Hundra år med eldrift


HST Spårvägstrafiken hemsida

Suomeksi
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

Kummervagn De första Kummervagnarna hade öppna ändplattformar. Det var inte något nöje att vara förare i regn och köld, särskilt som arbetsdagen lätt blev 12 timmar lång. På ändhållplatserna flyttade föraren till vagnens andra ända. Linjerna var övervägande enkelspåriga och det fanns inga vändplatser.






 

En Kummervagn i hörnet mellan Västra Henriksgatan och Bulevarden i början av 1900-talet. En Kummervagn i hörnet mellan Västra Henriksgatan och Bulevarden i början av 1900-talet. När man efter experimenten på allvar kom igång med trafiken, trafikerade vagnarna fyra linjer: Tölö - Brunnsparken, Sörnäs - Skatudden, Salutorget - Styrmansgatan och Elisabetsgatan - Lappviken. År 1901 var det elektrifierade bannätets längd omkring 13 kilometer.






Bössa för pollettbetalning och voltmätaren Bössa för pollettbetalning från sekelskiftestiden. När eltrafiken kom igång kostade en enkelbiljett 15 penni. Med polletter kunde man dock resa billigare: 20 polletter kostade 2 mark 50 penni.

Voltmätaren modell 1914 för elmontörer är ett elegant hantverk. Själva höljet är av mahogny.

 

 




<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad | Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors
© HST-Spårvägstrafiken 2004