Helsingin kaupunki

 

 

 

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta

 

 

Päätöstiedote nro 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika: 10.5.2016 klo 16.15

Kokouspaikka: Kulttuurikeskus, Kalevankatu 6

Sisältö- ja tukipalvelut

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta pdf html

 

Päätös
Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta päättää todeta kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi. Samalla lautakunta päättää valita pöytäkirjantarkastajiksi jäsenet Juha-Pekka Väisänen ja Charlotte Granberg-Haakana.

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

3

Kaupunginkirjaston vuoden 2016 talousarvion 1. toteutumisennusteet pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Kir toteutumisennuste 1-2016.pdf

 

4

Keskustakirjaston irtokalustesuunnittelun tilaaminen pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Irtokalustesuunnittelu sopimuksen 21.1.2014 liite 5.pdf

 

5

Kaupungin liittyminen IoT-labin jäseneksi pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

6

Kaupunginkirjaston talousarvioehdotus vuodelle 2017 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2017–2019 pdf html

 

Päätös
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Lautakunta päätti tehdä päätöstekstiin seuraavat lisäykset:

Lautakunta on useaan kertaan kantanut huolta kirjastotoimen todellisista kehitystarpeista, lähikirjastojen tulevaisuuden turvaamisesta keskustakirjaston valmistumisen jälkeen ja koko väestömäärältään kasvavan Helsingin kirjastotoimelle riittävän henkilöstön määrästä. Viimeinen taloussuunnitteluvuosi 2019 on ensimmäinen vuosi, jolloin keskustakirjaston vaikutus käyttötalouteen on voimassa. Lautakunta antaa siksi esityksen käsittelyn yhteyteen seuraavan lausuman, jossa eritellään investointitarpeita ja toivotaan, että kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto ottavat ne syksyllä lopullisessa päätöksenteossaan huomioon:

Hyväksyessään kaupunginkirjaston osalta vuoden 2017 talousarvioehdotuksen lautakunta toteaa samalla 280 000 euron välttämättömän lisätarpeen kirjastotoimen käyttötalouteen sekä keskustakirjaston tulevien investointien jaksottamista myös vuodelle 2017. Remontoidun Töölön kirjaston ja uuden Maunulan kirjaston vuokrien korotukset eivät sisälly nyt raamiin. Ne ovat yhteensä lähes 230 000 euroa vuonna 2017. Väestönkasvusta johtuva aineistomäärärahan lisäystarve olisi noin 50 000 euroa.
Investointien osalta lautakunnan huoli on se, että 6,5 miljoonan euron osuus keskustakirjaston investointeihin on kaikki suunniteltu vuodelle 2018. Tästä summasta tarvittaisiin noin miljoona käyttöön jo 2017, sillä investoinneista kustannetaan myös keskustakirjaston tuleva sisustussuunnittelu sekä erilaisten ohjelmistojen ja laitteiden kehitys.

Esittelytekstin kappaleen 22 jälkeen päätettiin seuraavasta lisäyksestä:

Mikäli Laajasalon kirjasto muuttaa, lautakunta kehottaa kirjastoa tutkimaan yhdessä nuorisoasiainkeskuksen kanssa, uuden rakennuksen ohella, alueelta myös muita tiloja, joissa vuokramenot olisivat mahdollisesti maltillisemmat.

Käsittely

- Vastaehdotus 1
Kolanen Risto + Muttilainen Sami
Lautakunnan kirjallinen lausuma TAE-päätöksen yhteyteen:

