
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala ehdottaa nopeusrajoitusten uudistamista noin 60 ala- ja yläkoulun lähellä. Nopeusrajoitusta laskettaisiin koulujen lähellä 10 kilometrillä tunnissa sellaisilla kaduilla, joilla nykyinen nopeusrajoitus on 40 tai 50 km/t.
Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee ehdotusta kokouksessaan tiistaina 20. toukokuuta.
Ehdotuksen mukaan nopeusrajoitusten muutoksia tehtäisiin yhteensä noin 50 kadulla liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Nopeusrajoitusta on tarkoitus laskea koulun välittömässä läheisyydessä lyhyellä kadun osuudella. Muuten kadun nopeusrajoitus pysyy nykyisellään.
Autoliikenteen matka-aikoihin muutoksilla on vain hyvin pieni vaikutus.
– Tyypillisellä koulun lähikadulla nopeusrajoitus laskisi 40 kilometristä 30 kilometriin tunnissa, ja muutos koskisi muutaman sadan metrin matkaa. Tällä tavoin autoilijan huomio saadaan valpastumaan mahdollisimman oikeassa paikassa. Nopeusrajoituksen yhteydessä aiotaan käyttää myös lapsista varoittavaa liikennemerkkiä, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen kertoo.
Koulukatujen nopeusrajoituksia yhtenäistetään
Helsingissä on jo nykyisin käytössä tavanomaista alhaisempia nopeusrajoituksia joidenkin koulujen lähikaduilla. Uusilla muutoksilla yhtenäistettäisiin rajoituksia koulujen lähellä koko kaupungissa.
Alhaisempien ajonopeuksien odotetaan ehkäisevän onnettomuuksia ja parantavan lasten turvallisuuden tunnetta. Näin tuetaan myös lasten mahdollisuuksia itsenäiseen liikkumiseen.
Nopeusrajoitusten muutoksia on suunnitteilla kaduille, jotka sijaitsevat lähellä koulua, ja joilla on koulumatkojen kannalta keskeinen suojatie. Tällaisia katuja ovat esimerkiksi Näyttelijäntie Haagassa, Mechelininkatu Töölössä ja Suutarilantie Suutarilassa.
Jos kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy ehdotuksen, osa nopeusrajoitusten muutoksista voidaan toteuttaa jo tulevana kesänä. Loput muutoksista on tarkoitus tehdä myöhemmin, koska osalle kaduista suunnitellaan myös muita turvallisuutta parantavia järjestelyitä.
Liikenteessä loukkaantuneiden määrä halutaan puolittaa
Koulujen lähikatuja koskevan ehdotuksen taustalla on Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma 2022–2026. Lasten ja nuorten liikenneturvallisuuden parantaminen on yksi ohjelman tärkeimmistä tavoitteista.
Koulujen lähelle suunnitellut uudet nopeusrajoitukset vaikuttavat positiivisesti erityisesti lasten ja nuorten turvallisuuteen. Uusilla nopeusrajoituksilla vastataan myös asukkaiden esittämiin huoliin koulureittien turvallisuudesta.
Kaupungin tavoitteena on, että liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrä puolittuu 2020-luvun aikana. Nykyisin poliisin tietoon tulee Helsingissä vuosittain keskimäärin yli 20 tapaturmaa, jossa loukkaantunut on alle 18-vuotias kävelijä tai pyöräilijä.