Tulevaisuuden haasteet

ti 2. syyskuuta 2008 15:03:22

Ilmastonmuutos ja ikääntyminen ovat tulevaisuuden haasteita, joihin Greater Helsinki Vision 2050-kilpailussa etsittiin ennakkoluulottomia ratkaisuja. Mitä muita haasteita tulevaisuus tuo tullessaan? Tästä artikkelista voit tarkastella haasteita, joihin näillä sivuilla etsitään ratkaisuja viikottain vaihtuvan artikkelin muodossa. Kommentoi haasteita  ja kehitä tulevaisuuden Helsingin seutua.

Harmaapäinen Helsingin seutu
Muutaman vuoden päästä suurin ikäluokka on vapaalla. He ovat pääosin erittäin varakkaita ja vapaa-ajasta ei ole pulaa. He ovat myös ihmisiä, jotka ovat tottuneet toteuttamaan itseään töiden kautta. Mitä käy kun työt lakkaavat? Alkaako uudenlainen kansalaisaktiivisuuden aalto vai pako kesämökeille? Entä miltä näyttää kaupunki, jonka suurin ja kulutusvoimaisin ikäluokka ovat vanhukset? Korvaako vanhuskulttuuri nuorisokulttuurin? Selvää on vain se, että vanheneminen johtaa tihenemiseen. Ihmiset ovat yhä enemmän riippuvaisia toisistaan, vertaisistaan, sukulaisistaan ja palveluista.

Vähähiiilinen vallankumous
Ilmastonmuutoksen torjuminen on sukupolvemme suurin haaste. Haasteen ratkaisemiseksi on kasvihuonepäästöjä leikattava 90%. Hiilipäästöjen radikaali vähentäminen arjesta on pitkä tie, emmekä ole edes vielä aloittaneet. Siirtyminen vähähiiliseen yhteiskuntaan on kuitenkin välttämätöntä, ja vuonna 2050 elämme, syömme, asumme, viihdymme ja liikumme täysin eri tavoin kuin nykyään.

Kun löpö loppuu...
Öljyn ja ruoan hinnan nousu antoivat esimakua siitä, miltä alkanut vuosituhat näyttää - niukalta. Koska kaikki keskeiset materiaaliset resurssimme ovat lopuillaan, hinnat tästä tuskin laskevat. Halvan energian, ruoan, liikkumisen ja lämmittamisen aika on ohi.  Tulevaisuudessa suomalaisten on varauduttava myös katkoksiin raaka-aineiden saatavuudessa. Mitä teeme jos tomaatteja ei enää saa kuukausiin? Millä liikumme jos bensiinin tuonti hiipuu? Palaammeko omavaraisuuteen, tuleeko kaupunkilaisista pienviljelijöitä?

Asummeko yhdesssä?
Asumiseen on tarjottu tähän asti kaksi vaihtoehtoa: pieni, kallis ja turvattomaksi koettu keskusta-asuminen ja halpa, tilava sekä luonnonläheisempi asuminen kaukana palveluista.  Vastakkainasettelun aika on tulevaisuudessa ohi, sillä luonto tulee kaupunkiin ja asumismuodot moninaistuvat. Yksinelävien määrä nousee samalla, kun väestö vanhenee. Toisaalta ilmastonmuutos ja resurssikriisit tuovat mukanaan uudenlaisen jakamisen ja yhteisten tilojen ratkaisuja. Sitä paitsi, emmehän me oikeasti usko, että tulevaisuudessakin kaikki vanhukset asuvat yksin?

Laadukas kaupunginosani
Tulevaisuudessa kaupunginosat eriytyvät ja tarjoavat erilaisille ihmisille erilaisia ratkaisuja. Se mikä on toiselle laadukasta on toiselle epämiellyttävää. Suuri kysymys onkin, kuinka saamme oikeanlaisia palveluita oikeille alueille. Ratkaisuja löytyy  uudenlaisesta kaupunginosahallinnosta, elämäntyyliyhteisöistä ja digitaalisista palveluista, jotka saattavat samanhenkisiä ihmisiä yhteen.

