Page 9

TPOselvitys_kupo_kevat_2016

Toisena havaintoja selvityksessä on julkisen rahoituksen ja samalla oppilasmäärien painottuminen musiikin opetukseen. Jatkossa julkisen rahoituksen haasteena on toisaalta pyrkiä tasapainottamaan taidelajien avustamisen epätasapainoa ja samalla pystyä hallitsemaan väestönmuutosten ja -kasvun aiheuttamaa palvelutarpeen lisääntymistä. Aineiston kokonaistarkastelun perusteella selvittäjä ehdottaakin kahta kehit- tämisaluetta: 1. opetuksen saavutettavuuden ja saatavuuden vahvistamista sekä 2. oppilaitosten toimintaedellytysten kehittämistä. Taiteen perusopetukselle Helsinki on toisaalta innostava, mutta haastava toimintaympäristö. Taidekorkeakoulut, taidelaitokset sekä monimuotoinen taide- ja kulttuurikenttä tarjoavat mahdollisuuksia yhteistyölle ja innovaatioille. Alueella riittää taideopetuksen ammattilaisia. Samalla pääkaupunkiseudun korkea kustannustaso sekä kilpailu lasten ja perheiden vapaa-ajasta luovat haasteita oppilaitosten talouteen ja toimintaan. Myös monet väestömuutoksiin liittyvät ilmiöt, kuten monikulttuurisuuden lisääntyminen ja elämäntapojen moninaistuminen näkyvät vahvana Helsingissä. Selvitys tarjoaa hyvät lähtökohdat taiteen perusopetuksen kehittämistoimenpiteiden linjaamiselle ja toteuttamiselle. Kaupunkitasoisesti Helsingissä on tavoitteena mahdollistaa hyvä harrastus jokaiselle lapselle ja nuorelle. Selvitys tarjoaa tähän keskusteluun uutta tietoa kulttuuritoimen näkökulmasta. Veikko Kunnas Osastopäällikkö Kulttuurikeskus Alkusanat 7


TPOselvitys_kupo_kevat_2016
To see the actual publication please follow the link above