Logot Ratikka - 100 vuotta sähköllä


HKL-Raitioliikenteen pääsivulle

På Svenska
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Edellinen | 1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

Munkkiniemen ensimmäinen sähköraitiovaunu. Rouva Vivi Rosberg on kääntänyt selkänsä uudelle kulkupelille. Herra Fredrik Rosbergia Munkkiniemen ensimmäinen sähköraitiovaunu sen sijaan kiinnostaa kovasti. Linja Munkkiniemeen valmistui vuonna 1914.

Ensimmäiset naisrahastajat kurssikuvassa vuonna 1917. Taustalla ASEAn vaunu. Naiset olivat myös Euroopan ensimmäiset ja moneen vuoteen ainoat naisrahastajat. Tärkeä syy naisten värväämiseen oli raha. Heille maksettiin pienempää palkkaa kuin miehille.

Ensimmäiset naisrahastajat kurssikuvassa vuonna 1917. Naisten ei aluksi uskottu pärjäävän rahastajan työssä, koska heille kuului myös järjestyksenpito vaunuissa. Arveltiin myös, että naisrahastajat houkuttelisivat miesmatkustajat halailuun ja vallattomuuteen. Vaaran välttämiseksi Raitiotieyhtiö vaatetti naiset peittävään virkapukuun, johon kuului kantapäihin ulottuva mantteli ja pitkävartiset kengät.

 




Ensimmäisen maailmansodan aikana Helsingin katuja ei valaistu, joten raitiovaunutkin ajoivat halliin alkuillasta. Korjaustarpeista oli pula, kalusto heikkeni ja ylikuormittuneet vaunut joutuivat koville. Sodan päättyessä vuonna 1918 vain puolet Raitiotieyhtiön 88 vaunusta oli kunnossa.

 

Vaunuja Aleksanterinkadun päässä vuonna 1906. Vaunuja Aleksanterinkadun päässä vuonna 1906. Yksiraiteisten linjojen kyyti oli niin kallista, että vaunuilla kulki lähinnä parempi väki. Linjat kaksiraiteistettin vuoteen 1909 mennessä. Samalla Raitiotieyhtiö laski lippujen hintoja. Ensimmäisen maailmansodan aikana rahan arvo aleni, mutta lipun hinta pysyi 15 pennissä. Matkustaminen muuttui lähes ilmaiseksi. Raitiovaunusta tuli kaikkien helsinkiläisten kulkuneuvo.




<< Edellinen | 1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HKL-Raitioliikenne | PL 1440 | 00099 Helsingin kaupunki | Käyntiosoite: Hämeentie 86 | 00550 Helsinki
© HKL-Raitioliikenne 2004