Työ ei riitä
42 vuotta sitten suomalainen teki töitä tehtaassa, metsässä ja pellolla. Työajat ja työnantajat olivat erilaisia, kuten myös suhtautuminen työhön. Vuonna 2050 voi olla mahdollista, että työtä sen nykyisessä merkityksessä ei enää ole. Toisaalta eläkeelle jäävät ikäluokat vaativat eläkkeiden ja hoitojen maksamista. Muun väestön täytyykin tehdä töitä pidempään ja tehokkaammin. On selvää, että suuri murros työn, harrastusten ja omaishoidon välillä tapahtuu jo lähivuosina.

Luonto tulee kaupunkiin
Suomalainen pakenee kaupunkia metsään, merelle ja pellolle. Etsimme rauhaa pientaloista, merenrantatonteista ja kesämökeistä. Kaupungit ovat käyneet vanhanaikaisiksi ja harvat osaavat nauttia sen puistoista. On tärkeää, että tulevaisuudessa luontokokemus saadaan takaisin kaupunkiin. Ehkä vuonna 2050 kaupunki ei ole harmaa vaan vihreä.

Tasapäisyys vaihtuu basaariin
Suomalaiset ovat taustoiltaan tasapäistä sakkia. Samat koulut, samat historiat ja harvinaisen tasaiset sosiaaliluokat, puhumattakaan siirtolaisten puutteesta, pistävät maailman mittakaavassa silmään. Suomeen kohdistuukin muita maita kovempi kultuurisen moninaistumisen paine, joka ei ole aina riskitöntä. Miten suhtaudumme erilaisuuteen ja miten estämme joidenkin asuinaluiden kurjistumisen? Vanhat työkalut eivät riitä, on uusien ratkaisujen aika.


Pyörällä töihin? Kommuuni ystävien kesken? Luontokokemus omalla parvekkeella? Oletko sinä tulevaisuuden haasteisiin vastaava tekijä?Löytyykö asuinalueeltasi tulevaisuuden toimijaa? Ehdota haastateltavaa viikottain ilmestyvään artikkeliin sähköpostitse osoitteeseen news [at] demos.fi . Voit ehdottaa toimijaa myös tässä keskustelussa.

Voit osallistua artikkeleiden tekoon myös ottamalla itse kuvan tulevaisuuden haasteista tai niiden ratkaisuista. Saat oman kuvasi vaihtuvalle kuvapaikalle rekisteröitymällä Flickr.com-sivustolle ja lataamalla ottamasi kuvan palveluun. Laita kuvaan tag-sana: GHV2050-HAASTEET. Muista laittaa kuva Creative Commons-lisenssin alle.


Kommentointi

Aihe:
Nimimerkki:
Kommentti:
 

Kommentti

Pääkaupunkiseudun itä-länsi liikenteeseen jotain järkeä. Metro Kirkkonummi-Espoo-Helsinki-Sipoo ja Kamppi-Lentokenttä. Kehärata Kirkkonummi-Lentokenttä-Tikkurila-Itäkeskus kehäteiden suuntaisesti. Keskustatunneli Länsiväylä-Itäväylä. Enemmän vähäsaasteista "sähköistä" liikennettä ja vaihtoehtoista uusiutuvaa sähköntuotantoa. Vähemmän huonokuntoista ja käryttävää kumipyöräliikennettä, sekä lopulle käryttävälle liikenteelle minimaaliset päästöt sujuvilla, järkevillä kulkuväylillä.

Yhdistetään Espoo-Vantaa-Helsinki yhdeksi kaupungiksi, jotta rajojen aiheuttama kyräily loppuu ja aluetta aletaan tosissaan suunnittelemaan yhteisellä päämäärällä.

- to 4. syyskuuta 2008 10:56:39

Kommentti

Kehärataan voisi lisätä vielä Sipoon, Porvoon ja niin edelleen itäänpäin.

