Hundra år med eldrift


HST Spårvägstrafiken hemsida

Suomeksi
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Följande >>

Konduktris och passagerare i mitten av 1970-talet. Konduktris och passagerare i mitten av 1970-talet. De sista konduktörerna avskaffades i maj 1987.





 





År 1978 kostade en tio resors seriebiljett för vuxna 13 mark. Enkelbiljetten kostade 1 mark 70 p för vuxna, 70 p för barn. Turistbiljetten kostade 7 mark, ett 30-daragskort kostade 35 mark och årsbiljetten 300 mark. Spårvagnarna matas med 600 volt likström. Matarstationerna transformerar och likriktar en nätspänning på 10 kilovolt till den likström som behövs för spårvagnsmotorerna. I Helsingfors finns det 14 matarstationer. År 1998 förbrukade spårvagnarna omkring 21 miljoner kilowattimmar

Växelspettet Växelspettet har varit ett viktigt hjälpmedel för föraren ända sedan spårvägarna togs i bruk, och det kommer säkert att behövas också i framtiden.





 


Helsingforsarna har gett sin kära klenod många namn, som spåra eller skuru. Giljotin är mindre smickrande, men det hör man inte just längre. Den fyraxlade Mustangen har sedan 70-talet kallats Laihialainen bland trafikverkets anställda När man drog in konduktörstjänsterna, avlägsnade man ju också konduktörsbåsen. Vagnarna gick alltså med mindre bemanning och då föll det sig naturligt för de anställda att tala om Laihialaiset. Ledspårvagnarna kallas på finska enkelt för nivel eller sarana, led eller gångjärn.

 

<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Följande >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad | Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors
© HST-Spårvägstrafiken 2004