Helsingin Historia vuodesta 1945: Lähde- ja arkisto-opas - KUNNALLISTALOUS
Helsinki
Menu

KUNNALLISTALOUS

ARKISTOMATERIAALI
TILASTOT JA PAINETUT ASIAKIRJAT
KIRJASTOT JA KIRJALLISUUS

ARKISTOMATERIAALI

Kaupunginvaltuusto ja -hallitus sekä virastot

Kaupungin budjetin laadinta ja hyväksyminen tapahtuu kaupunginvaltuustossa ja -hallituksessa. Kaupunginhallituksen tehtäviin kuuluu mm. kaupungin talousarvioehdotuksen laatiminen ja kaupungin varallisuuden ja omaisuuden hoitaminen. Raamit talousarviolle tulee kuitenkin valtuustolta.

Kaupunginvaltuusto mm. päättää edellisen vuoden tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä, tekee ehdotuksen veroprosentista seuraavalle vuodelle sekä päättää kaupunginhallituksen laatiman talousarvion hyväksymisestä (tai palauttamisesta uudelleen valmisteltavaksi) seuraavaksi vuodeksi.

Poliittisten päätöksentekoprosessin jälkiä voi seurata asiakirjoista, jotka säilytetään Helsingin kaupungin tietokeskuksen kaupunginarkistossa. Aluksi kannattaa kuitenkin tutustua painettuihin asiakirjoihin, joissa on käsitelty melko kattavasti asiat.

Kaupunginvaltuuston kokouksissa pidetään pöytäkirjaa, jonka lisäksi laaditaan erillinen keskustelupöytäkirja. Kaupunginvaltuuston asiakirjoista löytyvät mm. pöytäkirjat liitteineen, esityslistat sekä talousarviot. Kaupunginhallituksen arkistosta löytyvät myös pöytäkirjat liitteineen ja esityslistat, sekä kaupunginjohtajien päätösluettelot, komiteoiden asiakirjat (kaupunginarkiston päivystäjällä on erillinen komiteahakemisto), ja talousarvioehdotukset. Kaupunginvaltuuston ja -hallituksen tehtävistä enemmän osiossa HALLINTO JA TYÖELÄMÄ.

Helsingin kaupungin tietokeskuksen kaupunginarkistoon talletetun aineiston tarkempi kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen sisällysluettelo löytyy linkistä kaupunginarkiston yleisluettelon kunnallisten arkistojen yleishallinto-sivulta. Kuitenkin yleensä riittää tutustuminen laajaan painettuun asiakirjamateriaaliin.

Kaupungin sisäistä taloudenhoitoa voi selvittää myös tutkimalla kaupungin rahatoimen hoidosta vastaavien viranomaisten ja taloudentarkastajien toimintaa. Vuodesta 1931 rahatoimistossa oli kuusi osastoa: toimisto-osasto, kassaosasto, veronkanto-osasto, kirjanpito-osasto, konekirjoitusosasto ja rekisteri. Vuodesta 1987 rahatoimisto siirrettiin kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston alaisuuteen.

Revisioviraston (vuosina 1936-1956 revisiotoimisto, vuodesta 1998 tarkastusvirasto) tehtävänä on tarkastaa kaupungin virastojen ja lautakuntien tilit ja valvoa, että viranomaiset ovat noudattaneet olemassa olevia määräyksiä. Toimitteista löytyvät mm. reviisorien työkertomukset 1935-1950, ja kassantarkastuskertomukset 1928-1951. Rahatoimiston ja revisioviraston arkistomateriaalin sisällysluetteloa pääsee katsomaan edellä mainitun kaupunginarkiston yleisluettelon yleishallintolinkin kautta.

Rahatoimiston yhtenä tehtävänä oli vuosisadan alkupuolella kantaa veroja. Kunnallisveron lisäksi rahatoimisto kantoi myös valtiolle välitettävät verot. Kunnallisverot määriteltiin verotusvalmisteluvirastossa (verotusvalmistelukunta 1910-1936), josta oli tullut vuonna 1937 Helsingin kaupungin ja valtion yhteinen virasto. Nimi muuttui verovirastoksi vuonna 1957 ja vuonna 1960 se muutettiin valtion virastoksi. Kaupungin virastona ollessaan veroviraston yläpuolella oli taksoitus- ja tutkijalautakunnat ja vuodesta 1920 tulo- ja omaisuusverolautakunta, joka muutettiin vuonna 1946 verolautakunnaksi. Veroviraston arkistomateriaali sisältää kunnallisveron kantoon liittyvää aineistoa ennen vuotta 1960. Se on monimutkainen arkisto jossa on paljon materiaalia. Myös veroviraston arkistoluettelo löytyy yleisluettelon yleishallintolinkin kautta.

Myös Kansallisarkistossa löytyy Helsingin veroviraston arkistomateriaalia vuosilta 1920-60. Arkistotiedot löytyvät Kansallisarkiston arkistotietokannasta, jonne löytyy linkki Kansallisarkiston kotisivulta.

Jatka
 
 

Tietokeskus - PL 5500, Helsinki  -  Puh: 1691*  -  Fax: 169 3777  -  tietokeskus.kirjaamo@tike.hel.fi