Helsingin uusi raitiovaunu

Uudet raitiovaunut lähtevät neitsytmatkoilleen kesällä ja syksyllä 2013. Liikennöinti aloitetaan aluksi kahdella vaunulla, joilla uuden vaunutyypin ominaisuuksia testataan ennen sarjatuotannon aloittamista. Vuonna 2018 uusia vaunuja on jo katukuvassa yhteensä 40. Näillä sivuilla voit tutustua uuden raitiovaunun ominaisuuksiin ja innovaatioihin.

Katso lisätietoa, videoita ja kilpailuja Helsingin uuden raitiovaunun Facebook-sivuilta ja HKL:n internet- tai Facebook-sivulta!

Yleistä

Katso lisätietoa uudesta vaunusta ja anna palautetta HKL:n sivuilla

www.hkl.fi

Uusi raitiovaunu Facebookissa:
https://www.facebook.com/uusiraitiovaunu

Video uuden vaunun rakentamisesta:
http://www.youtube.com/HKLHelsinki

HKL Facebookissa:
https://www.facebook.com/liikennelaitos

Klikkaamalla "pysäkkejä" näet lisätietoja.
10.10.2007 Kaupunginvaltuusto hyväksyi hankesuunnitelman uusien raitiovaunujen hankkimiseksi
2008 HKL käynnisti laajamittaisen toteutettavuustarkastelun Helsingin uusiiin raitiovaunuihin sopivien rakenneratkaisujen löytämiseksi
2009 HKL Raitioliikenne lähetti tarjouspyynnöt uusien raitiovaunujen toimittamiseksi
2.12.2010 HKL:n johtokunta valitsi Helsingin uusien raitiovaunujen toimittajaksi suomalaisen kiskokalustovalmistajan Transtech Oy:n
24.3.2011 HKL ja Transtech Oy allekirjoittivat sopimuksen
2011-2012 Uutta raitiovaunua suunnitellaan eri käyttäjäryhmien kanssa ja valittuja ratkaisuja testataan luonnollisen kokoisessa raitiovaunun mallikappaleessa
13.6.2013 Uuden ratikan esittelytilaisuus eli roll out Transtechin tehtaalla Kajaanin Otanmäessä
Kesäkuu 2013 Ensimmäinen raitiovaunu saapuu Helsinkiin
Syksy 2013 Testiajot matkustajaliikenteessä kahdella ensimmäisellä raitiovaunulla alkavat
Kevät 2015 Sarjavaunujen toimitukset alkavat
Vuosi 2018 Kaikki 40 raitiovaunua liikennöivät Helsingissä

Käytännöllisempi

Vaunussa on mukava matkustaa ja siihen on helppo nousta. Matkustajien liikkuminen ja seisovat matkustajat on huomioitu tukitangoilla, kääntöistuimilla ja integroiduilla kädensijoilla.

Moderni muotoilu

Vaunun muotoilu kielii käytännöllisyydestä ja suorituskyvystä. Uusi ratikka on moderni helsinkiläinen, joka kuitenkin kunnioittaa edeltäjiään, menneiden vuosikymmenten raitiovaunuja.

Ympäristöystävällisempi

Uusi ratikka on huomattavasti ympäristöystävällisempi kuin edeltäjänsä. Sen on tehty erittäin kestäväksi, mikä vähentää turhaa materiaalinkulutusta. Vaunu on entistä kevyempi jokaista matkustajapaikkaa kohden, joten se kuluttaa aikaisempaa vähemmän pyöriä ja kiskoja. Huolellisesti suunnitelluilla teknisillä ratkaisuilla ja tarkasti valituilla materiaaleilla saavutetaan vaunulle korkea elinikä.

Energiatehokkaampi

Uusi vaunu on entistä energiatehokkaampi. Vaunussa käytetty LED-valaistus säästää jopa 40-60 % energiaa samalla valoteholla vanhaan loisteputkivalaistukseen verrattuna. Jarrutuksissa vapautuvaa energiaa käytetään talvella vaunun lämmittämiseen. Kesällä selektiivilasit vähentävät jäähdytyksen tarvetta.

Näkyvämpi

Raitiovaunun tulee näkyä sekä kirkkaassa auringonpaisteessa että öisillä kaduilla. Tästä syystä uusi vaunu on entistä erottuvampi. Sen linjakilvet ja ulkovalot, kaukovaloja lukuun ottamatta, hyödyntävät LED-teknologiaa.

Valoisampi

Vaalea sisustus ja LED-valaisimet luovat avaran vaikutelman. Valoisan tunnelman viimeistelee vaunun leveys ja tilava ylikulun alue vaunuosien välissä.

Mukavampi

Uusi vaunu on kokonaan matalalattiainen ja se kulkee pehmeästi kääntyvien telien ja joustavan rakenteensa ansiosta. Istuimille on helppo nousta ja asennuskorkeuden ansiosta matkustaja voi katsella maisemia yli muun liikenteen.

Helsinkiläisempi

Uusi vaunu on ensimmäinen varta vasten Helsinkiin suunniteltu raitiovaunu yli 60 vuoteen. Se kulkee pehmeästi kaikkialla Helsingin rataverkolla, kestää pohjoista ja merellistä ilmastoamme, on moderni, mutta nostaa ulkonäöllään hattua myös menneiden vuosikymmenten helsinkiläisille raitiovaunuille.

Luotettavampi

Uusi raitiovaunu vie perille kaikissa olosuhteissa. Teknologiansa ansiosta matka ei lopu huonoon säähän, jyrkkään kaarteeseen, syvään notkoon tai edes näiden kaikkien yhdistelmään.

Turvallisempi

Vaunun muotoilussa on huomioitu sekä jalankulkijoiden että matkustajien turvallisuus. Lisäksi kaikki sen materiaalit ovat paloturvallisia. Tallentava kameravalvonta ja kuljettajan läsnäolo tekevät illan viimeisestä vuorostakin turvallisen.