- to 4. syyskuuta 2008 10:57:51

Kommentti

Kun löpö loppuu, niin ehkä tulevaisuudessa taas ratsastetaan hevosilla. Ovatkohan liikennesuunnittelijat ottaneet tämän huomioon skenaarioissaan? Jos fillarit ovat kevyttä liikennettä, niin mitä ovat hevoset - elävää liikennettä? Eihän siitä ole kuin sata vuotta kun stadissa ei ollut autoja lainkaan, vaikka kaupunkikeskusta katuineen olikin jo rakennettu. Jos liikennemäärät pienenevät ja autot vähenevät, nykyisiä teitä voisi kaventaa ja istuttaa asfalttikanjoneista vehreitä bulevardeja jossa voisi olla myös hiekkaisia hevoskaistoja. nimim.hevosmies

- to 4. syyskuuta 2008 17:28:42

Kommentti

Pääkaupunkiseudulle lisää junia, metroja, pikaraitioteitä, ratikoita. Kunnon rataverkosto tekee paikasta kaupungin! Ja niin että on helpot vaihdot linjalta toiselle. Ratikka sopisi myös Tapiolaan ja uusiin puutarhakaupunkeihin, sopiihan se puu-Käpyläänkin. Jos energiakriisi iskee, kuntosalin ja ratikan voisi yhdistää niin että matkustajat polkevat vaunua eteenpäin - kansa pysyy hyvässä kunnossa!

- to 4. syyskuuta 2008 17:34:53

Kommentti

Pääkaupunkiseudulle, jossa on toimiva joukkoliikenne, tarvitaan tiukempaa pysäköintipolitiikkaa. Autot vievät liikaa tilaa, josta kaikki joutuvat maksamaan piilokustannuksina sekä veroissaan, hinnoissaan että asumiskustannuksissaan.

Kadut pyöräteiksi, parkkipaikat pois tai ainakin niiden kustannukset on kohdennettava (vain) niiden käyttäjille realistisesti.

Samalla on tietenkin kehitettävä joukkoliikenneverkkoa kattavammaksi, jolloin myös autoilun tarve muuttuu yhä useammilta yhä näennäisemmäksi.

- pe 5. syyskuuta 2008 10:45:28

Kommentti

Mistähän pääsee muihin kuin viimeisimpiin kommentteihin?

- pe 5. syyskuuta 2008 10:49:08

Kommentti

Kaikki polttamalla papahtuva energiantuotanto ja lämmittäminen on lopetettava. Kaksireaktorinen ydinvoimala Santahaminaan, josta saadaan kaukolämpö ja sähkö koko Helsinginseudulle. Ei saasteita energian tuotannosta eikä lämmittämisestä koko alueelta.

- ma 8. syyskuuta 2008 21:08:48

Kommentti

Kaikki kommentit ovat listana kyseisen artikkelin alla "vaikuta ja kommentoi" -sivulla.

- ti 9. syyskuuta 2008 12:17:14

Kommentti

Santahaminaan suora metro ja rakennetaan sinne kunnon kaupunginosa, eikä mitään reaktoreita... Puolustusvoimat pois saarilta! nimim. Santtis

- ti 9. syyskuuta 2008 17:34:25

Kommentti

Koska fossiiliset polttoaineet ovat loppumassa, tulisi keskittää huomio liikenteen sijaan etätyön lisäämiseen. Sosiaalinen media, virtuaaliympäristöt ja kokoukset tekevät töihinajamisesta typerää. Työnteko on paljon mielekkäämpää kotona kalsareissa :)

- pe 12. syyskuuta 2008 13:40:11

Hyviä ratkaisuja haasteeseen, mutta ne olisivat vielä parempia jos...

Hakamäentien vuoksi Käpylän Koskelantiestä on tullut ja jatkossa vielä vahvemmin tulee Kehä 0, eli autoilijoiden itä-länsi väylä. Luotan siihen, että Helsingin kaupunki suojelee Olympia- ja Kisakylän talot ja samalla palauttaa Koskelantien alueen osaksi Käpylän puutarhakaupunkia, jossa ei ole läpikulkuliikennettä.