Lautakunta on useaan kertaan kantanut huolta kirjastotoimen todellisista kehitystarpeista, lähikirjastojen tulevaisuuden turvaamisesta keskustakirjaston valmistumisen jälkeen ja koko väestömäärältään kasvavan Helsingin kirjastotoimelle riittävän henkilöstön määrästä. Viimeinen TaSu-vuosi 2019 on ensimmäinen vuosi, jolloin keskustakirjaston vaikutus käyttötalouteen on voimassa. Lautakunta antaa siksi TAE-esityksen käsittelyn yhteyteen lausuman, jossa eritellään investointitarpeita ja toivotaan, että kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto ottavat ne syksyllä lopullisessa päätöksenteossaan huomioon:
Hyväksyessään kaupunginkirjaston osalta TAE 2017 -esityksen lautakunta toteaa samalla 280 000 euron välttämättömän lisätarpeen kirjastotoimen käyttötalouteen sekä keskustakirjaston tulevien investointien jaksottamista myös vuodelle 2017.
Remontoidun Töölön kirjaston ja uuden Maunulan kirjaston vuokrien korotukset eivät sisälly nyt raamiin. Ne ovat yhteensä lähes 230 000 euroa vuonna 2017. Väestönkasvusta johtuva aineistomäärärahan lisäystarve olisi noin 50 000 euroa.
Investointien osalta lautakunnan huoli on se, että 6,5 miljoonan euron osuus keskustakirjaston investointeihin on kaikki suunniteltu vuodelle 2018. Tästä summasta tarvittaisiin noin 1 miljoona käyttöön jo 2017, sillä investoinneista kustannetaan myös keskustakirjaston tuleva sisustussuunnittelu ja erilaisten ohjelmistojen ja laitteiden kehitys.

Lautakunta hyväksyi vastaehdotuksen yksimielisesti.

- Vastaehdotus 2
Muttilainen Sami + Väisänen Juha-Pekka

Lisätään lause kohtaan (22): Mikäli Laajasalon kirjasto muuttaa, lautakunta kehottaa kirjastoa tutkimaan myös muita tiloja alueelta yhdessä nuorisoasiainkeskuksen kanssa uuden rakennuksen ohella jossa vuokramenot olisivat mahdollisesti maltillisemmat.

Lautakunta hyväksyi vastaehdotuksen yksimielisesti.

- Vastaehdotus 3
Väisänen Juha-Pekka + Muttilainen Sami

Lukeminen, kirjallisuudesta nauttiminen ja hyvä kansalaisuus ei pysy maailman kärkiluokassa tai kehity kurjistamalla tai jäädyttämällä rahoitusta. Vastaesityksen kirjastomiljoona on avaus helsinkiläisen kirjastopolitiikan suunnan muuttamiseksi kohti parempia kirjastopalveluja, jotka voidaan tuottaa kaupunkilaisten lähipalveluina. Nostan 2017 talousarvioon erityisinä painotuksina lähikirjastoverkon, henkilökunnan ja aineistot.

Esitän yhden miljoonan lisärahoitusta esitetyn raamin lisäksi ja seuraavaan pohjaan käytettäväksi edistämään kaupunginosakirjaston  toimintaa lähipalveluina yhteistyössä paikallisten asukkaiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa on kehitettävä muun muassa kirjastotilojen käytössä. Tämä tarkoittaa tarvetta kirjaston merkittävälle lisäresursoinnille ja kirjastoverkon laajentamista lähemmäksi ihmisten asumista ja alueille, jossa kaupungin kasvamisesta seuraa luonnollinen tarve laajentaa lähikirjastojen verkostoa tulevina vuosina, esimerkiksi Kalasatamaan, Kuninkaantammeen ja Mellunmäkeen, sekä laajentaa Jätkäsaaren ja Myllypuron palveluja. Lisäksi on jatkettava hallintokuntia lävistävää yhteistyötä kuten kulttuuri-, sosiaali- ja terveystoimen kanssa.

Kaupungin kirjastot ovat vapaa-ajan palveluja, joita tarvitaan kasvavassa kaupungissa entistä enemmän ja joustavammin vastaamaan kaupunkilaisten elämän rytmiin. Kaupunginkirjaston määrärahojen tasoa on nostettava tai muuten Keskustakirjaston valmistuessa uhkaa lähikirjastoja palvelujen heikentyminen. Kaupunginkirjasto tarvitsee vuokrakuluihin tilamäärän kasvua vastaavan lisäyksen niin, että yhtään lähikirjastoa ei lopeteta. Kaupunginkirjastoon on palkattava lisää henkilökuntaa ja aineistohankinnat tarvitsevat myös lisää rahaa.

