Miljontals lyckade kundmöten, positiv respons och stabil ekonomi

Social-, hälsovårds- och räddningssektorns första verksamhetsår gick bra. Vår uppgift, att bidra till en säker vardag för Helsingforsborna, förstärktes ytterligare när social- och hälsovårdssektorn slogs samman med räddningsverket som en del av den nationella social- och hälsovårdsreformen 1.1.2023. Verksamhetsberättelsen och kundupplevelseöversikten för 2023 har nu publicerats.
•	Babyn ligger i famnen på mödrarådgivningens hälsovårdare. Båda ser glada ut.
En glad kund i Svedängens rådgivningsbyrå. Bild: Kaisa Sunimento

 ”Vi kunde erbjuda helsingforsarna ett allt bättre stöd i deras vardag. Trots vårdreformen har vi kunnat främja kontinuerliga tjänster parallellt med en moderat kostnadsökning. Vi har visat at Helsingfors stad är en stark och kompetent organisatör av social-, hälsovårds- och räddningstjänster”, konstaterar sektorchef Juha Jolkkonen.

Social-, hälsovårds- och räddningssektorns första verksamhetsår bestod av bland annat

  • 686 000 besök och övriga ärenden i hemvården
  • 1 511 000 dygn inom långvarig heldygnsomsorg om äldre
  • 1 507 000 besök och övriga ärenden hos vårdare vid hälsostationerna
  • 593 000 besök och övriga ärenden vid hälsostationernas läkarmottagning
  • 463 000 besök och övriga ärenden i tandvården
  • 238 000 besök och övriga ärenden i psykiatrisk öppenvård
  • 163 000 besök vid mödra- och barnrådgivningsbyråer
  • 29 900 klienter inom vuxensocialarbetet
  • 780 000 dygn inom boendetjänster för mentalvårdsklienter
  • 690 000 dygn inom boendetjänster för bostadslösa
  • 286 000 dygn inom funktionshinderservicens intensifierade serviceboende
  • 8 840 utryckningar och 61 000 akutvårdsuppdrag i räddningsväsendet.

Högt vitsord av kunderna

266 av våra verksamhetsställen mäter kundernas vilja att rekommendera med nettorekommendationsindex. Vårt rekommendationsindex under 2023 var 58, vilket är ett mycket bra resultat (skala -100 – +100 / 90000 svarade). Kampens familjecenter fick toppresultat, ett rekommendationsindex på 90.

I stadens responssystem fick vi exempelvis beröm för sakkunnig och vänlig betjäning. Personalens empatiska och lugna attityd upplevdes som särskilt viktig i situationer som annars kunde vara ångestfyllda eller svåra att förstå. Vi fick kritik för bland annat arrangemangen med vaccineringen mot covid och influensa, den tidvis långsamma betjäningen och fördröjningar i återuppringningen.

Helsingforsborna har ett mycket starkt förtroende för räddningsverket. 94 procent av invånarna i Helsingfors litar mycket eller ganska mycket på Helsingfors räddningsverk.

Hos oss jobbar 15 000 proffs. 75 procent av vår personal rekommenderar oss som arbetsgivare. Personalenkäter visar är arbetet meningsfullt, kollegerna ses som en resurs och vi har utvecklats i coachande ledarskap.

Ekonomin i balans

Det var en synnerligen svårt att prognostisera det första verksamhetsårets ekonomi, eftersom både statsfinansieringen och omvärlden ändrades under årets lopp. Utfallet för vår ekonomi blev till och med lite bättre än prognosen, eftersom vi fick in mer klientavgifter än väntat och då helsingforsarna anlitade HUS tjänster mindre än väntat. Vi lyckades även med den första åtgärden i förändringsprogrammet för att balansera ekonomin.

Vi vidareutvecklar vår verksamhet hela tiden så att vi ska kunna svara på invånarnas servicebehov både snabbare och smidigare.