|
Driftsekonomins
inkomster
och utgifter 1997
Personal 31.12.1995-1997
Överborgmästarens översikt
Helsingforskoncernen
Stadsfullmäktige 1997
Stadsstyrelsen 1997
Utvecklingstrender i Helsingfors
Stadsdirektörsroteln
Bildnings- och personalväsendet
Social- och hälsovårdsväsendet
Stadsplanerings- och fastighetsväsendet
Tekniska sektorn
Årsberättelsens bokslutsdel
Statistik om Helsingfors
|
|
Biträdande stadsdirektör Timo Honkala
- socialvård
- hälso- och sjukvård
- förmyndar- och rättshjälpsfrågor
VERK: |
Socialverket |
Hälsovårdsverket |
Förmyndarnämndens byrå |
Allmänna rättshjälpsbyrån |
Konsekvenserna av lågkonjukturen syns fortfarande inom
socialväsendet
Hur socialvård utnyttjas och omformas är nära knutet till det omgivande
samhället. Socialväsendet är en garant och samtidigt ett primärt villkor
för ett fungerande samhälle. Under året kunde Helsingfors tillhandahålla
all lagfäst basservice inom socialväsendet samt en minimiförsörjning.
I och med det förbättrade sysselsättningsläget ökade efterfrågan på barnomsorg.
Fler barn berördes av barnomsorgen 1997. Ambitionen är visserligen att
inga barn skall behöva stå i kö för en daghemsplats. Trots detta fanns
det köer i områden med många barn. Men sett i relation till antalet vårdplatser
var köerna inte orimligt långa. Den ekonomiska krisen var över men konsekvenserna
av den syntes fortfarande i helsingforsarnas liv. Arbetslösheten minskade
inte bland de som hade varit arbetslösa mycket länge eller bland personer
över 50 år. Efterfrågan på tjänster ökade bl.a. inom barnskyddet. Noteras
bör att antalet personer som fick utkomststöd sjönk för första gången
på 1990-talet. De storstadsspecifika sociala problemen blev alltmer uppenbara
i Helsingfors. Staden har inte lyckats ta fram några nya modeller eller
metoder för att lösa problemen. Helsingfors är med andra ord i avsaknad
av en urban socialpolitik.
Kostnadsnivån är ett problem också inom socialväsendet
Under året präglades serviceutbudet dels av ambitionen att leva upp till
den allt större efterfrågan på stöd och tjänster, dels av ett ökande tryck
på en kostnadsdämpning. Helsingfors har höga kostnader för socialväsendet
jämfört med resten av landet. Målet är att priserna per enhet skall ligga
på samma nivå som i de fem största städerna. En översyn av servicestrukturen
är av allt att döma ett av de bästa sätten att generera en kostnadsdämpning.
Samtidigt kan materiella och kvalitativa förbättringar uppnås. Servicen
är alltjämt institutionsdominerad. Mellanformer håller först nu på att
tas fram. När institutionsvården skärs ner krävs det dock adekvata resurser
för att ny öppenvård skall kunna ordnas i motsvarande omfattning. Servicemekanismerna
förbättras bl.a. genom större områdesmässig flexibilitet och ny tillämpning
av servicekapaciteten när förhållandena ändras
Framtida hotbilder inom socialväsendet
Den allra första effekten av det förbättrade sysselsättningsläget är
att problemen med utkomststödet och med tiden också de sociala problemen
till följd av arbetslösheten minskar. Å andra sidan kan de sociala problemen
komma att ställas på sin spets om den utslagning som en del helsingforsare
är utsatta för pågår länge. Socialväsendet måste därför vara kapabelt
att ta fram nya arbetsmetoder, särskilt när det gäller att hjälpa mycket
långvarigt arbetslösa eller personer med i praktiken bestående arbetslöshet.
Tack vare reformen av servicestrukturen kan allt fler gamla och handikappade
bo kvar hemma och känna sig trygga. Framför allt översynen av äldrevården
genomförs i samråd med hälso- och sjukvården. Socialväsendet studerar
ingående de faktorer som leder till den höga kostnadsnivån i Helsingfors.
Den pågående översynen av servicestrukturen är ett av de viktigaste instrumenten
för att nå ekonomiska besparingar. En annan viktig uppgift är att social-
och hälsovårdsväsendet måste vara mer flexibelt i resursanvändningen,
eftersom sparåtgärderna annars kan medföra långa köer till vissa typer
av tjänster
|
|
 |
|
En översyn av servicestrukturen inom hälso- och sjukvården inleddes under
året
Ett viktigt mål i översynen av social- och hälsovårdstjänsterna var att
balansera upp tjänstestrukturen dels genom att stärka den öppna vårdens
roll inom primärvården, dels genom att reducera andelen specialiserad
sjukvård och institutionsvård. Översynen av arbetsfördelningen mellan
hälsovårdsverket och socialverket å ena sidan och hälsovårdsverket och
Helsingfors universitetscentralsjukhus å andra sidan var ett led i balanseringssträvandena.
Sedan 1997 har Helsingfors stad och Helsingfors universitetscentralsjukhus
(HUCS) haft ett avtal om arbetsfördelningen inom den specialiserade sjukvården.
Enligt avtalet tillhandahåller HUCS specialiserad sjukvård för invånarna
inom västra stordistriktet. Däremot svarar staden för den specialiserade
sjukvården inom andra stordistrikt. Även behandling av infektionssjukdomar
och den specialiserade barnsjukvården flyttades över till HUCS. Socialverkets
och hälsovårdsverkets gemensamma program för äldreomsorg reviderades 1997.
I överensstämmelse med målen för balanseringen av servicestrukturen inrättades
fler nattpatruller inom hemsjukvården samtidigt som nyanställningar gjordes
inom hemsjukvården vid hälsostationerna. Därmed ökade utbudet på öppenvård.
Placeringarna av äldre i långvarig institutionsvård minskade också i överensstämmelse
med målen. Som ett led i omstruktureringen av sjukvården för äldre överfördes
Djurbergets och Kasbergets sjukhus till socialverket. Social- och hälsovårdsväsendet
ökade sin service särskilt i den öppna vården inom primärvården och den
psykiatriska öppenvården. Detta stämmer överens med målen för en förbättring
av servicestrukturen. De kvalitativa målen inom hälso- och sjukvården
infriades relativt väl. Så är till exempel kötiderna på några undantag
när betydligt kortare än i resten av landet.
Den relativt höga kostnadsnivån inom hälso- och sjukvården
är alltjämt ett problem
Trots att kostnaderna för hälso- och sjukvård sjönk
räknat per invånare är de fortfarande högre än
i resten av landet. I Helsingfors kostade hälso- och sjukvården
6 357 mark per invånare. Driftkostnaderna överskreds med 183,1
miljoner mark i relation till budgeten. Därav stod hälsovårdsverkets
egen verksamhet för 58,4 och HUCS för 108,3 miljoner mark. Överskridningarna
visar att varken avtalet om arbetsfördelning eller remissförfarandet
mellan HUCS och Helsingfors utföll enligt planerna 1997. Den pågående
översynen av servicestrukturen fortsätter. Under de kommande
åren utformas verksamheten utifrån den nya strukturen. Tack
vare en tydligare arbetsfördelning och större smidighet i vårdkedjorna
och vårdprocesserna kan besparingar uppnås. Omstruktureringen
av servicestrukturen syftar också till att säkerställa
servicen till de gamla, och de blir allt fler och allt äldre. Omställningarna
skall också dämpa institutionsdominansen genom satsningar på
human vård i hemmet och på olika typer av öppenvård
eller öppenvårdsliknande vårdformer.
|