”Ristiinopiskelussa voi kurkistaa eri aloille ja syventää osaamista”

Helsingin toisen asteen opiskelijat voivat suorittaa opintoja entistä joustavammin eri oppilaitosten välillä. Luonto-ohjaajaksi opiskeleva Aamu Herranen on vahvistanut lukiossa englannin, ruotsin ja matematiikan taitojaan. Lukiolaiset Niclas Pänkäläinen ja Alfred Hoxa perustivat yrittäjyyskurssilla oman yrityksen.

Julkaistu
Opiskelijat istuvat rappusilla ja katsovat tietokonetta.
Kuva: Sanna Wallenius

Helsingissä on pilotoitu vuoden 2024 keväästä alkaen ristiinopiskelun mallia, jossa lukiolaiset ja Stadin AO:n opiskelijat voivat suorittaa kursseja myös oppilaitoksensa opintotarjonnan ulkopuolelta. Lukioiden ja Stadin AO:n opintojen lisäksi opiskelijat pääsevät hyödyntämään ja hyväksilukemaan Helsingin työväenopiston sekä Helsingfors arbiksen kursseja. Myös yhteistyötä korkeakoulujen kanssa tiivistetään.

– Haluamme ajatella, että meillä on yhtenäinen toinen aste, jossa opiskelijat pystyvät vahvistamaan osaamistaan itseä kiinnostavista asioista ja opiskelemaan jotain, mitä omassa oppilaitoksessa ei ole tarjolla. Ristiinopiskelu lisää opiskelijoiden yhdenvertaisuutta ja tukee hyvinvointia, uskoo projektipäällikkö ja verkkolukion koordinaattori Kati Immeli-Vänskä.

Ristiinopiskelusta apua jatko-opintoihin

Opiskelijoille on nyt tarjolla laaja valikoima opintoja aina luovista aineista kieliin sekä hyvinvointia ja yleissivistystä lisääviin kokonaisuuksiin. Ristiinopiskelun avulla nuori voi parantaa työllistymismahdollisuuksia suorittamalla vaikka hygieniapassin tai järjestyksenvalvonnan peruskurssin.

– Opiskelijalla on mahdollisuus vahvistaa nykyistä osaamista, joka tukee oman tutkinnon suorittamista. Ristiinopiskelu antaa myös paremmat lähtökohdat jatko-opintoja varten ja auttaa ammatinvalinnassa. Kaikki lähtee tietysti opiskelijan omasta innostuksesta ja motivaatiosta.

Stadin AO:n opiskelijat pääsevät valitsemaan kursseja esimerkiksi kaupungin lukioiden laajasta kielitarjonnasta, jossa voi kartuttaa taitojaan 11 lyhyessä kielessä. Pelialalla voi olla hyötyä vaikkapa japanista, muotialalla italiasta ja autoalalla saksan kielestä.

– Lukiolaisille on tarjolla Stadin AO:ssa ja Helsingin työväenopistossa muun muassa hyvinvointia tukevia taito- ja taideaineita, kuten kotitaloutta, mediapuolta, tanssia ja teatteria. Stadin AO:n yrittäjyyden ja kiertotalouden kurssit ovat olleet erityisen suosittuja.
 

Ristiinopiskelu lisää opiskelijoiden yhdenvertaisuutta ja tukee hyvinvointia

Kati Immeli-Vänskä
Kati Immeli-Vänskä istuu nojatuolilla toimistolla.
Kati Immeli-Vänskä toteaa, että ristiinopiskelu antaa paremmat lähtökohdat jatko-opintoja varten ja auttaa ammatinvalinnassa. Kuva: Sanna Wallenius

Stadin AO:sta lukion kieliopintoihin

Aamu Herranen, 17, opiskelee Stadin AO:ssa luonto- ja ympäristöalaa nyt toista vuotta. Oma ammatinvalinta löytyi partioharrastuksen kautta.

– Partion ryhmänohjaajana on varmistunut myös se, että haluan tehdä töitä lasten ja nuorten parissa.

