– Haluamme tehdä esihenkilöiden ja työntekijöiden arjesta entistä sujuvampaa. Tätä varten kehitämme henkilöstöjohtamista käyttäjälähtöisesti sekä kilpailutimme uuden, helppokäyttöisen järjestelmän, henkilöstöjohtaja Petri Lumijärvi sanoo.
Järjestelmäkilpailutuksen voitti Workday ja sen käyttöönoton kumppaniksi valittiin Kainos WorkSmart ApS. Kainos tukee kaupunkia Workday-järjestelmän käyttöönotossa.
Järjestelmän kilpailutuksessa painotettiin sen käytettävyyttä ja kapasiteettia. Workday-järjestelmä oli myös kokonaistaloudellisesti edullisin.
- Olemme ilahtuneita, että meidät on valittu teknologiakumppaniksi, toteaa Ilkka Latvio, Workdayn Suomen maajohtaja. - Yhteistyössä kumppanimme Kainoksen kanssa Workday on sitoutunut auttamaan Helsingin kaupunkia parantamaan työntekijäkokemusta hyödyntämällä parhaita käytäntöjämme, resurssejamme ja asiantuntemustamme. Näin varmistamme onnistuneen käyttöönoton yhdessä Helsingin kaupungin ydintiimin kanssa.
Workdayn käyttöönottokumppaneina voivat toimia vain sertifioidut toimijat, joilla on pitkä kokemus ja osaaminen kyseisestä teknologiasta.
- Olemme iloisia yhteistyöstä Helsingin kaupungin kanssa. Reilun kymmenen vuoden aikana olemme toteuttaneet yli 350 Workday-projektia asiakkaidemme kanssa ja odotamme, että pääsemme hyödyntämään laajaa asiantuntemustamme Helsingin kaupungin tavoitteiden saavuttamisessa, sanoo EVP EMEA Rainer Maier Kainokselta.
Onnistunut käyttöönotto varmistetaan testaamisella ja kattavalla muutoksen tuella
Workdayn käyttöönotto tapahtuu hallitusti osa kerrallaan. Samalla kehitetään henkilöstöjohtamisen prosesseja. Alkuvuodesta 2027 järjestelmässä hoidetaan esimerkiksi virka- ja työsuhteen aloittaminen ja päättäminen sekä lomien ja poissaolojen hallinta. Myöhemmin järjestelmän käyttö laajenee kattamaan myös esimerkiksi rekrytoinnin, perehdytyksen ja osaamisen kehittämisen.
Työhön on valmistauduttu kattavasti asiantuntijoista koostuvan projektiryhmän ja kaikkien toimialojen, liikelaitosten ja virastojen yhteistyöllä.
– Olemme kuvanneet nykytilaa ja sen haasteita sekä tutkineet esihenkilöiden arkea. Olemme luoneet perustat tekniselle kehittämiselle sekä hahmotelleet toimivampia prosesseja. Järjestelmän kilpailutus on tehty erittäin perusteellisesti Helsingin strategiset vaateet ja mittakaavan huomioiden, Lumijärvi toteaa.
Muutos tulee koskettamaan kaikkia kaupungin työntekijöitä ja jokaisen esihenkilön arkea. Laajan muutoksen tuki on jo alkanut koko kaupunkiorganisaatiossa. Sujuvaa käyttöönottoa valmistellaan myös kattavalla testaamisella. Näin varmistetaan, että järjestelmä toimii ja vastaa kaupungin tarpeisiin käyttöönottohetkestä alkaen.
Uutisen käännökset tulossa lähipäivinä.