1 Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 / Väisänen Juha-Pekka
JAA: 5, EI: 2, Tyhjiä: 1, Poissa: 1
JAA: Granberg-Haakana Charlotte, Kupias Marianna, Rönnholm Antton, Sydänmaa Johanna, Vuori Timo
EI: Muttilainen Sami, Väisänen Juha-Pekka
Tyhjiä: Kolanen Risto
Poissa: Relander Jukka

- Eriävä mielipide 1
Väisänen Juha-Pekka

Eriävä mielipide:

Lukeminen, kirjallisuudesta nauttiminen ja hyvä kansalaisuus ei pysy maailman kärkiluokassa tai kehity kurjistamalla tai jäädyttämällä rahoitusta niin kuin lautakunta päätöksellään asettua raamiin linjaa. Lautakunnan kirjalliset huolestumislausunnot eivät riitä. Huolestumisen sijaan lautakunnan on esitettävä  ja budjetoitava lisärahaa kirjastolle. Esittämäni kirjastomiljoona olisi ollut tärkeä avaus helsinkiläisen kirjastopolitiikan suunnan muuttamiseksi kohti parempia kirjastopalveluja, jotka pitää tuottaa kaupunkilaisten lähipalveluina.

Perusteluni kirjastomiljoonalle ovat seuraavat:
- Kaupunginosakirjaston  toimintaa lähipalveluina yhteistyössä paikallisten asukkaiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa on kehitettävä muun muassa kirjastotilojen käytössä. Tämä tarkoittaa tarvetta kirjaston merkittävälle lisäresursoinnille ja kirjastoverkon laajentamista lähemmäksi ihmisten asumista ja alueille, jossa kaupungin kasvamisesta seuraa luonnollinen tarve laajentaa lähikirjastojen verkostoa tulevina vuosina, esimerkiksi Kalasatamaan, Kuninkaantammeen ja Mellunmäkeen, sekä laajentaa Jätkäsaaren ja Myllypuron palveluja Lisäksi on jatkettava hallintokuntia lävistävää yhteistyötä kuten kulttuuri-, sosiaali- ja terveystoimen kanssa.
- Kaupungin kirjastot ovat vapaa-ajan palveluja, joita tarvitaan kasvavassa kaupungissa entistä enemmän ja joustavammin vastaamaan kaupunkilaisten elämän rytmiin. Kaupunginkirjaston määrärahojen tasoa on nostettava tai muuten Keskustakirjaston valmistuessa uhkaa lähikirjastoja palvelujen heikentyminen. Kaupunginkirjasto tarvitsee vuokrakuluihin tilamäärän kasvua vastaavan lisäyksen niin, että yhtään lähikirjastoa ei lopeteta. Kaupunginkirjastoon on palkattava lisää henkilökuntaa ja aineistohankinnat tarvitsevat myös lisää rahaa.

Liitteet

1

Kir talousarvioehdotus 2017.pdf

2

KIR irtaimen omaisuuden perushankinnat ja IT-käyttömenot tae-2017.pdf

3

Kir suoritteet ja määrät 2015-2019 .pdf

4

Kir tilankäyttöohjelma 2017-2026.pdf

5

Kir henkilöstöresurssisuunnitelma tae-2017.pdf

6

Kir kehittämishankkeet ja rahoitussuunnitelma 2017-2019.pdf

7

Kir talousarviokirjan 2017 perusteluteksti.pdf

 

7

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen ym. talousarvioaloitteeseen kirjasto- ja kulttuurimäärärahoista pdf html

 

Päätös
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Lausuntoon päätettiin tehdä seuraava täydennys kolmannen kappaleen jälkeen:

Kulttuuri- ja kirjastolautakunta katsoo, että keskustakirjaston valmistuessa tarvitaan vuokrakulujen kattamiseksi lisäys määrärahoihin. Samoin tarvitaan lisäys henkilöstömäärärahoihin, jotta myös lähikirjastojen riittävät henkilöstöresurssit turvataan.

