| HKL-Raitioliikenteen
    pääsivulle
 
 
  På Svenska 
  In English 
 |  Raitiovaunuja, busseja, autoja...
    Helsingin keskusta alkoi 1950-luvulla käydä ahtaaksi. 
 Raitiovaunujen tarpeellisuus asetettiin tykkänään kyseenalaiseksi. Nimimerkki
    "Pennanen" suomii kiskopelejä Helsingin Sanomissa vuonna 1959.
 
 "...Jos raitiovaunulaitos asteittain romutettaisiin, helpottaisi se Helsingin
    katuliikennettä ja pienentäisi Helsingin liikennelaitoksen tappioita. Lisäksi ihmiset
    pääsisivät busseilla nopeasti määräpaikkoihinsa...
  ...Täytyy vain
    ihmetellä, etteivät ne voimat valtuustossa, jotka Helsingin katukuvaa modernisoidessaan
    ovat valmiit hävittämään minkä rakennuksen tahansa, jos se on heidän autojensa
    tiellä, eivät käy sellaisen antiikkisen vehkeen kuin raitiovaunun kimppuun." 
 Millaisia välineitä tarvitsee rataosaston korjaaja? Pakista löytyy kahdeksan
    käsikäyttöistä kiviporaa, eristimen kiinnityspihdit, linjasiirtopihdit,
    linjanoikaisupihdit, kolme T-mallista hylsyavainta sekä kaksi kappaletta langanpitimen
    irrotukseen käytettäviä pihtejä.
  Pihdit olivat rahastajan
    tärkein työväline. Reilut puoli vuosisataa rahastajat merkitsivät liput
    lävistämällä niihin reikiä. Vuonna 1956 otettiin käyttöön leimauspihdit. Nekin
    jäivät pian historiaan, kun vaunuihin tulivat 60-luvulla lipunleimauslaitteet. 
 
 
 
 
 
 
  Uudet, reippaat
    kuljettajat kurssikuvassa vuonna 1968. Joukossa on naisiakin. Ensimmäiset naiset
    sota-ajan jälkeen tarttuivat ohjaimiin vuonna 1966.
 
 
 
 
 
 
 
    Vuoden 1964 kymmenen
    matkan lippu edestä ja takaa. Lippu mainostaa käsienpesuainetta.
 
 
 
 
 
 
 |