| HKL-Raitioliikenteen
    pääsivulle
 
 
  På Svenska 
  In English 
 |  Sota-ajan
    urakkaa voi perustellusti kutsua raitiotieläisten sankariteoksi. Kaupungissa kulkeminen
    jäi lähes kokonaan raitiovaunujen varaan, kun bussit muutettiin sairaankuljetus- ja
    tavara-autoiksi. Sähkö- ja kuljettajapula vaivasivat ja kalusto rappeutui
    korjaustarvikkeiden puutteessa.
 
 
 
 
 
 
 
    "Henkilökunnalle tiedotetaan seuraavat Helsingin
    Kaupungin väestönsuojelutoimiston laatimat toimintaohjeet ilmahälytyksen sattuessa: 
 1. Vaunu on heti pysäytettävä ja valot sammutettava.
 2. Virta on katkaistava.
 3. Matkustajat on ohjattava lähimpään suojapaikkaan, portaaseen tai porttikäytävään
    ja on henkilökunnan etsittävä suoja samasta paikasta sekä ylläpidettävä siellä
    järjestystä."
 
 Raitioliikenne varautui ilmavaaraan jo ennen sodan alkamista. Liikennepäällikön
    päiväkäsky talvisodan edeltä 23.10.1939.
   
      
        | "...Vaunun kuljettajan on virkavastuun uhalla vastattava
        siitä, että vaunuissa oleva nk. peittopussi valonheittäjää varten on vaunussa
        silloin, kun hän vastaanottaa vaunun ja myöskin kun hän luovuttaa sen toiselle... 
 Kun pimennyskäsky saadaan, on peittopussi heti asetettava paikalleen, verhot vedettävä
        eteen ja vaunun sähkövalaistus sammutettava...
 | Ilkivalta, joka kohdistuu pimennystä varten hankittuihin
        esineisiin rangaistaan sotalain mukaan." 
 Pimennystä varten annettiin ohjeita 11.11.1939.
   |  |