Käsittely

- Vastaehdotus 1
Väisänen Juha-Pekka + Muttilainen Sami
Esitän 3. kappaleen jälkeen ennen asukkaiden osallistuvaa budjetointia:
Kulttuuri- ja kirjastolautakunta katsoo, että Keskustakirjaston valmistuessa tarvitaan vuokrakulujen kattamiseksi määrärahoihin lisäys. Samoin tarvitaan lisäys henkilöstömäärärahoihin, jotta myös lähikirjastoissa turvataan riittävät henkilöstöresurssit.

Lautakunta hyväksyi vastaehdotuksen yksimielisesti.

Liitteet

1

Hakanen Yrjö ym. talousarvioaloite Kvsto 2.3.2016 asia 37

2

Allekirjoitettu, Hakanen Yrjö ym. talousarvioaloite Kvsto 2.3.2016 asia 37

 

Yhteispalvelut

1

Kulttuurikeskuksen talousarvioehdotus 2017 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2017–2019 pdf html

 

Päätös
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Lautakunta päätti tehdä päätöstekstiin seuraavat lisäykset:

Hyväksyessään kulttuurikeskuksen osalta vuoden 2017 talousarvioehdotusesityksen lautakunta suosittaa samalla, että kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto huomioi kulttuurikeskuksen osalta 100 000 euron lisätarpeen kaupunkikulttuuriavustuksiin vuodelle 2017. Se on hyvin tarpeellinen Helsingin asukasluvun kasvun takia ja siksi, että se on lähinnä kaupunginosia ja asukkaita tukevaa kulttuuritoimintaa. Kaupunkikulttuuritoiminta aikaansaa hyvää Helsingin alueille ja tasapainottaa sosiaalistaloudellisesti erilaisia alueita. Se on koko Helsingin uuden brändin mukaista kuntalaisten vaikuttamisen tärkeyttä.

Hyväksyessään kulttuurikeskuksen osalta vuoden 2017 talousarvioehdotusesityksen lautakunta suosittaa samalla, että kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto huomioivat Tanssin talolle 2017 tulevat rahat kulttuurikeskuksen raamin päälle ja että raha siirtyisi kaupunginhallitukselta lautakunnalle jo 2017.

Käsittely

- Vastaehdotus 1
Kolanen Risto + Muttilainen Sami
Lautakunnan kirjallinen lausuma TAE-päätöksen yhteyteen:

Hyväksyessään kulttuurikeskuksen osalta TAE 2017 -esityksen lautakunta suosittaa samalla, että kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto huomioi kulttuurikeskuksen osalta 100 000 euron lisätarpeen kaupunkikulttuuriavustuksiin vuodelle 2017. Se on hyvin tarpeellinen Helsingin asukasluvun kasvun takia ja siksi, että se on lähinnä kaupunginosia ja asukkaita tukevaa kulttuuritoimintaa. Kaupunkikulttuuritoiminta aikaansaa hyvää Helsingin alueille ja tasapainottaa sosiaalistaloudellisesti erilaisia alueita. Se on koko Helsingin uuden brändin mukaista kuntalaisten vaikuttamisen tärkeyttä.

Lautakunta hyväksyi vastaehdotuksen yksimielisesti.

- Vastaehdotus 2
Kolanen Risto + Sydänmaa Johanna
Tanssin talon rahoitus raamin päälle

Hyväksyessään kulttuurikeskuksen osalta TAE 2017 -esityksen lautakunta suosittaa samalla, että kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto huomioivat Tanssin talolle 2017 tulevat rahat kulttuurikeskuksen raamin päälle ja että raha siirtyisi kaupunginhallitukselta lautakunnalle jo 2017.

