Helsinki esittelee Matkamessuilla valttejaan kansainvälisesti kiinnostavana ruokamatkailukohteena

Ravintolat ovat keskeinen osa kaupunkien elinvoimaisuutta. Helsingin ravintoloissa onkin suuri ja osittain vielä hyödyntämätön potentiaali, jonka avulla voidaan kehittää kaupunkia vetovoimaisena elämyskohteena niin koti- kuin ulkomaanmatkailijoille yhdessä kumppanien kanssa. Helsinki tuo esille tammikuun 2023 Matkamessuilla parhaita puolia kaupungista ruokamatkakohteena toteuttamalla messuille ravintolakokonaisuuden yhdessä Food Camp Finlandin ja Messukeskuksen kanssa.
Tuomaan markkinat on hyvä esimerkki Helsingin omaleimaisista ruokakulttuuritapahtumista. Ne järjestetään taas Senaatintorilla 1.-22.12.2022.  Kuva: Jussi Hellsten
Tuomaan markkinat on hyvä esimerkki Helsingin omaleimaisista ruokakulttuuritapahtumista. Ne järjestetään taas Senaatintorilla 1.-22.12.2022. Kuva: Jussi Hellsten

- Helsingin ruokamatkailun vahvuuksia ovat monipuolisuus, persoonallisuus ja tietynlainen ainutlaatuisuus. Helsingin huippuravintoloiden tasoa kuvaa puolestaan yksi kahdella ja kuusi yhdellä Michelin-tähdellä palkittua ravintolaamme, kertoo Helsingin matkailupäällikkö Nina Vesterinen.

Helsingin Matkamessut järjestetään 20.-22.1.2023 ja ne ovat Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma. Matkamessujen yhteydessä Helsinki käynnistää myös oman ruokakulttuuristrategiatyön. Tavoitteena on, Helsingistä tulee maailmanluokan kiinnostava ruokakaupunki.

Helsinki haluaa panostaa aiempaa voimakkaammin ruokamatkailuun

Helsinki on julkaissut Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman vuosille 2022–2026. Toimintaohjelmassa elävä kaupunkikulttuuri tapahtumineen, matkailijoineen ja ravintoloineen on nostettu keskeiseksi kaupungin elinvoimaisuutta ja hyvinvointia edistäväksi strategiseksi painopisteeksi. Kansainvälisesti katsottuna ruoka on viime aikoina noussut merkittäväksi matkailun vetovoimatekijäksi. Helsingissä on jo nyt useita innovatiivisia ravintoloita, korkeatasoinen ruokatarjonta, kiinnostavia kauppahalleja sekä ruokaelämysten tuottajia ja siksi Helsinki haluaa panostaa aiempaa voimakkaammin ruokamatkailuun. Tavoitteena on edistää matkailu- ja elintarvikealan kilpailukykyä osana elinvoimaista kaupunkikulttuuria sekä kasvattaa suomalaisen ruokakulttuurin tunnettuutta. Ruoka, ravintolat ja ruokamatkailutuotteet voisivat olla vielä nykyistäkin merkittävämpi osa Helsingin kansainvälistä mielikuvaa.

- Helsingin kaupunki haluaa jatkaa ravintoloiden tukemista myös pandemian jälkeen. Ruokamatkailun avulla ravintolat saavat lisää asiakkaita, jotka kertovat elämyksistään kotiseudulla. Ainutlaatuiset ja jaetut kokemukset tukevat Helsingin brändin kehittymistä kansainväliseksi gastronomiseksi helmeksi, toteaa Helsingin kaupungin ravintolayhteistyöstä vastaava yritysluotsi Jukka-Pekka Tolvanen.

Helsingin matkamessuosasto esittelee Helsingin ravintoloiden parhaimmistoa

Helsingin matkamessuosasto koostuu ravintolakokonaisuudesta, joka korostaa Helsingin monipuolista korkeaa laatua ruokamatkailukohteena. Jokainen Helsingin messuosaston ravintola edustaa oman ravintolatyyppinsä parhaimmistoa. Messuosastolla ovat mukana Pompier Espa, Peloton Cycling Eatery, Yeastie Boi, Fat Ramen, Pastis sekä Happy Waffle.

Ruoka-annosten lisäksi messukävijöiden on mahdollista nauttia Helsingin oman ohjelmalavan ohjelmasta sekä Compass Group -baarin virvokkeista. Ohjelmalavalla nähdään mielenkiintoisia esityksiä ravintoloiden, ruoan ja kulttuurin ympäriltä. Esiintymässä on helsinkiläisiä huippukokkeja sekä muita alan keskeisiä vaikuttajia. Kokonaisuus on auki messuvieraille Matkamessujen aukioloaikoina, aamupäiväkahveista illan viimeiseen annokseen.

Lisätietoja:

Matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma

Matkamessujen sivusto(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)