
Yleissuunnittelun edetessä on tarkentunut, että sillan rakentaminen vaatii merkittäviä muutoksia myös Kalasataman metroasemalla. Tämänhetkisen arvion mukaan asema joudutaan pitämään suljettuna lisäksi noin puoli vuotta ennen ja puoli vuotta jälkeen metroliikenteen katkon. Tällöin metroliikenne kulkisi pysähtymättä Kalasataman aseman ohi. Aseman sulkemisen ajankohta tarkentuu suunnittelun edetessä.
– Aseman laiturit on rakennettu osin uusittavan sillan päälle, ja tämä vaatii laiturien purkamisen, jotta siltakansi pystytään uusimaan. Aseman sulkeminen näin pitkäksi aikaa on valitettavaa, mutta pakollista. Hankkeen jatkosuunnittelussa pyrimme löytämään keinoja, joilla aseman sulkemisaika ja koko metrokatkon pituus jäisi mahdollisimman lyhyeksi. Urakoitsijalle tullaan myös asettamaan kannusteita katkon lyhentämiseksi, sanoo omaisuudenhallintayksikön johtaja Antti Nousiainen Kaupunkiliikenteeltä.
Itä-Helsingin ja Kalasataman joukkoliikenne turvataan korvaavan liikenteen järjestelyin
Metroliikenne on sillan uusimisen ajan kokonaan poikki alustavasti Hakaniemen ja Kulosaaren välisellä osuudella. HSL suunnittelee metroliikenteen katkon ajaksi korvaavaa bussiliikennettä Hakaniemen ja Herttoniemen välille, ja lisäksi useiden normaaliliikenteen bussien liikennettä on tarkoitus tihentää. Vaikka matka-ajat väistämättä kasvavat, kaikissa tilanteissa pyritään turvaamaan tiheät ja kattavat yhteydet. Tämänhetkisen aikatauluarvion mukaan Laajasalon ja Hakaniemen välinen Kruunusillat-raitiotieyhteys olisi tuolloin jo käytössä ja tukisi osaltaan idän suunnan liikennettä.
Korvaavan liikenteen kokonaisuuden suunnittelu on parhaillaan käynnissä HSL:ssä. Hakaniemen ja Herttoniemen välisen korvaavan linjan lisäksi suunnitelmissa on olemassa olevien yhteyksien tihentäminen muun muassa junaradan varteen. Yhteyksiä suunnitellaan vahvistettavaksi esimerkiksi Herttoniemen ja Pasilan välillä, Itäkeskuksen ja Pukinmäen välillä, Itäkeskuksen ja Malmin välillä sekä Mellunmäen, Kontulan ja Malmin välillä. Kalasataman asukkaille ja alueen palveluihin turvataan kattavat yhteydet paitsi bussilla myös raitiovaunulla. Raitiovaunut palvelevat myös Sompasaaressa, Nihdissä ja Laajasalossa matkustavia.
Raitioliikenteessä selvitetään mahdollisuutta jatkaa linjojen 12 (Yliskylä–Hakaniemi) ja 13 (Länsi-Pasila–Nihti) reittejä Rautatientorin laidalle Mikonkadulle, jolloin Kalasatamasta ja Laajasalosta olisi suora yhteys Helsingin keskustaan.
– Teemme kaikkemme yhdessä Helsingin kaupungin ja Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa sen eteen, että liikkuminen on sujuvaa myös poikkeustilanteessa. Hyvää suunnittelua ja kovaa työtä tarvitaan, sillä tämä on HSL:n historian ylivoimaisesti suurin poikkeusjärjestely, sanoo HSL:n Liikenne-tulosalueen johtaja Johanna Wallin. HSL on saanut korvaavan liikenteen järjestämistä kokemusta myös tänä vuonna Vuosaaren metrokatkon aikana. Matkustajat ovat antaneet poikkeusjärjestelyjen toimivuudesta pääosin myönteistä palautetta.
Kalasataman ja Kulosaaren välinen osuus on kaikkein suosituin koko metrossa. Nyt tehtävillä töillä turvataan osaltaan sitä, että yksi koko seudun tärkeimmistä runkoyhteyksistä palvelee luotettavasti myös tulevina vuosikymmeninä.
Toteuttajakumppanin hankinta käynnissä
Kaupunkiliikenne kilpailuttaa urakkaan parhaillaan toteuttajakumppania. Valitun kumppanin kanssa tehtävässä suunnittelussa liikennekatkon kesto, ajankohta ja hankkeen kustannusarvio tulevat tarkentumaan. Urakkaan tullaan asettamaan kannusteita liikennekatkon keston ja matkustajille aiheutuvien haittojen minimoimiseksi. Hankkeen valmistelevia rakennustöitä tavoitellaan aloitettavaksi kevätkaudella 2026.
Junatien metrosillan uusimisen ja korjauksen aikataulua koordinoidaan Kaupunkiliikenteen, Helsingin kaupungin ja HSL:n kanssa. Hanketta yhteensovitetaan muiden tiedossa olevien liikenne- ja korjaushankkeiden kanssa, jotta metroliikenteen katkon vaikutukset liikenteeseen eivät kertautuisi. Suunnitelmien ja toteutuksen etenemisestä tullaan viestimään aktiivisesti alueen toimijoille ja kaupunkilaisille.