Kanneltalo

Toimintakertomus

Juurilla -klubi ma 24.9. klo 18, vapaa pääsy vieraana Sam Huber Isäntänä Juki Välipakka ja Rooty Toot Toot Band Juki Välipakka – laulu, kitara Lasse Sirkko – basso Tommi Lievemaa – kitara Olli Haavisto – pedal steel guitar Sirpa Suomalainen – saksofoni Klaneettitie 5 | Kannelmäki | kanneltalo.fi Kuva Kanneltalosta rakennusvaiheessa 1990-luvun alussa. Arkkitehti Pekka Salmisen suunnittelemasta keskuksesta on tullut 20 vuodessa Kannelmäen sydän. Kanneltalo Vuonna 2012 Kanneltalossa juhlittiin talon 20-vuotista taivalta läntisen Helsingin asukkaiden omana kulttuurikeskuksena. Ohjelmatuotannon ytimen muodostivat konsertit, tanssi- ja teatteriesitykset, elokuvat, näyttelyt sekä lapsiperheille suunnattu ohjelmisto. Vuonna 2012 resursseja kohdennettiin lisäksi yleisötyöhön. Vuoden aikana löydettiin ja vakiinnutettiin uusia tapoja kohdata erityisesti lähialueiden asukkaita. Kanneltalon salin 194 esityksellä oli 17 400 katsojaa. Uudella kahvilastagella järjestettiin 51 tapahtumaa, joissa oli yhteensä 2 550 kävijää. Auditoriossa järjestetyssä 15 tapahtumassa kävi 600 vierasta. Lisäksi Avoimissa ovissa, Kaupunkitansseissa ja Taiteiden yössä osallistujia oli noin 1 900. Näyttelyitä Kanneltalon galleriassa järjestettiin 16, joissa oli 17 800 kävijää. Näyttelyitä oli lisäksi aulassa ja kahvilassa. Lasten ja nuorten kursseja pidettiin 22, niissä oli yhteensä 210 oppituntia ja 275 osallistujaa. Nuorille suunnatun Operaatio Pulssin myötä vuorovaikutus 12–18-vuotiaiden kanssa on vahvistunut. Seniorien kulttuuripolku on kiinnittänyt iäkkäämpiä ihmisiä kulttuurikeskuksen palvelutarjontaan. Kahvilastage on vakiinnuttanut asemansa ja osoittanut tarpeellisuutensa lähialueiden asukkaiden kohtaamispaikkana. Se on jo talon joka neljännen esityksen näyttämönä. Erityisen suosittu on ollut Juurilla-klubi. Yleisötyöhön liittyvät Enemmän irti esityksestä -asiantuntija-alustukset ovat saaneet mukaansa yhä kasvavan kävijäjoukon. Kahvilastage kokoaa yhteen säännöllisesti myös innokkaita seniorikaraoken ja yhteislaulun harrastajia. Kanneltalon näyttelytoiminta on lisääntynyt merkittävästi. Gallerian lisäksi näyttelyitä järjestetään säännöllisesti myös muissa tiloissa kuten Kanneltalon aulassa. Kahvilan vitriineissä ovat esillä Suomen taidegraafikot ry:n jäsenten vaihtuvat näyttelyt. Molempiin tiloihin asennettu uusi teosvalaisujärjestelmä on merkittävästi kohottanut näyttelyiden visuaalista ilmettä. Profiilin muutos on kasvattanut näyttelyiden kävijämääriä. Juurilla-klubi on jo ilmiö, joka kerää sankan fanijoukon Kanneltalon kahvilaan kerran kuussa. Vuonna 2012 sarjan solisteina esiintyivät Sami Saari, Edu Kettunen, Johanna Försti, Sam Huber, Esa Kaartamo ja Marjo Leinonen. Klubia isännöi Juki Välipakka ja Rooty Toot Toot Band. Juliste: Matias Piiparinen Maija Ruuskasen ja Veera Railion luotsaama Ruuskanen Railio Strings –kokoonpano kantaesitti 27.11. Kanneltalossa Marzi Nymanilta tilaamansa teoksen, joka on kunnianosoitus Iiro Rantalan sävelkielelle. Kuva: Maarit Kytöharju Helsinki International Artists’ Association ry:n Speak to me – Puhu minulle -näyttelyn avajaiset galleriassa 20.11.2012 Kanneltalo 20 vuotta – monikulttuurisessa ToimiNtAKERTOMUS 2012 17 juhlapäivässä. Kuva: Anne Euramaa

Toimintakertomus
To see the actual publication please follow the link above