”Pitäisi opettaa draaman keinoin”
Koulu hyötyy teatterin kanssa tehtävästä yhteistyöstä monin tavoin. Salokanto kertoo, että oppitunnit vaikuttavat ryhmätyörauhaan, jota myös kouluvalmentaja edistää. Hän suosittelee vastaavaa yhteistyötä lämpimästi muihinkin kouluihin.
– Tämä on ollut menestys! Työyhteisö hyötyy tästä paljon. Tämä ei ole tukea, vaan yhteistyötä. Opettaja saa itselleen pelimerkkejä siihen, mitä oppitunnin jälkeen tehdään. Tämä sulattaa jäätä siinä, mitä kaikkea voi tehdä, Salokanto pohtii.
Oppilaat ovat tottuneet näkemään luokassa opettajan, jonka rooli on erilainen kuin se, mitä näyttelijät tuovat luokkaan. Kun aikuiset yhtäkkiä heittäytyvät, touhottavat ja jopa kiroilevat luokassa, kuuluu pulpeteista tasaista tirskuntaa ja hihitystä.
Näyttelijöillä on kyky tuoda oppilaiden ääni esiin eri tavalla.
– Tunne- ja vuorovaikutustaitoja pitäisi opettaa draaman keinoin, ja sitä ammattitaitoa ei koulussa välttämättä ole. Näyttelijöillä on kyky tuoda oppilaiden ääni esiin eri tavalla, pohtii äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Mirkka Ojala, joka vetää tänä vuonna koulussa valinnaista ilmaisutaidon kurssia.
Ojalan mielestä olisi tärkeää, että nuoret oppisivat viihtymään omissa nahoissaan ja ilmaisemaan tunteitaan.
Taskinen muistuttaa, että oppitunneilla käsiteltäviä tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyviä teemoja on mahdollista tehdä konkreettisesti näkyväksi ja ymmärrettäväksi draaman keinoin.
– Tämä on joka tapauksessa opetussuunnitelmassa, ja näitä taitoja opetetaan muillakin tavoin. Näillä tunneilla nuoret peilaavat omaa kokemustaan opetussuunnitelman sisältöön. He esimerkiksi tunnistavat, kun opettajat toimivat vastuullisesti, ja uskaltavat luottaa koulun aikuisiin.