Kuka rakastaa melua ja saasteita? - la 1. marraskuuta 2008 12:59:46

Hyviä ratkaisuja haasteeseen, mutta ne olisivat vielä parempia jos...

Haluan rakentaa kavereiden kanssa talon kaupunkiin.

Mr Hese - pe 13. helmikuuta 2009 11:25:00

Hyviä ratkaisuja haasteeseen, mutta ne olisivat vielä parempia jos...

Mitä liikkumiseen tulee, sähkövoimalat ovat hyötysuhteeltaan paljon tehokkaampia kuin autojen polttomoottorit (oli kyse sitten hybrideista tai perinteisistä bensa-/dieselmoottoreista). Kannattaisi siis satsata sähköautojen suosion kasvattamiseen ja latauspaikkojen perustamiseen ympäri Helsingin seutua. Tulisi autoilu paljon halvemmaksi ja voisi olettaa että on helpompi pitää päästöjäkin kurissa kun vahdittavia ilmansaastuttajia olisi vähemmän. Muutamaa voimalaa on nimittäin helpompi seurata ja niihin saa todennäköisesti paljon tehokkaammat filtterit kuin mitä autoissa pakokaasujen puhdistamiseen käytetään. Lisäbonuksena on tietty se ettei kaupunkilaisten tarvitse haistella pakokaasuja kaduilla. (Yksittäisiin kuluttajiin on tietty vaikea vaikuttaa, mutta ainakin julkisen liikenteen voisi pistää pyörimään sähköllä...)

- ma 16. maaliskuuta 2009 13:19:01

Hyviä ratkaisuja haasteeseen, mutta ne olisivat vielä parempia jos...

Joukkoliikenneverkosto laajaksi tiiviine aikatauluineen. Joukkoliikenteen tulisi ehdottomasti olla ilmainen, autoilusta lisäveroja. Panostettava pääasiassa raideliikenteeseen, myös logistiikkaa pitäisi siirtää raiteille. Päästöttömät "ekokylät" on aivan mieletön idea, toivottavasti myös toteutettavissa oleva sellainen. Haluaisin ehdottomasti asua autottomassa ekokylässä viljellen luomua takapihallani! Huomio tulisi pääasiassa keskittää ekologisuuteen ja helpottaa tavallisen kansalaisen ekologisten vaihtoehtojen saatavuutta ja kannustaa siihen. Luonnossa lepää tulevaisuus!

manna - pe 3. huhtikuuta 2009 20:24:34

Hyviä ratkaisuja haasteeseen, mutta ne olisivat vielä parempia jos...

HEI:))

- to 16. huhtikuuta 2009 13:46:40

Huonoja ratkaisuja! Itse ratkaisisin ongelman näin...

Minä olen kyllä hyvin vastaan tätä asiaa!!!!!!! En voi edes lukea loppuun kun alkaa yökättää. Oikeasti jos ei asiat muutu niin minä puutun niihin!!! Kerron paremmalla ajalla miten ne ratkaisisin! Terv. vihainen ukkeli

- to 16. huhtikuuta 2009 13:48:28

Kommentointi

Tällä sivustolla lokakuun loppuun mennessä annettuja kommentteja huomioidaan Helsingin seutu 2050 -projektin loppuraportissa. Voit yhä kirjoittaa ajatuksiasi artikkeleissa esitetyistä ideoista. Lue artikkelit ja kommentoi.

Greater Helsinki Vision 2050-kilpailu

Greater Helsinki Vision 2050-kilpailu oli vuonna 2006 julkistettu avoin kansainvälinen suunnittelukilpailu Helsingin seudun kehittämiseksi. Se oli kansainvälisesti katsottuna poikkeuksellisen mittava sekä tavoiteasettelun, suunnittelualeen koon, että palkintosumman osalta. Kilpailun sivulle, kilpailutyöt