Kun Aamun kalenteriin tuli viime vuonna hiljaisempi opintojakso, hän halusi käyttää ajan hyödyksi ja ilmoittautui lukion englannin, ruotsin ja matematiikan kursseille.

– Ammattiopintojen YTO-aineissakin on kieliä ja matikkaa, mutta vähemmän kuin lukion puolella, joten halusin syventää osaamistani niissä. Yksittäisten lukiokurssien valitseminen oli hyvä ratkaisu, sillä en halunnut lähteä suorittamaan kokonaista kaksoistutkintoa. Lukion kurssit merkitään osaksi ammattitutkintoani eli saan niistä osaamispisteitä, Aamu kertoo.

Aamu kehottaa kokeilemaan ristiinopiskelua ennakkoluulottomasti ja omatoimisella asenteella.

– Opinto-ohjaajalta voi kysyä vinkkejä ja neuvoja ristiinopiskelusta, mutta käytännön asiat pitää selvittää itse. Minäkin aloitin kurssit kesken lukiovuoden.

Yrittäjyysunelmia ja avointa rahapuhetta

Mäkelänrinteen lukiossa kolmatta vuotta opiskelevilla Niclas Pänkäläisellä, 19, ja Alfred Hoxalla, 18, on ristiinopiskelun ansiosta nyt oma yritys, somevideoiden tuottamiseen erikoistunut Luna Social. Niclas ja Alfred osallistuivat Vuosi Yrittäjänä Introon, joka on Helsingin lukioiden ja Stadin AO:n yhteistoteutus.

– Kun kurssista ilmoitettiin Wilmassa, ilmoittauduin heti mukaan, sillä olin jo pitkään kaivannut konkreettisia vinkkejä yrittäjyyteen, Alfred sanoo. 

Suunnitelmissa on jatkaa opintoja rakennusinsinööriksi ammattikorkeakoulun puolella.

Niclaksen yrittäjyysunelma on viime kuukausina vain vahvistunut.

– Vapaus on minulle tärkeää. Haluaisin määrittää itse, mistä ja milloin töitä teen. Yrittäjyys mahdollistaisi tällaisen elämäntyylin.

Alfred kaipaa tulevalta ammatilta merkityksellisyyden tunnetta, mutta toivoo saavansa työstään myös hyvän korvauksen.

– Eri alojen palkoista pitäisi puhua jo opiskeluaikana paljon enemmän. 

Opiskelijat istuvat yhdessä ulkona penkillä.
Aamu Herranen syvensi kielitaitoaan ristiinopiskelun avulla. Niclas Pänkäläisellä ja Alfred Hoxalla on ristiinopiskelun ansiosta nyt oma yritys. Kuva: Sanna Wallenius

Arvokkaita kontakteja työelämään

Vuosi Yrittäjänä Intro käynnistyi loppuvuodesta 2024. Kahdeksan tapaamiskerran aikana opiskelijat pääsivät kuulemaan muun muassa talouden suunnittelusta, markkinoinnista, myynnistä ja brändin rakentamisesta. Kurssilla vieraili eri alojen yrittäjiä, kuten start upeista tunnettu Mikko Nurminen.

– Oli todella mielenkiintoista kuulla eri yrittäjien uratarinoita ja saada arvokkaita kontakteja. Olen verkostoitunut jo monen rakennusalan ammattilaisen kanssa Linkedinissä, Alfred kertoo.

Yrittäjyyskurssista oli hyötyä myös lukion edistymisen kannalta, sillä Alfred ja Niclas saivat luettua sen hyväksi opinnoissaan. Niclas kertoo, että he aikovat jatkaa Luna Social -yritystään.

– Ristiinopiskelu on ollut mahtava tapa testata uusia juttuja ja etsiä omaa alaa. Ajattelin aina, että ehdin lukiossa suunnitella uraa, mutta kurssit vain pyörivät eikä tullut koskaan pohdittua tulevaisuutta tarkemmin. Yrittäjyyskurssilla moni asia kirkastui.

Teksti: Sanna Wallenius

Suosituksia sinulle

Suosittelut luodaan automaattisesti sisältöjen perusteella.