Kaupunkilaisraati kokoontui arvioimaan keskustan kävely- ja pyöräilyalueiden kokeiluja

Helsinki laajensi kokeiluluontoisesti ydinkeskustan kävely-, oleskelu- ja pyöräilyalueita kuluneena kesänä. Kaupunkilaisraati kokoontui elokuun lopulla arvioimaan kokeiluja ja ideoimaan tulevaa.
Ihmisiä pöydän ääressä arvioimassa suunnitelmaa.
Kuva: Sinituuli Untamala

Kaupunkilaisraati on kuluneen vuoden aikana kehittänyt kävelyalueiden suunnitelmia yhdessä kaupungin asiantuntijoiden kanssa sekä pohtinut ideoita kaupunkiympäristön parantamiseksi. Raatilaiset tapasivat ensimmäisen kerran tammikuussa 2023 kesäkatujen suunnittelun merkeissä.

Toinen tapaaminen järjestettiin 24.8., jolloin kaupunkilaiset pääsivät arvioimaan suunnittelutyön konkreettisia tuloksia työpajassa ja kävelykierroksella.

Helsinkiläisistä koottu 17-henkinen raati on tilastollisesti edustava joukko ihmisiä, jotka edustavat Helsingin väestöä ikänsä, sukupuolensa, asuinpaikkansa ja liikkumistottumustensa suhteen. Tilapäisiä kävely- ja oleskelualueita arvioimaan heidät on valittu noin 100 hakijan joukosta.

Asukasraati tutustui uusiin kävely- ja oleskelualueisiin. Kuva: Sinituuli Untamala
Asukasraati tutustui uusiin kävely- ja oleskelualueisiin. Kuva: Sinituuli Untamala

Vehreät istutukset keräsivät kiitosta 

Tilaisuus aloitettiin kävelykierroksella Esplanadien, Kasarmikadun, Erottajankadun ja Korkeavuorenkadun Designmuseon edustan alueilla. Työskentelyä jatkettiin työpajassa, jossa jokainen raatilainen sai antaa palautetta ja kehitysideoita toteutetuista kokeilualueista. Palautetta kerättiin muun muassa alueiden toimivuuden, viihtyisyyden ja turvallisuuden näkökulmista.

Katualueiden istutukset ja vehreys keräsivät lähes yksimielisesti kiitosta. Istutuksia kehuttiin onnistuneiksi ja viihtyvyyttä lisääviksi. Moni oli huomioinut myös matkailijoiden kiinnittäneen istutuksiin huomiota. Esimerkiksi Designmuseon edustalla olevia viherseiniä pidettiin erityisen toimivina ratkaisuina tilan jakamiseen.

Esiin nostettiin kuitenkin myös istutuksista aiheutunut Esplanadien ahtaus. Raatilaiset pohtivat, voisiko istutuksia asetella väljemmin, jotta tilaa jalankulkijoille olisi enemmän.

Kalusteiden osalta raatilaiset olivat tyytyväisiä valintoihin. Designmuseon edustalla oleva tanssilavaa kuvailtiin toimivaksi ja tunnelmaa luovaksi. Lavan viereisen oleskelutilan muotoillut istuimet nähtiin kutsuvina. Raatilaisten mielestä kalusteita oli aseteltu monipuolisesti sekä varjo- että aurinkopaikkoihin, jolloin viihtyisiä oleskelu- ja kohtaamispaikkoja on saatavilla sään mukaan eri tilanteisiin.

Raatilaiset pohtivat yhteisesti, voisiko tulevaisuudessa myös esimerkiksi Svenska Teaternin edessä olevaa aukiota tai Narinkkatoria hyödyntää viihtyisinä kesän oleskelualueina osana kävely-, pyöräily- ja oleskelualueiden kokeiluja.  

Liikenteen sujuvuus ja liikenneturvallisuus puhututtivat

Työpajassa keskustelua herättivät odotetusti myös Esplanadien liikennejärjestelyt. Eteläesplanadin pyöräkaistaa pidetiin toimivana muutoksena, jonka jälkeen pyöräilystä on tullut aiempaa sujuvampaa ja turvallisempaa. Myös lisääntyneet pysäköintipaikat pyörille ja sähköpotkulaudoille nähtiin hyvänä parannuksena.

Liikenneturvallisuus nousi kaikkien kävelykatujen osalta puheenaiheeksi. Turvallisuuden varmistamiseksi myös ajonopeuksiin toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota. Huomio kiinnittyi kävelykierroksilla myös katujen reunoilla olevien esteiden ja istutusruukkujen kokoon. Näihin toivottiin yhtenäisempää linjaa, jotta näkyvyys olisi parempi.

Alueita arvioitiin myös näkövammaisteen näkökulmasta. Esiin nousi erityisesti ylimääräisten esineiden, kuten turhien kylttien, poistaminen kävelyteiltä.

Kaupunkilaisraadin työ jatkuu tulevana talvena

Yhteensä kaupunkilaisraadin tapaamisia on 2 vuonna 2023 ja 1–2 vuonna 2024. Seuraava tapaaminen järjestetään talvella 2024. Kaupunkilaisraadin kokemukset ovat osa kävelykatujen arviointia. Kokeilun aikana uusien kävelyalueiden käyttöä havainnoidaan eri vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä. Kaupunkilaisraadin lisäksi eri käyttäjäryhmien kokemuksia kerättiin kesällä toteutettavilla katuhaastatteluilla.