Hundra år med eldrift


HST Spårvägstrafiken hemsida

Suomeksi
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

De öppna vagnarna förbjöds av säkerhetsskäl redan på 40-talet, men de togs i bruk igen under olympiska spelen 1952. De här vagnarna blev då mycket populära. Många ville återuppliva gamla minnen eller ville åtminstone en gång i sitt liv ha upplevelsen av att åka i öppen vagn. Under OS körde spårvagnarna en hel del extraturer. Mellan Järnvägstorget och Kottby via Berghäll gick en tillfällig rutt med 14 extravagnar. Ett temporärt spår byggdes också längs Grejusgatan. De olympiska spelen var ett kraftprov för Finland; det gällde att visa att man klarat sig ur kriget. Också trafiken sköttes med den äran.

Lykta för linjefärgen Lykta för linjefärgen från efterkrigsåren. Lyktan kunde ge rött, vitt, grönt, blått eller orange sken.

Linjekartan år 1950.











Linjekartan år 1950. Basnätet för spårvägarna har i decennier bevarats nästan oförändrat. Längst var linjenätet år 1956. Då var det 93 kilometer långt.











 

 

<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad | Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors
© HST-Spårvägstrafiken 2004