Pyörällä pääsee - myös kauas

pe 24. lokakuuta 2008 15:42:37

Pyörällä pääsee - myös kauas

Tuukka ja Johanna Taskinen liikkuvat vähähiilisesti pyörällä myös matkustaessaan ulkomaille. Mukana tulevat vetokärrissä myös perheen pienimmät.

Taskisten perheessä pyöräillään lähes kaikki matkan kodin, työpaikan, harrastusten ja lasten päiväkodin välillä. Tuukka Taskisen mukaan kyseessä on ideologinen valinta. "Valitsimme asuinpaikkamme niin, että pääsemme kaikkialle pyörän tai raideliikenteen avulla".

Taskinen myöntää, ettei päivittäinen pyöräily ollut aluksi toimistotyöläiselle helppoa. "Pyöräily paikasta toiseen vaatii kuntoa, mutta tietysti se kasvaa pyöräillessä". Lastensaanti ei vaikuttanut Tuukan ja Johannan käsityksiin ekologisesta elämäntavasta. "Monesti puhutaan, etteivät lapsiperheet voi olla ekologisia, sillä he tarvitsevat autoa. Voin nyt sanoa, ettei auto ole pakollinen lasten kanssa jos arkielämä on lähellä ja liikkumiseen on valmis käyttämään aikaa. Lapset tulevat helposti pyörän kiinnitettävässä peräkärryssä", Taskinen toteaa, ja kertoo kolme vuotiaan esikoisen nauttivan kärrykyydistä.

Pyöräillen puukenkien maassa

Tuukka ja Johanna Taskinen eivät ole pelänneet matkustaa lapsineen ekologisesti myös ulkomailla. "Viimeksi olimme Hollannissa pyöräilemässä, jonne menimme junalla Tukholmasta. Siirtyminen vei tietysti aikaa, muttei ollut sen vaivalloisempaa kuin kotonakaan", Tuukka Taskinen muistelee.

Greater Helsinki Vision 2050-kilpailun Emerald-työ tuki Taskisten tapaan pyöräilyä yhtenä ratkaisuna vähähiiliseen yhteiskuntaan. Ehdotuksessa visioitiin parempia pyöräteitä sekä pyörävuokrausta liikenteen yhteyskohtiin, kuten rautatieasemille. Näissä, monta liikennevälinettä yhdistävissä paikoissa, toimisi ehdotuksen mukaan myös Siirtymisagentteja, jotka etsisivät energiatehokkaimman siirtymismuodon asiakkaalle.

Työn, harrastusten ja kodin välillä sukkulointiin kiinnitettiin huomiota myös muissa kilpailutöissä. Esimerkiksi Orlando-työ ehdotti Helsingin seudulle nopeaa rautatieverkostoa, joka yhdistäisi seitsemän eri elämäntyyleille ja teollisuuksille suunnattua aluetta. Rautatieverkon asemat olisi ehdotuksen mukaan sidottu muihin alueisiin julkisella liikenteellä. Ehdotuksen mukaan rautatie ulottuisi Nummelasta Espoon kautta Pasilaan ja Hyvinkäälle, ja se sen ympärille rakennettaisiin 48% uusista asuinalueista.

Ekokortilla shoppailua ja yhteisiä arvoja

Pyöräilyä kannattanut Emerald-työ visioi vähähiiliseen elämäntapaan myös Ekokorttia, jota asukas käyttäisi ostoksillaan. Ekokortti tallentaisi ostosten hiilidioksidipäästöt, jolloin asukas pystyisi helposti tarkkailemaan omaa hiilijalanjälkeään helposti.

Towards City 2.0 ehdotti vähähiilisen elämäntavan helpottamiseksi Helsingin seudulle yhteisiä linjauksia, joyka kannustaisivat ihmisiä toimimaan yhteisön hyväksi myös ympäristöasioissa. Nämä linjaukset määrittettäisiin seudun yleiskokouksessa, johon osallistuisi äänestyksellä valitut ehdokkaat sekä seudun pormestari. Yhteisen hyvän linjaukset toimisivat myös silloin kun alueella päätettäisiin yhteisistä asioista.

