Hundra år med eldrift


HST Spårvägstrafiken hemsida

Suomeksi
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Föregående | 1 | 2 | Följande >>

Köer på hållplatsen vid Järnvägstorget år 1943. Arbetsuppgifterna under krigstiden präglades av hjälteinsatser från spårvägspersonalens sida. Stadens kommunikationer sköttes nästan uteslutande med spårvagnar, för bussarna rekvirerades till militären för att bli ambulanser och transportfordon. Det var elbrist och förarbrist, och materielen led av bristen på reparationstillbehör.






 

"Personalen informeras om följande instruktioner, uppgjorda av Helsingfors stads befolkningsskyddsbyrå i händelse av flyglarm:

1. Vagnen stannas omedelbart, dess ljus släckes.
2. Strömmen brytes.
3. Passagerarna anvisas till närmaste skyddsrum, en trappa eller portgång; personalen må söka skydd på samma ställe och äger därstädes upprätthålla ordningen."

Spårvägstrafiken beredde sig på flygattacker redan innan kriget började. Den här dagordern av trafikchefen är från 23.10.1939.


"Vagnens förare skall vid hot om tjänsteansvar se till att den i vagnen förefintliga så kallade täckpåsen för strålkastaren finnes i vagnen när vagnen tages emot och likaså när vagnen överlåtes till näste förare...

När order om mörkläggning gives skall täckpåsen ofördröjligen placeras i rätt läge, gardinerna fördragas och belysningen inne i vagnen släckas.
För ofog riktat mot de föremål som hör till mörkläggnings-utrustningen ges straff enligt lagen om krigstillstånd."

En instruktion inför mörkläggningen gavs samma år 11.11.1939.
<< Föregående | 1 | 2 | Följande >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad | Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors
© HST-Spårvägstrafiken 2004