
Esityksen mukaan tulevissa asemakaavoissa velvoite rakentaa uusille asuintaloille pysäköintipaikkoja poistetaan kokonaan eteläisimmässä Helsingissä: Hakamäentien eteläpuolella ja Pasilassa. Tällä alueella asuintalojen rakennuttajat voivat tulevaisuudessa päättää rakennettavien pysäköintipaikkojen määrästä täysin kysynnän mukaan eli markkinaehtoisesti. Muutos liittyy asemakaavassa olevien pysäköintimääräysten valmisteluun.
Muualla Helsingissä kaupunki asettaa asemakaavoille edelleen pysäköinnin minimimääräykset, mutta ne ovat selvästi aiempaa velvoitetta vähäisemmät. Rakennuttajat määrittävän näilläkin alueilla, kuinka paljon pysäköintipaikkoja tonteille rakentavat. Muualla kuin eteläisimmässä Helsingissä kerrostaloille tulee jatkossa rakentaa alueesta riippuen vähintään yksi autopaikka 220–280 rakennettavaa kerrosneliömetriä kohden. Alueellisiin liike- ja palvelukeskustoihin voisi rakentaa hieman muita vähemmän autopaikkoja. Tällaisia alueellisia keskustoja on esimerkiksi Kannelmäessä, Malmilla, Itäkeskuksessa ja Herttoniemessä.
Uudet pysäköintimääräykset koskevat vain uutta rakennuskantaa, joten muutokset tapahtuvat hitaasti. Olemassa olevaan rakennuskantaan uusilla määräyksillä ei ole vaikutusta. Tilanteissa, joissa nykyiselle tontille tehdään lisärakentamista, ei jatkossa velvoiteta autopaikkoja uuden kerrosalan osalta. Kaupunki arvioi, että tällä voi olla merkittävä vaikutus täydennysrakentamisen edistämiseen.
Nykyisin Helsingissä valmistelluissa asemakaavoissa velvoitetaan kerrostaloille rakennettavan alueesta riippuen vähintään yksi autopaikka 100–150 rakennettavaa kerrosneliömetriä kohden. Velvoitteen johdosta pysäköintipaikkojen rakentaminen on ajoittain rakennuttajille tappiollista. Uusi laskentaohje perustuu siihen, että kaupunki ei vaadi rakennuttajia toteuttamaan pysäköintipaikkoja kysyntää enemmän. Rakennuttajilla on paras tieto siitä, kuinka paljon autopaikkoja kannattaa toteuttaa ja millä hinnalla ne saadaan myytyä tai vuokrattua, jotta rakennetut asunnot saa kaupaksi tai vuokrattua.
Uudistus lisää Helsingin maanvuokratuloja ja siten tuottavuutta
Uudistuksen arvioidaan kasvattavan kaupungin tonteista saamia vuokratuloja pitkällä aikavälillä. Tonttien arvo kasvaa, kun niille ei velvoiteta pysäköintipaikkoja yli markkinahintaisen kysynnän. Rakennushankkeista tulee rakennuttajille houkuttelevampia ja kannattavampia. Uudistus tukee myös Helsingin hiilineutraaliustavoitetta, koska sen arvioidaan vähentävän rakentamisen päästöjä ja lisäävän kestävien kulkumuotojen käyttöä.
Velvoitteen poistoa päädyttiin esittämään Hakamäentien eteläpuoliselle alueelle sekä Pasilaan siksi, että alueella asuvat kulkevat tutkimusten mukaan pääosin kävellen ja joukkoliikenteellä. Autoilevat asukkaat voivat käyttää myös alueella sijaitsevia yksityisiä pysäköintilaitoksia sekä osalla alueesta asukaspysäköintitunnuksella sallittua kadunvarsipysäköintiä. Myös tonttikohtaista pysäköintiä tullaan toteuttamaan edelleen asuntohankkeissa, vaikka siihen ei velvoiteta.
Ehdotettu muutos on yksi Helsingin pysäköintipolitiikan toimenpiteistä, jonka kaupunginhallitus hyväksyi vuonna 2022. Pysäköintipolitiikalla edistetään liikennetavoitteiden lisäksi myös kaupungin elinkeino-, ilmasto- ja asuntopoliittisten tavoitteiden toteutumista. Sen tarkoituksena on lisätä pysäköintiratkaisuiden joustavuutta ja vastata tulevaisuuden liikkumisen tarpeisiin. Muita toimenpiteitä ovat esimerkiksi katujen ja yleisten alueiden pysäköintipaikkojen muuttaminen pidemmällä tähtäimellä aikarajoitetuiksi tai maksullisiksi. Tällä pyritään siihen, että kadunvarsipaikat ovat tehokkaassa käytössä ja niitä riittää asiointiin ja vierailuun. Muutoksista tehdään erilliset suunnitelmat ja päätökset.