| HKL-Raitioliikenteen
    pääsivulle
 
 
  På Svenska 
  In English 
 |  HKL teki tärkeitä vaunuhankintoja vuonna 1954.
    Liikenteeseen tulivat neliakseliset "Ratti-Karjaat". Vaunut ajoivat Hietalahden
    ja Munkkinimen välisellä linjalla 4, jonne perinteisesti sijoitettiin uusin kalusto.
    Ratti-Karjaat vetivät matkustajia entisiä vaunuja enemmän. Istumaan sopi 29 henkeä ja
    seisomapaikkoja oli 70. Kuljettajalla oli myös oma, suljettu hytti.
   
 
 
 
 Liikennöitsijää on tietenkin aina kiinnostanut, paljonko kyydissä kulkee väkeä.
    Tällaista yhdistettyä lipunleimaus- ja matkustajalaskentalaitetta kokeiltiin yhdessä
    vaunussa 1950-luvulla. Vuonna 1956 aikuisten kertalippu maksoi 25 markkaa, 11 matkan
    sarjalippu 200 markkaa ja 30 matkan sarjalippu 500 markkaa .
   
 
 
 Kun Erik von Frenckell nousi raitiovaunuun, hän ei ostanut lippua, vaan näytti
    rahastajalle jetoniaan. Erik Von Frenckell luotsasi Helsingin joukkoliikennettä
    neljännesvuosisadan ajan. Hän toimi Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiön johtokunnan
    puheenjohtajana vuosina 1935-1945 ja johti puhetta HKL:n lauta-kunnassa vuodesta 1945
    vuoteen 1960.
 
 
 |