Lautakunta hyväksyi vastaehdotuksen yksimielisesti.

- Vastaehdotus 3
Väisänen Juha-Pekka + Muttilainen Sami

Kulttuuri ei kukoista kurjistamalla tai jäädyttämällä kulttuurin rahoitus. Vastaesityksen kulttuurimiljoona on avaus helsinkiläisen kulttuuripolitiikan suunnan muuttamiseksi kohti sitä mihin kaupungin kulttuuristrategiassakin pyritään. Nostan 2017 talousarvioon erityisinä painotuksina kulttuuritalot, taiteilija-apurahat ja kaupunkikulttuuriavustukset.
Esitän yhden miljoonan lisärahoitusta esitetyn raamin lisäksi käytettäväksi edistämään

- Caisa, Kanneltalo, Malmitalo, Stoa ja Vuotalo kulttuuritalojen toiminnan kehittämistä yhteistyössä paikallisten asukkaiden, taiteilijoiden, kulttuuri- ja taidejärjestöjen ja laitosten kanssa on Helsingin mallin hengessä kehitettävä nykyisten. Lisäksi on jatkettava hallintokuntia lävistävää yhteistyötä kuten sosiaali- ja terveystoimen kanssa. Kaupungin kulttuuritalot ovat vapaa-ajan palveluja joita tarvitaan kasvavassa kaupungissa entistä enemmän.

Uusille alueille on aloitettava suunnitelmat omien kulttuuritalojen rakentamisesta mm. Jätkäsaareen, Kalasatamaan ja Sipooseen. Vapaa-ajanpalvelut on syytä järjestää niin, että kaupunkilaiset vapaa-ajallaan voivat entistä paremmin saavuttaa kaupungin kulttuuripalvelut. Yhteistyötä esim. talojen aukiolojen laajentamisesta kesällä ja kautta vuoden viikonloppuisin ja ilta-aikoina on kehitettävä. Kaupunginosia ja alueita jotka ovat kulttuurin lähipalvelujen saavuttamattomissa tai  elävät seinättömien kulttuuripalvelun tilassa on kaupungin avustuskriteereissä huomioitava hankesuunnitelmat jotka kohdistuvat alueille ja kaupunginosiin, joista kulttuuritalot puuttuvat.

- kaupunkikulttuuriavustusten summa suhteessa kulttuuristrategiassa kaupunkikulttuuriin liittyvään kehittämiseen on jäänyt muiden avustusten jalkoihin. Haetut summat ovat budjettia noudatellen myös pieniä ja päätökset tehty lautakunnan ulkopuolella. Esitykseni lisätä kaupunkikulttuurin avustuksia perustuu tarpeeseen lisätä asukaslähtöistä kulttuuria Helsingissä, Tämä mahdollistaisi myös erialisten vähemmistöjen  ja monikulttuurisemmaksi kehittyvän kaupungin eri kulttuurien välisen toiminnan kehittymisen ja paremman mahdollisuuden omaan kulttuuriin. Määrärahan korotuksen lisäksi esitän uudelleen järjestettäväksi myös avustusten jakaminen osallistuvan demokratian pilottiprojektilla. Esitän että kulttuurijohtaja perustaa työryhmän suunnitelmaan kulttuurin osallistuvan budjetoinnin hanketta. Kulttuuripilotissa kaupunkikulttuuriavustuksia jakamaan luotaisin uusi matalan kynnyksen päättävä elin asukkaista, taiteilijoista, kulttuuri- ja taidejärjestöjen ja laitosten edustajista koostuva jaosto joka kulttuurikeskuksen avustuksella käsittelisi ja päättäisi kaupunkikulttuuriavustukset.

