Page 84

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

4◆ Taiteen perusopetuksen tulevaisuus ja kehittämistarpeet Helsingissä Tässä luvussa käsitellään oppilaitosten rehtoreiden haastatteluissa sekä kyselyssä esitettyjä tarpeita taiteen perusopetuksen tulevaisuuteen ja kehittämiseen liittyen. Ensin kuvataan oppilaitosten, taidealojen ja taidekasvatuksen tulevaisuusnäkymiä. Tämän jälkeen tarkastellaan taiteen perusopetuksen kehittämistarpeita opetustarjonnan, opetussuunnitelmien perusteiden sekä oppimäärien ja resursoinnin osalta. 4.1 Oppilaitosten tulevaisuusnäkymät Haastatellut rehtorit pitivät oppilaitostensa toimintaedellytyksiä hyvinä henkilökuntansa osalta. Osaavat, motivoituneet ja kokeneet opettajat nähtiin laadukkaan toiminnan kulmakivenä. Myös yhteistyökuviot nähtiin elintärkeiksi oppilaitoksille. Yhteistä kaikille oppilaitoksille oli lisäksi se, että taloudellinen tilanne koettiin haasteelliseksi – riippumatta käytettävissä olevista resursseista. Mikäli resurssit jatkossa heikkenevät, arveltiin sen näkyvän ensisijaisesti korkeampina lukukausimaksuina sekä tuntiopettajien työn vaarantumisena. Käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat myös ryhmäkokoihin ja opetustarjontaan. Taloudellisen tilanteen toivottiinkin pysyvän vakaana, jotta toimintaedellytykset säilyvät myös tulevaisuudessa. Suuremmilla resursseilla varustetut oppilaitokset näkivät taiteen perusopetusjärjestelmän olevan pääosin hyvällä pohjalla eikä sen uskottu olevan lakkautusuhan alla. Myös oman oppilaitoksen toimintaedellytykset ja tulevaisuudennäkymät arvioitiin melko hyviksi ja vakaiksi. Kuitenkin myös näissä oppilaitoksissa on jouduttu suunnittelemaan toimintaan tiukentuneiden taloudellisten reunaehtojen puitteissa, mm. osassa oppilaitoksia on käyty yt-neuvotteluja. Talouden jatkuva ennakoiminen ja suunnitteleminen koettiin vaativaksi ja työllistäväksi työsaraksi. Toisaalta niukemmat resurssit ovat johtaneet myös uusiin toimintamalleihin: väliaikaisista kokeiluista on saattanut tulla hyväksi todettuja, pysyvämpiä ratkaisuja. Niukempien resurssien oppilaitokset näkivät sen sijaan sekä oman oppilaitoksensa että oman taidealansa tulevaisuuden synkähkönä. Nämä oppilaitokset mielsivät ajautuvansa koko ajan ahtaammalle ja pelkäsivät taiteen perusopetuksen loppuvan vähitellen kokonaan. Oppilasmäärät ovat monessa paikassa kasvaneet vuosien saatossa, mutta avustusmäärät eivät ole seuranneet perässä ja osassa oppilaitoksia jopa laskeneet. Oppilaitoksilla on laajentumispaineita ja myös opetussisällölliset tarpeet kasvavat, mitä kauemmin oppilaitos on ollut toiminnassa ja mitä suurempi määrä pidemmälle edenneitä oppilaita on. Pienien opetusyksiköiden ylläpitäminen koettiin vaikeaksi sekä taloudellisen kannattavuuden että opettajien riittävän työmäärän ja työhön sitoutumisen näkökulmista. Niukat taloudelliset realiteetit ovat johtaneet oppilaitoksissa mm. siihen, että rehtorit tekevät osittain tai kokonaan palkatonta työtä, 82 Taiteen perusopetuksen tila ja kehittämistar peet


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above