År 2012 i ett nötskal 24

Toimintakertomus

Helsingfors kulturcental År 2012 i ett nötskal Kulturdirektörens År 2012 var ett år av stora evenemang. Helsingfors var världens designhuvudstad (WDC 2012) och firade samtidigt sitt 200-årsjubileum som Finlands huvudstad. Under året gjordes Helsingfors särprägel känd i världen, från Rio de Janeiro till Shanghai och från London till Kapstaden. Under märkesåret lyfte staden fram designen på bred front och betonade vikten av användarorienterad design. Milstolpar i huvudstadens 200-åriga historia presenterades på ett stort antal evenemang under jubileumsåret. Båda märkesåren syntes i såväl förvaltningens som våra verksamhetsställens program. Även i kulturcentralen hade man orsak att fira. Savoy-teatern och Annegården fyllde 25 år. I Gamlasgården i Gamlas firade man 20-årsjubileum. Savoy-teaterns jubileumsår var en framgång såväl till programinnehållet som till antalet besökare och även ekonomiskt. Annegårdens år rymde utöver firandet av jubileet även rikligt med program med anknytning till design och huvudstaden. Gamlasgårdens kaféscen har etablerat sin ställning som en populär programplats med låg tröskel. I Stoa och Nordhuset fastställdes ett mångkulturellt program. Filmverksamheten i Malms kulturhus fick ett viktigt stödbeslut för digitalisering av utrustningen – leve Helsingfors enda och alldeles egna kommunbio! Kinesiska nyåret av Caisa slog publikrekord med 30 000 besökare. I salarna på kulturcentralens egna verksamhetsställen ordnades under året över 1 500 föreställningar som hade 176 000 besökare. Man arrangerade över 1 100 konstkurser, och i undervisningen deltog nästan 14 000 barn och unga. Utställningarna var drygt 100 totalt, och antalet besökare 177 000. Verksamhetsåret var kultur- och biblioteksnämndens sista år för perioden. Under perioden drogs många viktiga linjer upp som utgör en god grund när nästa nämnd ska fortsätta arbetet för kulturen i Helsingfors. Nämnden ansvarade för förberedelserna för Helsingfors kulturstrategi, som fullmäktige hade beslutat om. Under verksamhetsperioden färdigställdes även Musikhuset. Centrumbiblioteksprojektet gick vidare till en arkitekttävling. Dansen ligger nämnden varmt om hjärtat: stödet trefaldigades, de dansskolor som ger bred grundläggande dansundervisning upptogs i kretsen som får verksamhetsbidrag och projektet Dansens hus startades. Även stödet till cirkuskonsten ökade och nya aktörer får verksamhetsbidrag. År 2012 delade kultur- och biblioteksnämnden ut nästan 15,9 miljoner euro i stöd för konst och kultur. Av beloppet beviljades 84 procent som verksamhetsbidrag för konst- och kulturinstitutioner och 4 procent för mindre samfund. Resterande 12 procent delades ut som engångsbidrag och stipendier. 24 ToimiNtAKERTOMUS 2012 översikt Helsingfors kulturpris gick till danskonstnären Susanna Leinonen. Designåret till ära tilldelades grafiker Erik Bruun ett engångsdesignpris som erkänsla för ett betydelsefullt livsverk. Filmfestivalen Night Visions valdes till Kulturgärning 2012. Helsingfors är Finlands ledande kulturstad även efter jubileums och märkesåren. Den nya kulturstrategin visar riktningen fram till 2017. Helsingfors vill vara en rolig och fungerande stad, en spegelbild av sina invånare. Vi vill upprätthålla och förstärka strukturer som stöder invånarorienterad verksamhet. Staden är en plattform för konst och kultur som skapar nytt och ifrågasätter det existerande. Vi lyckas, då staden kan erbjuda jämlika och likvärdiga möjligheter för detta. Ett stort tack till kulturcentralens kunniga och engagerade medarbetare. Vi låter kulturen färga livet även fortsättningen. Veikko Kunnas stf kulturdirektör

Toimintakertomus
To see the actual publication please follow the link above