Pitäisikö pyöräilymahdollisuuksia parantaa? Onko seudulla tarvetta laajalle rautatieverkostolle? Haluaisitko sinä shoppailla ekokortilla vai uskotko yhteisten arvojen ajavan vähähiilistä elämää myös yksilötasolle? Kommentoi ja vaikuta!

Emerald, Orlando, Toward City 2.0

 


Kommentointi

Aihe:
Nimimerkki:
Kommentti:
 

Huonoja ratkaisuja! Itse ratkaisisin ongelman näin...

hei kamoon - stadissa on mahdotontan liikkua pyörällä.

pyöräilijä - la 25. lokakuuta 2008 09:52:53

Hyviä ratkaisuja haasteeseen, mutta ne olisivat vielä parempia jos...

Otetaan mallia amsterdamista. Kun vielä saadaan kunnon pyöräilykulttuuri aikaiseksi (= pyöräilijä ei tunne olevansa henganvaarassa),, homm alkaa toimia.

- pe 31. lokakuuta 2008 10:41:31

Hyviä ratkaisuja haasteeseen, mutta ne olisivat vielä parempia jos...

...pyöräilyolosuhteisiin panostettaisiin jo nyt, eikä vasta 40 vuoden päästä. Helsingin kaupungilla on pyöräilyn kaksinkertaistamiseen tähtäävä ohjelma, jossa on ansiokkaasti todettu ne ongelmat, jotka nykyisin tekevät pyöräilystä hankalaa etenkin kantakaupungissa. Valitettavasti ongelmien toteaminen ei riitä, vaan tarvitaan tekoja. Suunnitteluun mukaan pyöräkaistat, ryhmittymisalueet pyörille ja muut pyöräilyn helppoutta ja turvallisuutta lisäävät toimet.

Eräs suuri epäkohta nykyisessä liikennesuunnittelussa on se, ettei pyöräilylle ole osoitettu selkeää paikkaa liikenteessä. Kahden ekologisen liikkumistavan, jalankulun ja pyöräilyn, niputtaminen yhteen "kevyeksi liikenteeksi" on aiheuttanut sen, että nämä ryhmät taistelevat elintilasta samalla, kun moottoriliikenteen etuarvoisuuteen ei uskalleta kajota.

Jokainen pyöräilyä koskeva uutisointi aiheuttaa mm. aina saman keskustelun, jossa pyöräilijät ja ja jalankulkijat syyttelevät toisiaan kaahaamisesta, jalkakäytävillä pyöräilystä ja pyöräteillä kävelemisestä.

Kestävämpi ratkaisu olisi rauhoittaa liikennettä keskustan ahtailla kaduilla se. pyöräilijät voitaisiin turvallisesti ohjata ajamaan kadulla. Parasta toki olisi, jos Amsterdamin malliin saataisiin kattava pyörätieverkosto, joka on SELKEÄSTI erotettu sekä jalakulusta, että autoliikenteestä. Kuitenkin kaduilla, joille ei hyvin mahdu erillisiä pyöräteitä tai -kaistoja ajonopeuksien alentaminen riittää mahdollistamaan pyöräilyn.

Antti Poikola
http://kaupunkifillari.blogspot.com/

Antti Poikola - la 8. marraskuuta 2008 20:28:13

Kommentointi

Tällä sivustolla lokakuun loppuun mennessä annettuja kommentteja huomioidaan Helsingin seutu 2050 -projektin loppuraportissa. Voit yhä kirjoittaa ajatuksiasi artikkeleissa esitetyistä ideoista. Lue artikkelit ja kommentoi.

Greater Helsinki Vision 2050-kilpailu

Greater Helsinki Vision 2050-kilpailu oli vuonna 2006 julkistettu avoin kansainvälinen suunnittelukilpailu Helsingin seudun kehittämiseksi. Se oli kansainvälisesti katsottuna poikkeuksellisen mittava sekä tavoiteasettelun, suunnittelualeen koon, että palkintosumman osalta. Kilpailun sivulle, kilpailutyöt