Logot Ratikka - 100 vuotta sähköllä


HKL-Raitioliikenteen pääsivulle

På Svenska
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Edellinen | 1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

Kummer-vaunu Ensimmäisten Kummer -vaunujen päätysillat olivat avoimia. Ohjaaminen ei ollut herkkua sateessa ja pakkasessa, kun työpäiväkin saattoi kestää 12 tuntia. Päätepysäkillä kuljettaja siirtyi vaunun päästä toiseen, sillä linjat olivat yksiraiteisia eikä niissä ollut kääntöpaikkoja.






 

Kummer -vaunu Läntisen Heikinkadun ja Bulevardin kulmassa 1900-luvun alussa. Kummer -vaunu Läntisen Heikinkadun ja Bulevardin kulmassa 1900-luvun alussa. Kun koeliikenteestä päästiin tositoimiin, vaunut ajoivat neljää linjaa: Töölöstä Kaivopuistoon, Sörnäisistä Katajanokalle, Kauppatorilta Perämiehenkadulle ja Liisankadulta Lapinlahteen. Vuonna 1901 sähkörai-tiotietä oli noin 13 kilometriä.






 

Polettirahastuslipas ja sähkökorjaajan volttimittari. Polettirahastuslipas vuosisadan vaihteesta. Kun sähköinen liikenne alkoi, kertalippu maksoi 15 penniä. Poletilla saattoi kuitenkin matkustaa hal-vemmalla. 20 polettia maksoi kaksi ja puoli markkaa.

Sähkökorjaajan volttimittari vuodelta 1914 on taidokasta käsityötä. Kotelo on mahonkia.

 

 




<< Edellinen | 1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HKL-Raitioliikenne | PL 1440 | 00099 Helsingin kaupunki | Käyntiosoite: Hämeentie 86 | 00550 Helsinki
© HKL-Raitioliikenne 2004