- vuosittain taiteilija-apurahoja myönnetään Helsingissä, taiteilijoiden pääkaupungissa noin 60 kpl. Taiteilija-apurahojen summaksi on vakiintunut 3500 €. Vähäiselläkin summalla köyhyysrajan tuntumassa eläville taiteilijoille mahdollisuus täysipainoiseen lyhyeenkin työjaksoon on merkittävää. Taiteilijoiden sosiaaliturvaa mm apurahojen ja eläkkeiden kertymisen yhteyttä voidaan kehittää merkittävästi tuntuvalla kaupungin taiteilija-apurahan summan korottamisella ja useiden miljoonien lisäpanostuksella koko vapaa-ajan sektorin, kulttuuri- ja kirjastolautakunnan budjettiin. Lyhyellä aikavälillä on lisättävä taiteilija-apurahojen määrää niin että vuosittain 100 taiteilijaa saa Helsingissä taiteilija-apurahan.

1 Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 / Väisänen Juha-Pekka
JAA: 6, EI: 2, Tyhjiä: 0, Poissa: 1
JAA: Granberg-Haakana Charlotte, Kolanen Risto, Kupias Marianna, Rönnholm Antton, Sydänmaa Johanna, Vuori Timo
EI: Muttilainen Sami, Väisänen Juha-Pekka
Poissa: Relander Jukka

- Eriävä mielipide 1
Väisänen Juha-Pekka

Eriävä mielipide:

Kulttuuri ei kukoista kurjistamalla tai jäädyttämällä kulttuurin rahoitusta niin kuin lautakunta nyt tehdyllä päätöksellä linjaa. Lautakunnan kirjalliset huolestumislausunnot eivät riitä. Huolestumisen sijaan lautakunnan on esitettävä  ja budjetoitava lisärahaa kulttuurille. Vastaesityksen kulttuurimiljoona on avaus helsinkiläisen kulttuuripolitiikan suunnan muuttamiseksi kohti sitä mihin kaupungin kulttuuristrategiassakin pyritään. Kulttuurimiljoona esityksellä olisi kehitetty kultuuritaloja, lisätty taiteilija-apurahoja ja kaupunkikulttuuriavustuksia.

