Caisa

Toimintakertomus

Caisa Caisa on kansainvälinen kulttuurikeskus Helsingin ydinkeskustassa. Se tukee kulttuurisesti monimuotoisen kaupungin kehittymistä järjestämällä monipuolista ohjelmaa ja edistämällä eri maista tulleiden ihmisten vuorovaikutusta. Caisa toimii rasismia ja ennakkoluuloja vastaan kulttuurin keinoin. Yksi Caisan keskeisimmästä tehtävistä on tukea vähemmistöjen ja monikulttuuristen ryhmien kulttuuritoimintaa. Lukuisat yhteisöt ja järjestöt käyttävätkin säännöllisesti Caisan tiloja tapahtumissaan. Lisäksi Caisan keskeisiä yhteistyökumppaneita ovat kulttuuri-instituutiot sekä eri maiden suurlähetystöt. Vuonna 2012 Caisan salissa järjestettiin 187 tilaisuutta, joissa oli yhteensä 9 600 kävijää. Caisassa järjestetyille 90 lasten kurssille ja taidekasvatukseen osallistui 3 200 lasta ja nuorta. Näyttelyiden kävijämäärä oli yhteensä 17 200. Helsingin muotoilupääkaupunkivuosi näkyi myös Caisan toiminnassa. Caisa järjesti sarjan tapahtumia ja näyttelyitä, joiden teemana oli Design monimuotoisessa yhteiskunnassa. Kevään aikana esillä olivat espanjalaisgraafikko Manuel Estradan installaatiot ja mainosgrafiikka näyttelyssä A Juggler’s Notebooks sekä turkkilaista taidetta perinteisestä taiteesta nykypäivän teolliseen muotoiluun. Syksyllä nähtiin ugandalaislähtöisen helsinkiläisarkkitehti Lincoln Kayiwan teollisia designtuotteita. Japan meets Finland -näyttely toi esille Suomessa asuvien nuorten japanilaisten suunnittelijoiden ja taiteilijoiden töitä. Osaan näyttelyistä liittyi lapsille suunnattuja työpajoja. Kansainvälisen naistenpäivän juhlan teemana oli Naiset suunnittelijoina. Helsingin pääkaupunkimerkkivuotta juhlistettiin Caisassa muun muassa afrikkalaisesta maahanmuuttajaperheestä kertovalla Big Move -näytelmällä, Taiteiden rooli kotoutumisessa -paneelikeskustelulla sekä afrikkalaisten suunnittelijoiden muotinäytöksellä. Pekingistä saapunut rumputanssiryhmä keräsi ennätysmäärän yleisöä kiinalaisen uudenvuodenjuhlaan Lasipalatsin aukiolle tammikuussa. Kuva: Mika Ruusunen Aasialaisen kuujuhlan yhtenä vetonaulana oli perinteiset kuukakkuset. Kuva: Alejandro Lorenzo Kiinalainen uusivuosi järjestettiin jo kuudetta kertaa Lasipalatsin aukiolla. Tapahtumassa nähtiin sekä pekingiläisten että paikallisten taitelijoiden esityksiä. Suosituilla markkina ja ruokatoreilla pääsi tutustumaan kiinalaiseen ruokakulttuuriin. Suureen ilotulitukseen Töölönlahdella huipentunut tapahtumakokonaisuus keräsi yhteensä yli 30 000 kävijää, mikä oli tapahtuman uusi kävijäennätys. Päätapahtuman lisäksi Kiinalaiseen uuteenvuoteen liittyi muun muassa näyttelyitä ja pekingiläisten taiteilijoiden koululaisesityksiä. Suosittuja tapahtumia vuonna 2012 olivat kulttuuritilaisuudet, joissa oli ohjelman lisäksi mahdollisuus tutustua eri alueiden ruokakulttuureihin, kuten afrikkalainen ruokafestivaali African Pots sekä elonkorjuun komean kuun kunniaksi järjestetty Aasialainen kuujuhla. Uutena toimintana Caisan ohjelmistossa aloittivat Music station -klubi-illat, Tänään keskustellaan- sarja sekä venäjänkieliset runo- ja musiikki-illat. Klubi-iltojen tavoitteena on tuoda esille Suomeen muuttaneita muusikoita. Klubilla kuultiin esimerkiksi slaavilaista mustalaismusiikkia sekä intialaista kansanmusiikkia ja bluesia. Keskustelusarja paneutui eri kulttuureihin ja taiteeseen liittyviin ajankohtaisiin teemoihin. 16 ToimiNtAKERTOMUS 2012 Kansainvälistä Naistenpäivää vietettiin keväisissä tunnelmissa. Tapahtuma alkoi kaikkien naisten kunniaksi järjestetyllä marssilla Eduskuntatalolle. Kuva: Alejandro Lorenzo

Toimintakertomus
To see the actual publication please follow the link above