joista on tehty elokuva; luettavana on muun muassa Ian Flemingin trilleri Casino Royale, Chuck Palahniukin Fight Club ja Nicola Yoonin nuortenkirja Kaikki kaikessa.

Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Arto Alho kertoo, että Vuoniityn peruskoulussa lukutunti järjestetään viikoittain. 

– Meillä oppilaat ovat hyvin tottuneet lukutunteihin ja niitä jopa odotetaan. Koulussa lukeminen on tärkeää, koska nykyään se tuntuu monelta jäävän arjessa vähiin − jopa niiltä, joille lukeminen sinänsä on ihan mieluisaa, Alho toteaa.

Miksi kannattaa lukea kirjoja?

Kysytäänpä oppilailta, miksi kirjoja kannattaa lukea. Ennin mielestä kirjoissa pääsee toiseen maailmaan kuvittelemaan kirjan henkilöt ja tapahtumat ja saa erilaisia näkemyksiä maailmasta esimerkiksi kirjan päähenkilön kautta. Enni toteaa myös, että kaikki kirjat eivät ole kaikille, joten omanlaisia kirjoja saattaa joutua etsimään.

Merituuli puolestaan sanoo, että kirjoja kannattaa lukea, koska lukutaito on tärkeä ja sitä on hyvä ylläpitää ja kehittää. Kalle jatkaa, että lukeminen tekee hyvää aivoille, on parempi vaihtoehto puhelimelle, ja lukeminen on myös yleissivistystä.

Opettaja Alho jatkaa, että lukutaito on olennaisen tärkeä kaiken oppimisen ja yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta, ja kieli on avain moneen yhteiskunnan toimintoon. Lisäksi lukeminen avartaa ajattelua ja auttaa esimerkiksi kuvittelemaan, mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan. 

Poimi nuorten mainiot kirjavinkit!

Vuoniityn 8. luokan oppilaat kertovat pitävänsä monenlaisista kirjoista; he lukevat mieluiten jännitystä, scifiä, romantiikkaa tai runoja. Oppilaat mainitsevat myös lempikirjojaan:

– Mun lempikirja on Aurora, semmoinen nuorten jännitysromaani, koska se on samaistuttava ja hyvin nuorten kielellä kirjoitettu, kertoo Merituuli. 

Enni puolestaan sanoo, että hän on tykännyt monesta kirjasta, joita on lukenut, ja poimii niistä esimerkiksi nuortenkirjan nimeltä Let It Snow. 
– Tykkäsin siitä, koska kirjan kolme tarinaa liittyvät toisiinsa ja punoutuvat kivasti yhteen, hän toteaa.

Kalle kertoo omasta lempikirjastaan näin:
– Lempikirjani on Huoletta ja hölmönä. Se on runokirja, joka kertoo kiinalaisesta zen-munkista, joka harrasti runoutta. Kirja on noin 200 sivua pitkä, ja se on lempikirjani, koska sitä on helppo lukea pari sivua per päivä, koska runot eivät ole kovin pitkiä. 

Monia keinoja vahvistaa lukemisen kulttuuria

Helsinki panostaa monin eri tavoin lukemisen ja lukutaidon edistämiseen. Vuoniityn peruskoulussa lukutuntien lisäksi on todettu toimivaksi tavaksi pitää koulukirjasto säännöllisesti auki pitkän välitunnin aikana. Sillä on onnistuttu madaltamaan lukemisen kynnystä. Vuoniityssä on tavoitteena, että jokainen oppilas lukisi vuoden aikana vähintään kaksi kirjaa. Yleensä se onnistuu, kun löydetään yhdessä sopivat kirjat.

– Koulussa lukemisessa on sekin hyvä puoli, että opettaja pystyy asiantuntemuksellaan tarjoamaan monipuolisempaa luettavaa, kuin nuoren ehkä muuten tulisi valittua. Meilläkin luetaan pamfletteja, elämäkertoja, tietokirjoja, novelleja, sarjakuvaromaaneja ja runoutta, Alho mainitsee esimerkkejä.

Kannustusta kirjojen pariin myös lukustipendeillä

Helsingin kaupungin koulut innostavat nuoria lukemaan myös jakamalla kirjoja lukustipendeinä. Kirjat ovat vasta julkaistuja kotimaisia nuorten kirjoja, ja kukin koulu jakaa kirjat valintansa mukaan neljälle 7.−9. luokan oppilaalleen.

−Tutustuminen ja perehtyminen kielen ja kirjallisuuden maailmoihin on yksi keskeisimpiä tehtäviä kouluissamme. Tavoitteemme on, että monenlaiset lukijat tulevat kannustetuksi omalla lukutaipaleellaan. Tämän vuoksi nyt jaettavat kirjat ovat keskenään erilaisia ja sopivat eritasoisille lukijoille, kertoo perusopetuksen aluepäällikkö Katja Verta. Kirjat on valittu yhdessä Helsingin kaupunginkirjaston kanssa.

Verta kertoo, että tarkoituksena on, että näitä kirjoja saa moninainen joukko oppilaita.
− Esimerkiksi sellaisia oppilaita, jotka ovat haasteista huolimatta kehittäneet omaa lukutaitoaan ja sellaisia oppilaita, jotka eivät kirjalahjaa osaisi odottaa.

Lukustipendi-kirjat on hankittu osana opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustusta, jonka tavoitteena on edistää lukutaitoa ja lukemisen kulttuuria.