Staden förändras, kärleken består (ENG)

Mon 25 Aug 2008 05:59:56 PM EEST

Staden förändras, kärleken består

Under fem decennier hinner en stad genomgå stora förändringar. Trots år och omvälvningar be-står kärleken. Var älskar du år 2050?

I 1950-talets Helsingfors var Stadiontornet splitternytt och ungdomskulturen landsteg i Fin-land. Förra våren upptäckte presschefen vid Helsingfors stad, Tapio Kari, att trots föränd-ringarna är minnena av staden bestående. ”Jag fick ett e-brev av en tysk som ville veta var bussen till Grankulla gick på 1950-talet. Mannen hade träffat sin nuvarande hustru på den plattformen för exakt 50 år sedan”, berättar Tapio Kari.

Mannen hade otur, för 50 år senare hamnade plattformen under ett massivt byggprojekt, då köp-centret och hotellet byggdes i Kampen. ”Men mannen hade skarpa fotografier och kunde förklara var paret hade träffats. Slutligen visade det sig att de hade träffats där hotellet står i dag”, avslöjar Tapio Kari.

Minnen från framtiden

Lösningarna när det gäller nya utmaningar ros inte i land på ett år eller ens under en valpe-riod. Det mesta är inte enbart tekniska lösningar som man kan beställa hos tillverkaren eller en byggfirma. Genomförande kräver att folk kommer med – det betyder förändringar i allas vår verksamhet. Det tar tid. Därför har vi orsak att tillsammans se långt framåt och fundera på vad vi vill vara år 2050.

”Projektet Helsingfors 2050 siktar långt framåt i tiden, ända till 2050. Den tyska mannens kärlekshistoria berättar ändå att fem decennier är det avstånd som ryms i en människas liv. Det som händer före 2050 påverkar dem som förälskar sig i år. Nu avgörs var man förälskar sig och älskar i framtiden”, berättar biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä.

Forskaren vid forsknings- och utbildningscentralen för samhällsplanering, Mikko Mälkki, under-stryker att idéerna i projektet påverkar invånarnas liv trots det långa avståndet i tid. ”Då vi i dag bedömer exempelvis kollektivtrafikens lönsamhet, kan man ifrågasätta om ett koncept måste vara ekonomiskt lönsamt strax i början. Exempelvis spårbundna förbindelser i omfartsväg¬arnas riktning är en idé som mött motstånd på grund av det låga antalet passagerare på de nu-varande tvärgående linjerna, trots att biltrafiken på omfartsvägarna samtidigt ständigt har ökat”.

Kan vi påverka framtiden?

Avsikten med projektet Helsingfors 2050 är att skapa en gemensam vision för alla medverkande kommuner. Visionen skapas av de idéer som vunnit planeringstävlingen Greater Helsinki Vision. Också invånarna får kommentera idéerna. Det är en enastående chans att påverka utvecklingen på hemmaplan.

”Trots att projektet är långsiktigt gäller alla tävlingsbidrag inte på sikt. Många idéer kan uppstå på gräsrotsnivå och tillämpas med detsamma. Andra idéer kräver långa underhandlingar på hög nivå”, framhåller Mikko Mälkki.

Slutligen blev det sju utvecklingsteman i tävlingen som invånarna får kommentera. Den åldrande befolkningen, de allt knappare naturresurserna, en livsstil som kräver låg stenkolsförbruk-ning, mångfasetterade livsstilar, boende, förändringar i arbetet samt naturen är teman för de artiklar som publiceras på sidorna för Helsingfors 2050 varje vecka.

Du kan delta i diskussionen och kommentera en artikel eller ta ett foto av ett ställe där du själv blivit förälskad. Ditt foto tas med i fotobanken genom att du registrerar dig på sidorna Flickr.com och laddar ner ditt foto på tjänsten. Sätt in tag-ordet GHV2050-RAKKAUS. Kom ihåg att sätta in fotot under licensen Creative Commons.

Have an influence on your future

Emission card? Road tolls? Shop-on-rail? Tunnel to Tallin or Stockholm? Tax breaks for zero emission areas? Independent local goverment? The future of Helsinki region is determined now.

Greater Helsinki Vision 2050

Greater Helsinki Vision 2050 was an open international design competition for developing the Helsinki region. It was internationally notable in the placing of target, the size of the planning area and prize sum. The first prize was 160.000 euros and all together half a million euros were given in prizes.