Sosiaalisen raportoinnin tiedon hyödyntäminen
Saat lisätietoa kustakin aiheesta klikkaamalla alla olevaa kuvaa.
Asiakasrajapinnasta kerätty tieto
Tieto kerätään ja tuotetaan työyhteisöissä. Tieto perustuu asiakastyöhön ja siinä syntyviin dokumentteihin sekä työntekijän asiantuntijuuteen. Tieto kootaan ja raportoidaan tiimeissä erillisen ohjeen mukaan.
Sulje
Työyhteisöjen raportit
Työyhteisöjen raportit julkaistaan sosiaalisen raportoinnin intrasivuilla. Raporttien pohjalta muokattu erillinen yhteenveto viedään internetsivuille. Yhteenvetoon kootaan kerätyn tiedon keskeiset asiat, työntekijöiden tuottamat toimenpide-ehdotukset sekä tilasto- ja tutkimusfaktaa.
Sulje
Kokoava raportti ja toimenpide-ehdotukset
Kerätystä tiedosta kootaan vuosittain yhteenveto, joka viedään internetsivuille ja joka käsitellään vuosittain sosiaali- ja terveyslautakunnassa.
Sulje
Työyhteisöt ja verkostot
Tietoa kerätessä ja tuotettaessa esiin tulee sellaisia tärkeitä asioita ja ilmiöitä, jotka koskettavat nimenomaan juuri tietoa keränneen työyhteisön asiakkaita. Työyhteisöjen kokoamaa tietoa ja ratkaisuehdotuksia onkin ensiarvoisen tärkeää hyödyntää sekä oman toiminnan että omien verkostojen kanssa tehtävän työn kehittämisen välineenä. Sosiaalisen raportoinnin tiedon pohjalta työyhteisöt voivat esimerkiksi tehdä rakenteellisen työn suunnitelman ja tehdä toimenpiteitä esimerkiksi asiakasosallisuuden lisäämiseksi tai asiakasprosessien parantamiseksi.
Sulje
Asiakasraadit tai vastaavat
Asiakkaiden osallistaminen palvelujen kehittämisessä on keskeistä. Tietoa ja kehittämistoimenpiteitä on hyvä soveltuvin osin tulkita ja työstää asiakasraadeissa tai vastaavassa toiminnassa.
Sulje
Johtoryhmät
Sosiaalisen raportoinnin tuottamaa tietoa käsitellään sosiaali- ja terveysvirastossa eri tasoisissa johtoryhmissä – sekä sosiaali- ja terveysviraston johtoryhmässä että osastojen ja toimistojen johtoryhmissä. Virasto- ja osastotasolla tietoa käsitellään vähintään kerran vuodessa ja tämän lisäksi tarpeen mukaan. Tietoa hyödynnetään toiminnan kehittämisessä ja suunnittelussa, ja se vaikuttaa tuloskorttien sisältöihin.
Sulje
Kaupunkiohjelmat ja hankkeet
Sosiaalisen raportoinnin tuottama tieto on hyödynnettävissä kaupunkitasoisesti.Tiedon pohjalta tuotetuista ratkaisuehdotuksista osa vaatii poikkihallinnollisia toimenpiteitä. Tämän vuoksi erilaiset kaupunkiohjelmat ja hankkeet ovat tärkeässä roolissa tiedon eteenpäin viemisessä ja toimenpiteiden työstämisessä. Esimerkkejä tällaisista ohjelmista ovat mm.
Nuorten hyvinvointikertomus,
Stadin ikäohjelma ja
vastuullisen alkoholinkäytön toimenpideohjelma. Näiden kaupunkiohjelmien kautta sosiaalisen raportoinnin tiedot tulevat osaksi muiden toimialojen suunnittelua.
Sulje
Kunnan hyvinvointiraportointi
Sosiaalisen raportoinnin tuottama tieto on osa kunnan hyvinvointiraportointia. Helsingissä hyvinvointiraportoinnista vastaa
Tietokeskus, joka julkaisee Tila ja kehitys –raportin kaksi kertaa valtuustokaudessa. Hyvinvointiraportti toimii kaupungin strategian suunnittelun ja seurannan pohjana.
Sulje
Tieto johtamisessa ja päätöksenteossa
Sosiaalisen raportoinnin tietoja hyödynnetään johtamisessa ja päätöksenteossa. Sosiaalinen raportointi on osa asiakaskokemustiedolla johtamista. Asiakaskokemustiedon muita osia ovat mm. asiakaspalautteet ja asiakastyytyväisyyskyselyt, sosiaali- ja potilasasiamiesten tilastot, muistutukset ja kantelut sekä asiakasraatien ja kokemusasiantuntijatoiminnan kautta kerätty tieto.
Sulje
Palvelujen uudistaminen
Sosiaalisen raportoinnin tuottamaa tietoa hyödynnetään sosiaali– ja terveysviraston
palvelujen uudistamisessa. Tietoa hyödynnetään eri palvelukeskusten toiminnan suunnittelussa ja eri asiakasprosessien kehittämisessä.
Sulje
Tiedon tuotanto ja hallinta
Tieto perustuu asiakastyöhön. Tieto muokataan helposti hyödynnettävään muotoon ja sitä jaetaan eteenpäin.
Sulje
Tiedon tulkinta ja käyttö toiminnan kehittämisessä
Sosiaalisen raportoinnin kautta saatua tietoa voidaan hyödyntää monella eri tasolla.
Sulje