Helsinki tähtää maailman kolmanneksi parhaaksi pyöräilykaupungiksi

Tavoitetta kohti mennään tekemällä pyöräilystä Helsingissä entistä turvallisempaa, mukavampaa ja tavallisempaa.
Ote Helsinginkadulle tulevasta muraalista, pyöräilyaiheinen värikäs kuvitus.

Kun suomalaisilta kysytään maailman kolmen pyöräilykaupungin kärkeä, suuri osa vastaa Amsterdamin ja Kööpenhaminan. Kolmannen kaupungin kohdalla emmitään, ja mikään kaupunki ei erotu vastausten joukosta. Helsinki haluaa tehdä tähän muutoksen ja tähtää nyt kampanjalla maailman kolmanneksi parhaaksi pyöräilykaupungiksi!

Tällä hetkellä maailman parhaat pyöräilykaupungit ovat Kööpenhamina ja Amsterdam. Maailman parhaita pyöräilykaupunkeja mitataan vuosittain Copenhagenize-indeksillä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), jossa Helsinki on tällä hetkellä sijalla 10. Nyt Helsinki ryhtyy tavoittelemaan maailman pyöräilykaupunkien kolmatta sijaa.

Tavoitetta kohti mennään tekemällä pyöräilystä Helsingissä entistä turvallisempaa, mukavampaa ja tavallisempaa. Kaikki helsinkiläiset liikkujat kutsutaan mukaan tavoitteen saavuttamiseen kulkumuodosta riippumatta.

Kampanjalla kohti parempaa pyöräilykaupunkia – muraali Helsinginkadulla ilahduttaa ohikulkijaa

Helsinki lanseeraa kampanjan, jossa Helsingin tahtotilasta kerrotaan rohkeasti pilke silmäkulmassa ja lisäksi kannustetaan kaupunkilaisia sujuvampaan liikkumiseen. Lue lisää ja katso video verkkosivuilla.

Kampanjan osana Helsinginkadun rautatiealikulkusiltaan maalataan pyöräilyteemainen muraali. Muraali heijastelee Helsingin tavoitetta olla pyöräilykaupunkien kolmen kärjessä: siinä Helsinki on jo Kööpenhaminan ja Amsterdamin joukossa. Muraalin on tarkoitus valmistua toukokuun aikana. Myös muita pysyviä elementtejä jää kampanjasta maastoon ilahduttamaan kaupunkilaisia pidemmäksi aikaa. Tällaisia ovat muun muassa vinoon asennetut roskakorit, joihin on pyöränkin selästä helpompi laittaa roskat.

Kampanja on osa pyöräliikennejärjestelyjen parantamiseksi aloitettua OmaStadi-projektia(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), jonka tavoitteena on edesauttaa pyöräliikenteen kehittämistä ja turvallisuutta. Kokonaisuuteen sisältyy muun muassa myönteinen kampanjointi ja markkinointi. OmaStadi on osallistavan budjetoinnin hanke, jossa kaupunkilaiset saavat äänestää, mihin kaupungin budjettia käytetään.