Page 83

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

Monikulttuurisuus Maahanmuuttajataustaisia oppilaita ei lähtökohtaisesti huomioida mitenkään erityisesti oppilaitosten arjessa. Eräs haastateltava kuitenkin huomautti, että maahanmuuttajataustaisten perheiden kohdalla henkilökunnan tehtävät saattavat olla moninaisemmat. Perheillä on usein paljon kysyttävää opetukseen ja kulttuuriin liittyen sekä taloudellisesti haasteellisia tilanteita. Monet perheet myös suosivat henkilökohtaisia käyntejä oppilaitoksissa asioiden selvittämistä varten, mikä vaatii aikaa sekä opetus- että toimistohenkilökunnalta. Oppilaitoksen varsinaista opetuskieltä osaamattomat oppilaat näyttäytyvät eritasoisena haasteena yksilö- ja ryhmäopetuksessa sekä eri taidealoilla. Yksilöopetuksessa tai kahden opettajan mallissa on mahdollista huomioida oppilaitoksen varsinaista opetuskieltä osaamattomat oppilaat. Ryhmämuotoisessa opetuksessa ei useinkaan ole mahdollista käyttää samanaikaisesti kuin yhtä opetuskieltä. Eri kielten käyttö samalla oppitunnilla ja ohjeiden jakaminen usealla eri kielellä vie aikaa ja koettelee etenkin pienten oppilaiden kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä. Aina yhteinen kieli ei kuitenkaan ole välttämätöntä: esimerkiksi sirkuksen osalta mainittiin, että sirkuksen opiskelu ja yhdessä tekeminen voi luonnistua ilmankin. Teatterin opetustilanteen kerrottiin voivan muodostua liian hankalaksi opetuskieltä riittävän hyvin osaamattomalle. Taiteen perusopetuksen laatu ja tasa -arvo Helsingissä 81


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above