Page 41

Havis Amanda

elämän monet vaiheet kahden vuosisadan, kahden maan ja kolmen vaimon välissä lisäävät omalta osaltaan kiinnostusta myös hänen teoksiaan kohtaan. Viitteet: 1) Vallgren, Ville: Guldranden. Helsinki 1920. Vallgren ylistää Pariisia: ”O, Paris, du min andra moder, jag faller ned på mina båda knän och tackar dig för att du öppnat mina ögon i unga dagar och givit mig syn för livets och konstens innerligaste härligheter”. 2) Kontrakt, Helsingin kaupunginarkisto, Helsinki. Ville Vallgren on allekirjoittanut sopimuksen lokakuussa 1906. 3) Jokela, Marko ja Lavonius, Leena: “Manta on kaupungin kaunein” Helsingin Sanomat 29.4.1999. 4) Vallgren, Ville: Resebrev av Ville Vallgren. Dagens Press 29.7.1921. ”Havis Amanda – min enda dotter – som jag älskar mera än mina andra barn, hon har åstadkommit Ville pappa många sorger.” Vallgren, Ville: Wille-Gubbens matkatekes. Helsinki 1921, s. 17-18. Laulun säkeistöt 1-3 ja 6. ”Jag – som hennes legitima Pappa – har på gamla dagar här diktat en visa till henne i faderliga varningens ord”. Vallgren, Ville: Wille-Gubbens matkatekes. Helsinki 1921. Vallgrenin laulurunon ”Till min dotter” on suomentanut Pauli Kojo. Vallgren, Ville: Pariisin Villen ruokasaarna. Helsinki 2003(1921), s. 25-26. 5) Vallgren, Ville: Ville Vallgren museum i Borgå. Historik över mina arbeten. Porvoon museo, Porvoo. suom. ”Havis Amanda patsas on tehty ateljeessani 233bis Fbg. St. Honoré vuonna 1906 mallin, jonka nimi oli Leonie Tavier, mukaan. Suuri Havis Amanda tehtiin myöhemmin mallin, jonka nimi oli Marcelle Delquini, mukaan. Molemmat mallit olivat yhtä vanhoja, toisin sanoen 19-vuotiaita. Molemmat olivat syntyneet Pariisissa.” 6) Vallgren, Ville: kirje 15. elokuuta 1901 Robert Stigellille, Kuvataiteen keskusarkisto, Taiteilijakirjekokoelma, Helsinki. Kirjeessään Robert Stigellille Vallgren mainitsee Leo Mechelinin vierailleen Pariisissa ja kertoo, että Helsingin kaupunginvaltuusto on päättänyt tilata taiteilijalta teoksen Helsingin kaupungille. 7) État civil parisien, Tables décennales des Actes de naissance 1860-1902, Répertoire méthodique, les registres des actes, Archives de la ville de Paris, Pariisi. 14.4.1884 syntynyt tyttö on ainoa Leonie Tavier -niminen vuosina 1873-1892 Pariisissa syntyneiksi kirjatuista lapsista. 8) Mairie de 17ème, service état civil, Pariisi. 9) Vallgren, Ville: Ville Vallgrens ABC bok. Helsinki 1916, s. 40-41. Vallgren kirjoittaa, että ilman Albert Edelfeltin vaikutusvaltaa hän ei varmasti olisi koskaan nähnyt Havis Amandaansa Kauppatorilla. ”Utan hans stora energiska bemödanden hade jag helt säkert aldrig fått se min Havis Amanda upprest på Salutorget.” 10) État civil parisien, Tables décennales des Actes de naissance 1860-1902, Répertoire méthodique, les registres des actes. Archives de la ville de Paris, Pariisi. 11) Dollfuss, Paul: Modèles d’artistes, C. Marpon / E. Flammarion. Paris 1906; Borzello,Frances: The Artist’s Model. London, 1982; Lathers, Marie: Bodies of Art. French Literary Realism and the Artist’s Model. Lincoln 2001. 12) Répertoire alphabétique des modèles 1901-1933, École des Beaux-Arts, Archives Nationales, Pariisi. Pariisin taideakatemia École des Beaux-Arts piti kirjaa malleista. Kirjan ensimmäisen aukeaman välissä on kirje, joka on päivätty 13. helmikuuta 1947 ja jossa lukee: ”Cet ouvrage n’a point paru et ne paraîtra pas car il violerait certains tabous...” 13) Dollfuss, Paul: Modèles d’artistes, C. Marpon / E. Flammarion. Paris 1906. 39


Havis Amanda
To see the actual publication please follow the link above