Perusteluni kulttuurimiljoonalle:
- Caisa, Kanneltalo, Malmitalo, Stoa ja Vuotalo kulttuuritalojen toiminnan kehittämistä yhteistyössä paikallisten asukkaiden, taiteilijoiden, kulttuuri- ja taidejärjestöjen ja laitosten kanssa on Helsingin mallin hengessä kehitettävä nykyisten. Lisäksi on jatkettava hallintokuntia lävistävää yhteistyötä kuten sosiaali- ja terveystoimen kanssa. Kaupungin kulttuuritalot ovat vapaa-ajan palveluja joita tarvitaan kasvavassa kaupungissa entistä enemmän. Uusille alueille on aloitettava suunnitelmat omien kulttuuritalojen rakentamisesta mm. Jätkäsaareen, Kalasatamaan ja Sipooseen. Vapaa-ajanpalvelut on syytä järjestää niin, että kaupunkilaiset vapaa-ajallaan voivat entistä paremmin saavuttaa kaupungin kulttuuripalvelut. Yhteistyötä esim. talojen aukiolojen laajentamisesta kesällä ja kautta vuoden viikonloppuisin ja ilta-aikoina on kehitettävä. Kaupunginosia ja alueita jotka ovat kulttuurin lähipalvelujen saavuttamattomissa tai  elävät seinättömien kulttuuripalvelun tilassa on  kaupungin avustuskriteereissä huomioitava hankesuunnitelmat jotka kohdistuvat alueille ja kaupunginosiin joista kulttuuritalot puuttuvat.
- kaupunkikulttuuriavustusten summa suhteessa kulttuuristrategiassa kaupunkikulttuuriin liittyvään kehittämiseen on jäänyt muiden avustusten jalkoihin. Haetut summat ovat budjettia noudatellen myös pieniä ja päätökset tehty lautakunnan ulkopuolella. Esitykseni lisätä kaupunkikulttuurin avustuksia perustuu tarpeeseen lisätä asukaslähtöistä kulttuuria Helsingissä, Tämä mahdollistaisi myös erialisten vähemmistöjen  ja monikulttuurisemmaksi kehittyvän kaupungin eri kulttuurien välisen toiminnan kehittymisen ja paremman mahdollisuuden omaan kulttuuriin. Määrärahan korotuksen lisäksi esitän uudelleen järjestettäväksi myös avustusten jakaminen osallistuvan demokratian pilottiprojektilla. Esitän että kulttuurijohtaja perustaa työryhmän suunnitelmaan kulttuurin osallistuvan budjetoinnin hanketta. Kulttuuripilotissa kaupunkikulttuuriavustuksia jakamaan luotaisin uusi matalan kynnyksen päättävä elin asukkaista, taiteilijoista, kulttuuri- ja taidejärjestöjen ja laitosten edustajista koostuva jaosto joka kulttuurikeskuksen avustuksella käsittelisi ja päättäisi kaupunkikulttuuriavustukset.
- vuosittain taiteilija-apurahoja myönnetään Helsingissä, taiteilijoiden pääkaupungissa noin 60 kpl. Taiteilija-apurahojen summaksi on vakiintunut 3500 €. Vähäiselläkin summalla köyhyysrajan tuntumassa eläville taiteilijoille mahdollisuus täysipainoiseen lyhyeenkiin työjaksoon on merkittävää. Taiteilijoiden sosiaaliturvaa mm apurahojen ja eläkkeiden kertymisen yhteyttä voidaan kehittää merkittävästi tuntuvalla kaupungin taiteilija-apurahan summan korottamisella ja useiden miljoonien lisäpanostuksella koko vapaa-ajan sektorin, kulttuuri- ja kirjastolautakunnan budjettiin. Lyhyellä aikavälillä on lisättävä taiteilija-apurahojen määrää niin että vuosittain 100 taiteilijaa saa Helsingissä taiteilija-apurahan.

Liitteet

1

Liite 1 Eurot ja suoritteet

2

Liite 2 Kulke vuokrat 2017

3

Liite 3 Kulke Taksat 2017

4

Liite 4 Kulke irtain omaisuus 2017

5

Liite 5 Tilankäyttöohjelma Kulke 2017

6

Liite 6 Kulken hankkeet 2017-2019

7

Liite 7 Talousarviokirjan teksti 2017

 

Kulttuuripolitiikka

1

Kulttuuri- ja kirjastolautakunnan lausunto  vuoden 2015 arviointikertomuksesta pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Liitteet

1

Tarkastuslautakunnan lausuntopyyntö, kulttuuri- ja kirjastolautakunta

Päätöshistoria

[pdf] [html]

 

 

2

Kohdeavustusten myöntäminen, 5. jako pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

Käsittely

- Vastaehdotus 1
Muttilainen Sami + Väisänen Juha-Pekka
Esitän MelodyLux-työryhmälle avustusta 500 euroa, kulttuurikeskuksen tulee tukea ammatti- ja amatööritaitelijoita, kuka sen rajan määritteleekään.

1 Äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 / Muttilainen Sami
JAA: 5, EI: 2, Tyhjiä: 1, Poissa: 1
JAA: Granberg-Haakana Charlotte, Kupias Marianna, Rönnholm Antton, Sydänmaa Johanna, Vuori Timo
EI: Muttilainen Sami, Väisänen Juha-Pekka
Tyhjiä: Kolanen Risto
Poissa: Relander Jukka

Liitteet

1

Kohdeavustukset, 5. jako 2016, liite

 

3

Muut mahdolliset asiat pdf html

 

Päätös
Ehdotuksen mukaan

 

Helsingissä 10.05.2016

Jussi Kaisjoki, viestintäpäällikkö

puhelin 310 37007

jussi.kaisjoki@hel.fi